14,604 læst ·
10 svar
15k læst
10 svar
Hvad er asfaboard og hvordan ser det ud?
Hej,
Er der nogen, der har et par billeder og en beskrivelse af, hvad asfaboard er for noget?
Jeg har et hus fra 1968 og spekulerer på, om dette materiale blev brugt i vægge og gulve?
Er der nogen, der ved, hvordan man kan være sikker på, at det lige præcis er asfaboard og ikke et andet materiale?
Links ville være værdsat.
Mvh
Er der nogen, der har et par billeder og en beskrivelse af, hvad asfaboard er for noget?
Jeg har et hus fra 1968 og spekulerer på, om dette materiale blev brugt i vægge og gulve?
Er der nogen, der ved, hvordan man kan være sikker på, at det lige præcis er asfaboard og ikke et andet materiale?
Links ville være værdsat.
Mvh
Ja det er det samme.Skalman9 sagde:
Du har ikke stødt på Treetex da?
En porøs plade som er mulig at lave mærker i uden særligt stor kraft.

https://sv.m.wikipedia.org/wiki/Treetex
Skal undersøge lidt mere i løbet af weekenden og måske få lagt nogle billeder op.
Må se... Lidt opfølgende spørgsmål om asfaboard:
1. Er alle sorte/grå?
2. Hvis konstruktionen har tjærepapir, blev der så også brugt asfaboard, eller var det enten eller?
(nu antager jeg, at de blev brugt som vindbeskyttelse begge to, men kan tage fejl)
Må se... Lidt opfølgende spørgsmål om asfaboard:
1. Er alle sorte/grå?
2. Hvis konstruktionen har tjærepapir, blev der så også brugt asfaboard, eller var det enten eller?
(nu antager jeg, at de blev brugt som vindbeskyttelse begge to, men kan tage fejl)
Karrock
Renovatør
· Västra Götaland
· 1 064 indlæg
Karrock
Renovatør
- Västra Götaland
- 1,064 indlæg
Mit hus blev bygget i 1965 af "fiberplank", som synes at være en mellemting mellem den lyse treetex og den mørke asffaboard. Mellembryn, lidt fastere, lidt let olieret materiale. I indervægge sidder tre stk. 1" plader sammen med trælameller, så det bliver 75*300m "spontplank" i ydervæg i stedet for 4".
Kan det være noget sådant du har?
Kan det være noget sådant du har?
Om det er et HultsfredsHus, på den tid Sveriges største husfabrik og i dag et minde blot.😉Karrock sagde:
Mit hus blev bygget i 1965 af "fiberplank", som synes at være en mellemting mellem den lyse treetex og den mørke asffaboard. Mellembrun, lidt fastere, lidt let olieret materiale. I indervægge sidder tre stk. 1" plader sammen med trælister, så det bliver 75*300m "spontplank" i ydervæg i stedet for 4".
Kan det være noget sådan du har?
Asfaboard var vel et varemærke i de gamle dage, nu om stunder er der flere producenter, og da kaldes det asfaltsboard. Det er træfibre, der varmpresses til plader og gennemvædes med bitumen.Skalman9 sagde:
Det blev brugt (bruges stadig) som vindbeskyttelse i facader og bør ikke bruges indendørs på grund af sit indhold af kulbrinter.
Kan själv!
· Trelleborg
· 19 695 indlæg
Asfaboard bruges som vindbeskyttelsesplade i ydervægge. Bruges ikke indendørs eller i gulve, bortset fra som trossbottenskivor nogle gange.Skalman9 sagde:
Indendørs blev der brugt treetex-plader, hvilket er det samme som asfaboard minus asfalt/bitumen/kulbrinte-imprægneringen, der gør asfaboardet fugtbestandigt.
Alternativt blev der også brugt HDF/masonitplader indendørs i både vægge og gulve. Forskellige nuancer af brunt.
I mit hus bygget 42 er der Treetex på indersiden af ydervæggene for at jævne brædderne og isolere. Også en del af indvendige lofter har Treetex. På indvendige vægge dækkes brædderne af masonit.
Jeg har set asfaboard anvendt til blindbunden i torpargrund ind i 1990'erne.
Jeg har set asfaboard anvendt til blindbunden i torpargrund ind i 1990'erne.
Klik her for at svare

