Hej alle.
Jeg har monteret Elfa konsoller på en pudset murstensvæg ved hjælp af almindelige Gunnebo plastplugs.
Nu har jeg lastet hylden lidt for meget, så plugsene har arbejdet sig udad og efterladt betydeligt større huller.
Der er tre løsninger, som jeg ser det.
1) Fyld med tændstikker og skru i med en større skrue (dårlig løsning).
2) Bor med større dimension. I med større plug og større skrue (lidt bedre).
3) Blæs hullet rent, fyld med cementbaseret spartelmasse og en ny plug. (anbefalet løsning ifølge eksperter, hvis man vil have det til at holde i længden, se link nedenfor)
Spørgsmålet er: Hvad er "cementbaseret spartelmasse"?
Almindelig vægspartel?
Hvor kan man købe det? Claes Ohlsson, Jula, etc?
Virker det lige så godt med silikone eller konstruktionslim?
Link med anvisning:
http://www.viivilla.se/gor-det-sjalv/renovering/satt-fast-en-los-plugg/
Tak!
Jeg har monteret Elfa konsoller på en pudset murstensvæg ved hjælp af almindelige Gunnebo plastplugs.
Nu har jeg lastet hylden lidt for meget, så plugsene har arbejdet sig udad og efterladt betydeligt større huller.
Der er tre løsninger, som jeg ser det.
1) Fyld med tændstikker og skru i med en større skrue (dårlig løsning).
2) Bor med større dimension. I med større plug og større skrue (lidt bedre).
3) Blæs hullet rent, fyld med cementbaseret spartelmasse og en ny plug. (anbefalet løsning ifølge eksperter, hvis man vil have det til at holde i længden, se link nedenfor)
Spørgsmålet er: Hvad er "cementbaseret spartelmasse"?
Almindelig vægspartel?
Hvor kan man købe det? Claes Ohlsson, Jula, etc?
Virker det lige så godt med silikone eller konstruktionslim?
Link med anvisning:
http://www.viivilla.se/gor-det-sjalv/renovering/satt-fast-en-los-plugg/
Tak!
typ sån her
http://www.weber.se/betong-cement-v...gningspackling/weber-betongspackel-snabb.html
nej. almindelig spartel er ikke det samme
anbefaler større byggemarked (kan dog findes mindre pakker på f.eks. jula clas ohlson m.fl.)
ikke silikone, kan måske fungere med k.lim.
"ekspert" på billedet ser ud til at bruge noget fra danalim.
selv ville jeg satse på gevindstang og injektionsmasse
da det ser ud til at være tunge ting på hylderne
http://www.weber.se/betong-cement-v...gningspackling/weber-betongspackel-snabb.html
nej. almindelig spartel er ikke det samme
anbefaler større byggemarked (kan dog findes mindre pakker på f.eks. jula clas ohlson m.fl.)
ikke silikone, kan måske fungere med k.lim.
"ekspert" på billedet ser ud til at bruge noget fra danalim.
selv ville jeg satse på gevindstang og injektionsmasse
da det ser ud til at være tunge ting på hylderne
Tak!
Det jeg finder i de butikker, som jeg plejer at besøge, er: http://www.bauhaus.se/betongspackel.html
Men det er som at blande cement. Også det link, du gav mig, er det sådan. Hvordan får man det så dybt ind i et hul?
Kan man fylde en gammel patronsprøjte? eller er der andre tricks?
Eller findes det færdigt til at købe på sprøjte?
Hvis ja, er der nogen, der ved, hvor man kan købe det i Stockholm-området. Jeg plejer kun at hænge på de store varehuse.
Tak igen!
Det jeg finder i de butikker, som jeg plejer at besøge, er: http://www.bauhaus.se/betongspackel.html
Men det er som at blande cement. Også det link, du gav mig, er det sådan. Hvordan får man det så dybt ind i et hul?
Kan man fylde en gammel patronsprøjte? eller er der andre tricks?
Eller findes det færdigt til at købe på sprøjte?
Hvis ja, er der nogen, der ved, hvor man kan købe det i Stockholm-området. Jeg plejer kun at hænge på de store varehuse.
Tak igen!
Jeg vil anbefale ankermasse og gevindstang. Ankermasse sælges i alle store byggemarkeder og kommer normalt i en patron.
Fischer og Essve har gode billeder af, hvordan man bruger ankermasse på deres respektive hjemmesider.
Held og lykke!
