Kan nogen sige, hvad dette er for en grå skive?

Skiven sidder midt i væggen på en garage, der er bygget i 1975 og facade i mexitegl. Billedet er taget i et ventilationshul. Kan det være noget med asbest?

Tak!
 
  • Grå skive set i ventilationshul i garagevæg fra 1975, muligvis med asbest, omkranset af træramme. Lys og skygge skaber kontrast på overfladen.
  • Grå, slidt skive i ventilationshul i en garagevæg, bygget 1975. Skiven er revnet og sidder mellem trærammer.
P Pior sagde:
Kan nogen sige hvad dette er for en grå plade?

Pladen sidder midt i væggen på en garage som er bygget 1975 og facade i mexitegl. Billedet er taget i et ventilationshul. Kan det være noget med asbest?

Tak!
Ja. Det er næsten sikkert, at det er asbest
 
  • Synes
Pior og 1 anden
  • Laddar…
Er det hårdt eller blødt? Ser næsten ud som bleget asfaboard.
 
  • Synes
fribygg
  • Laddar…
Satsuki
Ligner de plader vi har bag træpanelet på vores hus bygget 76. Det er en slags asfaltboard.
Asbest blev primært brugt i rørisolering, tæpper/lim og andre steder hvor der var behov for varmebestandighed og/eller slidstyrke, ikke i isolering i garager.
 
  • Synes
Pior
  • Laddar…
Stefan N Stefan N sagde:
Er det hårdt eller blødt? Ser næsten ud som blekt asfaboard.
Den er hård, går ikke at bryde i stykker med hans-nyporna i hvert fald.
 
Satsuki KristinaRT sagde:
Ligner de plader, vi har bag træpanelerne på vores hus bygget i 76. Det er en slags asfaltplade.
Asbest blev primært brugt i rørisolering, tæpper/lim og andre steder, hvor der var behov for varmebestandighed og/eller slidstyrke, ikke i isolering i garager.
Tak, det lyder lovende!
 
S Simsonsson sagde:
Ja. Det er næsten sikkert, at det er asbest
Ajaj, hvorfor tror du det?
 
Hvor tykke er de?
Minder om eternit
 
minder om eternit, ligesom de plader, der plejer at sidde som loft i fyrrum. Kan det være sådan, at pladerne er den originale vægbeklædning indvendigt og at der senere er blevet opsat reglar og isoleret. Det var jo almindeligt med eternitplader som brandsikring i fyrrum, garager og lignende rum.
 
Senest redigeret:
  • Synes
Pior
  • Laddar…
plåtrickard plåtrickard sagde:
Hvor tykke er de?
Minder om eternit
Ca 5mm. Enig i at det minder om eternit desværre
 
Ö öringen sagde:
minder om eternit, ligesom de plader, der plejer at sidde som loft i fyrrum. Kan det være, at pladerne er original vægbeklædning indvendigt, og at der senere er blevet monteret og isoleret? Det var jo almindeligt med eternitplader som brandsikring i fyrrum, garage og lignende rum.
Det lyder desværre rimeligt. Bør man gøre noget ved det? Risici?
 
Begynd med at undersøge, om det faktisk er asbest. Man kan tage materialprøver og sende til et firma (google det, der er mange) som kan afgøre om der findes asbestfibre i pladen.
Så har du bedre grundlag for at bestemme, hvad du skal gøre. Selv hvis det er asbest, frigøres der ingen fibre, så længe pladen ikke bearbejdes, men det kan jo være godt at fjerne den, hvis man alligevel skal lave noget.
 
  • Synes
Pior
  • Laddar…
Så længe ingen bearbejder (f.eks. knækker) eterniten, er den ufarlig.
Ingen asbestfibre løsner sig, hvis man lader det være.
Derimod kan det være godt at på en eller anden måde, for fremtiden, markere at der er eternit i væggene.
 
  • Synes
Pior
  • Laddar…
Kender konstruktionen fra et hus bygget 1970, mursten, luftspalte, denne fiberskive og så regelværk som vanligt. Sandsynligvis brugte man det, man i dag bruger som vinddug eller asfaltplade. D.v.s. få huset passende vindtæt, men så eventuel fugt kan finde ud fra den bagvedliggende væg. Minder meget om facade/tag-plader af asbest. Så, undgå at skære/borre i dem. Så længe ingen rører dem, udgør de ingen sundhedsrisiko. Hvis du har brug for at gøre det, tag de nødvendige beskyttelsesforanstaltninger og undgå støvdannelse.
 
  • Synes
Pior
  • Laddar…
P Pior sagde:
Kan nogen sige, hvad dette er for en grå skive?

Skiven sidder midt i væggen på en garage, der er bygget 1975 og har facade i mexitegl. Billedet er taget i et ventilationshul. Kan det være noget med asbest?

Tak!
Kan være nogen type fibercement uden asbest i også, svært at sige.
 
  • Synes
Pior
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.