Hej!

Jeg har købt bogen "Garageboken", men må desværre sige, at den ikke besvarer alle spørgsmål vedrørende opførelsen af mit eget garage.

F.eks. undrer jeg mig over, hvad der ville være korrekt i følgende tilfælde for en bærende væg på 3900mm.
Reglar, syll og hammarband skal bestå af regel 45*120.
Hvis jeg har forstået det korrekt, er standarden for cc-målet for de stående reglar 600 mm.

Men i dette tilfælde undrer jeg mig, om det øverste eksempel er mere korrekt end det nederste, dvs. man kører cc 600 så langt det går og får et lille stykke tilovers i slutningen, fordi det ikke går op.

Eller bør man, som jeg egentlig tror giver bedre stabilitet og holdbarhed, fordele reglarne så jævnt som muligt?

Stor tak for svaret!

Med venlig hilsen
Fredrik

• Diagram over to vægkonstruktioner: den øverste med cc 600 mm, den nederste med jævnt fordelte reglar på en bærende væg, længde 3900 mm.
P
Det er klart, at væggen bliver lidt stærkere, hvis du klemmer flere reglar ind, men jeg tror, at den bliver tilstrækkelig stabil med det øvre alternativ. Desuden vil isolerings- og gips/spånplader passe på den øvre regl.

Og ja, c600 er en af standarderne.

Kør CC60. Det bliver som sagt meget lettere at bygge sådan. For at undgå at det kan bøje sig, kan man sætte et par sømbånd i kors mellem syllen og hammarbandet. Så bliver det kanonstabilt.

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.