Hej,

Er der nogen, der har et par billeder og en beskrivelse af, hvad asfaboard er for noget?

Jeg har et hus fra 1968 og spekulerer på, om dette materiale blev brugt i vægge og gulve?

Er der nogen, der ved, hvordan man kan være sikker på, at det lige præcis er asfaboard og ikke et andet materiale?

Links ville være værdsat.

Mvh

Skalman9 Skalman9 sagde:
Hej,

Har nogen et par billeder samt beskrivelse på hvad asfaboard er for noget?

Har et hus fra 1968 og undrer om dette materiale blev brugt i vægge og gulve?

Ved nogen hvordan man kan blive sikker på, at det er netop asfaboard og ikke andet materiale?

Links ville være nyttigt.

Mvh
https://www.byggmax.se/asfaltsboard

Her ser du foto.
Stable med tre asfaltsboardplader, sort overflade, størrelse 12x1200x2740 mm, anvendt til vandskyttelse og vindtætning i byggeri.

FredrikR FredrikR sagde:
[link]

Her ser du foto.
[billede]
Men der står jo asfaltboard og ikke asfaboard, jeg er amatør men er det virkelig det samme?

Så tror jeg de kan være lyse, ligesom spånplader eller?

Skalman9 Skalman9 sagde:
Men det står jo asfaltboard og ikke asfaboard, jeg er amatør men er det virkelig det samme?

Så tror jeg de kan være lyse, ligesom spånplader eller?
Ja det er det samme.
Du har ikke stødt på Treetex da?
En porøs plade som er mulig at lave mærker i uden særligt stor kraft.
En nærbillede af en Treetex-plade, der viser den porøse struktur, som let kan påvirkes ved tryk.
https://sv.m.wikipedia.org/wiki/Treetex

Skal undersøge lidt mere i løbet af weekenden og måske få lagt nogle billeder op.

Må se... Lidt opfølgende spørgsmål om asfaboard:

1. Er alle sorte/grå?
2. Hvis konstruktionen har tjærepapir, blev der så også brugt asfaboard, eller var det enten eller?
(nu antager jeg, at de blev brugt som vindbeskyttelse begge to, men kan tage fejl)

Karrock