9,382 læst ·
19 svar
9k læst
19 svar
Hvad er den grå plade i væggen?
Medlem
· västra götaland
· 212 indlæg
Ligner de plader vi har bag træpanelet på vores hus bygget 76. Det er en slags asfaltboard.
Asbest blev primært brugt i rørisolering, tæpper/lim og andre steder hvor der var behov for varmebestandighed og/eller slidstyrke, ikke i isolering i garager.
Asbest blev primært brugt i rørisolering, tæpper/lim og andre steder hvor der var behov for varmebestandighed og/eller slidstyrke, ikke i isolering i garager.
Bedrevidende
· östergötland
· 2 774 indlæg
Hvor tykke er de?
Minder om eternit
Minder om eternit
minder om eternit, ligesom de plader, der plejer at sidde som loft i fyrrum. Kan det være sådan, at pladerne er den originale vægbeklædning indvendigt og at der senere er blevet opsat reglar og isoleret. Det var jo almindeligt med eternitplader som brandsikring i fyrrum, garager og lignende rum.
Senest redigeret:
Det lyder desværre rimeligt. Bør man gøre noget ved det? Risici?Ö öringen sagde:
Begynd med at undersøge, om det faktisk er asbest. Man kan tage materialprøver og sende til et firma (google det, der er mange) som kan afgøre om der findes asbestfibre i pladen.
Så har du bedre grundlag for at bestemme, hvad du skal gøre. Selv hvis det er asbest, frigøres der ingen fibre, så længe pladen ikke bearbejdes, men det kan jo være godt at fjerne den, hvis man alligevel skal lave noget.
Så har du bedre grundlag for at bestemme, hvad du skal gøre. Selv hvis det er asbest, frigøres der ingen fibre, så længe pladen ikke bearbejdes, men det kan jo være godt at fjerne den, hvis man alligevel skal lave noget.
Så længe ingen bearbejder (f.eks. knækker) eterniten, er den ufarlig.
Ingen asbestfibre løsner sig, hvis man lader det være.
Derimod kan det være godt at på en eller anden måde, for fremtiden, markere at der er eternit i væggene.
Ingen asbestfibre løsner sig, hvis man lader det være.
Derimod kan det være godt at på en eller anden måde, for fremtiden, markere at der er eternit i væggene.
Kender konstruktionen fra et hus bygget 1970, mursten, luftspalte, denne fiberskive og så regelværk som vanligt. Sandsynligvis brugte man det, man i dag bruger som vinddug eller asfaltplade. D.v.s. få huset passende vindtæt, men så eventuel fugt kan finde ud fra den bagvedliggende væg. Minder meget om facade/tag-plader af asbest. Så, undgå at skære/borre i dem. Så længe ingen rører dem, udgør de ingen sundhedsrisiko. Hvis du har brug for at gøre det, tag de nødvendige beskyttelsesforanstaltninger og undgå støvdannelse.