Fischer og Essve har gode billeder af, hvordan man bruger ankermasse på deres respektive hjemmesider.
Held og lykke!
Fisher har et produkt, der hedder Cement express, fås bl.a. hos byggmax.yakumo sagde:Tak!
Det jeg finder i de butikker, som jeg plejer at besøge, er: [link]
Men det er som at blande cement. Også i det link, du gav mig, er det sådan. Hvordan får man det så dybt ind i et hul?
Kan man fylde en gammel patronsprøjte? eller er der andre kneb?
Eller kan man købe det færdigt på sprøjte?
I så fald, er der nogen, der ved, hvor man kan købe det i Stockholmsområdet. Jeg plejer kun at hænge ud i de store varehuse.
Tak igen!

https://www.byggmax.se/gjutning-och-husgrund/cement-och-bruk/cement-express-p18165
Kem-ankare er grejen. http://www.beijerbygg.se/store/privat/fästdon/infästning---expander/kemankare-ingjutning
Renovatør
· Kalmar
· 3 054 indlæg
findes på Biltema tror de kaldte det ankermasse sidder som bjerget i mine leca vægge
Er det ikke lettere at bruge den rigtige plug til hullet, i tegl plejer det at sidde rigtig godt. Eller har jeg misset noget.
Kenneth5828, hvis du har tips til rawlplugs, der fungerer i halvløst mørtel, så er jeg meget taknemmelig
. De fleste huller ender jo i murstenen, men i mit nuværende projekt bliver det desværre nogle i mørtlen mellem stenene...
Moderator
· Stockholm
· 57 790 indlæg
I dårlig stand fungerer ankermasse og gevindstang meget godt.
Findes i de fleste byggemarkeder, byggmax, biltema og (tror jeg) Jula.
Det skal kunne lade sig gøre at bruge ankermasse og visse plugtyper og almindelig skrue, men der har jeg dårlig indsigt i, hvad man skal bruge.
Findes i de fleste byggemarkeder, byggmax, biltema og (tror jeg) Jula.
Det skal kunne lade sig gøre at bruge ankermasse og visse plugtyper og almindelig skrue, men der har jeg dårlig indsigt i, hvad man skal bruge.
Tak Liteavvarje og hempularen for tips. Gängstång var ikke aktuelt i min applikation, og jeg gad ikke rigtig bruge blandmassor eller tvåkomponentlösningar. Sådan gjorde jeg, da jeg endte med hullet i "löst" bruk:
Støvsugede først alt løst væk og trykkede så en passende mængde Fischer cement express i, hvorefter jeg skabte et hul i den bløde masse, først med en spids 6 mm-stang og derefter med en 8 mm-stang. Da 8 mm-stangen sad i, trykkede jeg materiale ind udefra og vibrerede ligesom omkring stangen. Stangen kunne derefter drejes ud (hvis man forsigtigt holdt imod massen med fingrene) og efterlod kun hullet. Lad det tørre, indtil det er hærdet, måske to dage. Tjek at pluggen passer i. Hvis ikke, bor op med 8 mm (almindelig stålbor uden slag). Lidt PL400-lim, først i hullet, så på pluggen, som jeg langsomt drejede i for at få limet ind i hullet. Tør en eller to dage og monter derefter med skrue. Det føltes som om det fungerede godt, og pluggerne i disse huller viste ingen tegn på at dreje med skruen. Brugte halv-lange plugger (fischer SX 8x65). Spaljen er i hvert fald oppe!
Støvsugede først alt løst væk og trykkede så en passende mængde Fischer cement express i, hvorefter jeg skabte et hul i den bløde masse, først med en spids 6 mm-stang og derefter med en 8 mm-stang. Da 8 mm-stangen sad i, trykkede jeg materiale ind udefra og vibrerede ligesom omkring stangen. Stangen kunne derefter drejes ud (hvis man forsigtigt holdt imod massen med fingrene) og efterlod kun hullet. Lad det tørre, indtil det er hærdet, måske to dage. Tjek at pluggen passer i. Hvis ikke, bor op med 8 mm (almindelig stålbor uden slag). Lidt PL400-lim, først i hullet, så på pluggen, som jeg langsomt drejede i for at få limet ind i hullet. Tør en eller to dage og monter derefter med skrue. Det føltes som om det fungerede godt, og pluggerne i disse huller viste ingen tegn på at dreje med skruen. Brugte halv-lange plugger (fischer SX 8x65). Spaljen er i hvert fald oppe!
Klik her for at svare
