Hej!
Vi er i gang med at renovere vores hus, og det ser ud til, at der har været nogen før os, der har renoveret uden at have styr på det.
Jeg har vedhæftet tegninger fra 50'erne (då den officielle tilbygning blev lavet), nogle ændringer er lavet, men stort set er de fleste vægge er tilbage.
Spørgsmålet er, hvad I vil vide? Huset er tilbygget (står der 1957 eller 1951?) gennem en forlængelse i samtlige plan. Jeg gætter på, at bjælkelaget mellem garagen og stueetagen blev lavet i armeret beton. Den ældre del af huset, der ligger oven jord, er bygget med plankstomme. Om det også gælder for tilbygningen, kan man ikke læse ud. På førstesalen blev der bygget en kvist i den gamle del samtidig med tilbygningen. De eneste bærende indervægge, som jeg kan identificere, er dels hovedvæggen i den gamle del (den væg, der går vandret på billedet midt i huset), dels væggen, som afgrænser spisekrogen fra resten af tilbygningen. Det sidste er jeg ikke 100 % sikker på. Man har brug for at kende gulvbjælkeretningen i bjælkelaget ovenfor.
At læse tegninger er en kunst, man ikke tilegner sig på en kaffepause. Hver tid har desuden sine manerer.
Spørgsmålet er, hvad I vil vide? Huset er tilbygget (står der 1957 eller 1951?) gennem en forlængelse i samtlige plan. Jeg gætter på, at etageadskillelsen mellem garagen og stueetagen er lavet i armeret beton. Den ældre del af huset, som ligger over jorden, er bygget med plankstruktur. Om det også gælder for tilbygningen, kan man ikke se. På overetagen blev der bygget en kvist i den gamle del samtidig med tilbygningen. De eneste bærende indervægge, som jeg kan identificere, er dels skillevæggen i den gamle del (den væg, der går vandret på billedet midt i huset), dels væggen, som afgrænser spiseområdet fra resten af tilbygningen. Det sidste er jeg ikke 100 % sikker på. Man skal kende gulvjollernes retning i etageadskillelsen ovenfor.
At læse tegninger er en kunst, som man ikke tilegner sig på en kafferast. Hver tid har desuden sine manerer.
Tak for svaret. Skal undersøge lidt det, du skrev.
Hvad tror du om kælderen så? Der har de jo også lavet mærkelige løsninger.
Mvh Rickard
I kælderen er det hjertetvæggen og de gamle ydervægge, som man ikke kan fjerne hvordan som helst.
Dejligt det. For det har de ikke gjort. Dog de to "inner" vægge i vaskerummet har de fjernet.
Så har de jo fjernet den der hjertetvæg, du ikke var 100% sikker på. Dog ved jeg ikke, hvordan bjælkelaget ligger. Men står man i soveværelset over det rum, gynger gulvet i midten. Så det skal man måske tjekke.