Hej,

Er der nogen, der har et par billeder og en beskrivelse af, hvad asfaboard er for noget?

Jeg har et hus fra 1968 og spekulerer på, om dette materiale blev brugt i vægge og gulve?

Er der nogen, der ved, hvordan man kan være sikker på, at det lige præcis er asfaboard og ikke et andet materiale?

Links ville være værdsat.

Mvh
 
Skalman9 Skalman9 sagde:
Hej,

Har nogen et par billeder samt beskrivelse på hvad asfaboard er for noget?

Har et hus fra 1968 og undrer om dette materiale blev brugt i vægge og gulve?

Ved nogen hvordan man kan blive sikker på, at det er netop asfaboard og ikke andet materiale?

Links ville være nyttigt.

Mvh
https://www.byggmax.se/asfaltsboard

Her ser du foto.
Stable med tre asfaltsboardplader, sort overflade, størrelse 12x1200x2740 mm, anvendt til vandskyttelse og vindtætning i byggeri.
 
FredrikR FredrikR sagde:
[link]

Her ser du foto.
[billede]
Men der står jo asfaltboard og ikke asfaboard, jeg er amatør men er det virkelig det samme?

Så tror jeg de kan være lyse, ligesom spånplader eller?
 
Skalman9 Skalman9 sagde:
Men det står jo asfaltboard og ikke asfaboard, jeg er amatør men er det virkelig det samme?

Så tror jeg de kan være lyse, ligesom spånplader eller?
Ja det er det samme.
Du har ikke stødt på Treetex da?
En porøs plade som er mulig at lave mærker i uden særligt stor kraft.
En nærbillede af en Treetex-plade, der viser den porøse struktur, som let kan påvirkes ved tryk.
https://sv.m.wikipedia.org/wiki/Treetex
 
Skal undersøge lidt mere i løbet af weekenden og måske få lagt nogle billeder op.

Må se... Lidt opfølgende spørgsmål om asfaboard:

1. Er alle sorte/grå?
2. Hvis konstruktionen har tjærepapir, blev der så også brugt asfaboard, eller var det enten eller?
(nu antager jeg, at de blev brugt som vindbeskyttelse begge to, men kan tage fejl)
 
Karrock
Mit hus blev bygget i 1965 af "fiberplank", som synes at være en mellemting mellem den lyse treetex og den mørke asffaboard. Mellembryn, lidt fastere, lidt let olieret materiale. I indervægge sidder tre stk. 1" plader sammen med trælameller, så det bliver 75*300m "spontplank" i ydervæg i stedet for 4".

Kan det være noget sådant du har?
 
  • Vægopbygning med mellembrune fiberplader og træstave i et rum fra 1965. Gates som spontplank, giver en robust og olierig overflade.
Karrock Karrock sagde:
Mit hus blev bygget i 1965 af "fiberplank", som synes at være en mellemting mellem den lyse treetex og den mørke asffaboard. Mellembrun, lidt fastere, lidt let olieret materiale. I indervægge sidder tre stk. 1" plader sammen med trælister, så det bliver 75*300m "spontplank" i ydervæg i stedet for 4".

Kan det være noget sådan du har?
Om det er et HultsfredsHus, på den tid Sveriges største husfabrik og i dag et minde blot.😉
 
Skalman9 Skalman9 sagde:
Men det står jo asfaltboard og ikke asfaboard, jeg er amatør, men er det virkelig det samme?

Så tror jeg, de kan være lyse, ligesom spånplader eller?
Asfaboard var vel et varemærke i de gamle dage, nu om stunder er der flere producenter, og da kaldes det asfaltsboard. Det er træfibre, der varmpresses til plader og gennemvædes med bitumen.

Det blev brugt (bruges stadig) som vindbeskyttelse i facader og bør ikke bruges indendørs på grund af sit indhold af kulbrinter.
 
  • Synes
AndersS
  • Laddar…
Vi har asfaboard som vindbeskyttelse som @zarkov skriver, ser ud som på @Karrocks billeder typ som en spånplade med gråbrun farve.
Hus bygget -71
 
Skalman9 Skalman9 sagde:
Har et hus fra 1968 og undrer om dette materiale blev brugt i vægge og gulve?
Asfaboard bruges som vindbeskyttelsesplade i ydervægge. Bruges ikke indendørs eller i gulve, bortset fra som trossbottenskivor nogle gange.
Indendørs blev der brugt treetex-plader, hvilket er det samme som asfaboard minus asfalt/bitumen/kulbrinte-imprægneringen, der gør asfaboardet fugtbestandigt.
Alternativt blev der også brugt HDF/masonitplader indendørs i både vægge og gulve. Forskellige nuancer af brunt.
 
  • Synes
Anonymiserad 405730
  • Laddar…
I mit hus bygget 42 er der Treetex på indersiden af ydervæggene for at jævne brædderne og isolere. Også en del af indvendige lofter har Treetex. På indvendige vægge dækkes brædderne af masonit.

Jeg har set asfaboard anvendt til blindbunden i torpargrund ind i 1990'erne.
 
Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.