Ved ikke om jeg stiller spørgsmålet korrekt, men i huset vi kigger på, kan man vælge "åbent op til kip" i alrummet på overetagen. Er der nogen, der med billede kan vise/ forklare, hvordan det ville se ud? Det er vel ikke det samme som stolpetag, eller?
Bliver det sådan, at man får bjælker synlige, eller hvordan mener de?
Forsøger at afgøre, om det er værd 6000 kr...

mvh

K
De mener ofte, at I ellers får et almindeligt horisontalt loft i en standardhøjde, mens åbent til kip betyder mere rum. Loftet følger altså spærene hele vejen.

samme som rygningsloft
Værd 6000:- alle gange. en helt anden rumfornemmelse

Ok, tak så har jeg det klart. Ingen bjælker altså, bare frit op, som en rygås, men ikke så højt. Helt sikkert værd det, og på overetagen er der altid brug for plads i loftet!

mvh

tak_3.jpg

hej, hvor fint! Er det på overetagen??? Hvor høj er loftshøjden der, hvor det er højest? frækt!!!

Min overetage.

• En lys, modern overetage med træstole ved et bord, store vinduer, hvidmalede loftsbjælker og en central dør, del af et boligprojekt.
  • Loftet med træbjælker, en trædør og belysning i loftet, set fra trappen.
ClaJe sagde:
Ok, tak så er jeg med. Ingen bjælker altså, bare frit op, som en rygås men ikke så højt. Klart værd det og på overetagen behøves der altid rum i loftet!

mvh
Er du sikker på, at det bliver "ingen bjælker"?

Det betyder jo i så fald, at du ikke har de almindelige spær, men limtræsbjælker eller en anden konstruktion?

Jeg ville tro, at de mener som på de nederste billeder her i tråden, dvs. med spær tilbage, men indvendige loft følger tagvinklen op til rygningen - sådan får vi det i vores sommerhus i hvert fald...

/K

Vi overvejer også at have åbent op til kip. Det, der får os til at tøve, er, at der bliver mindre plads til isolering og større risiko for fugtproblemer i mellemtaget eller hvad det hedder. Spørg mig ikke hvorfor, men det siger min sambo byggaren.
Obs! Vi bygger lösvirke.

Nja, du kan trykke lige så meget isolering ind som normalt tag (bestil tagspærene sådan!) MEN man mister kontrollmuligheden. Rummet bliver jo ikke inspekterbart, så det gælder om at bygge rigtigt fra starten!

350-500 mm løsuldisolering:
isolering_ryggastak_smal.jpg

Problemet er, at der ikke bliver noget mellemtag tilbage... Kun luftspalten. Det bliver også øgede opvarmningsomkostninger på grund af den større rumvolumen. Men det er jo helt klart pænere.

Milkshaken
Mine forældre byggede sådan et tag i '71.... Udvendigt først.... TEGL; PAP; RÅSPONT; ISOLERING; ASFABOARD. I Asfaboarden sømmede de brædder med mellemrum på ca. 1" og malede derefter med sort maling mellem brædderne.... Taget er lakeret, stadig originallak,,,, + det sejeste af alt. De har i rygningen sat fast en tyk barket træstamme af typen dimensionen 40cm i diam. og halvvejs ned på hver side har de også sat op træstammer også barkede og lakerede selvfølgelig. med dimensionen ca. 30cm diam.... Alt er stadig i utrolig god stand, dvs. ingen fugt eller andre angreb.....

Skal se, om jeg kan tage billeder en dag, men bor ikke i samme by...

Hos vores husleverandør er gældende at kiploft og åbent-til-kip IKKE er det samme. Med kiploft får du en indvendig loftsvinkel på ca. 10 grader, mens åbent-til-kip indebærer samme vinkel som taget udvendigt. Kiploft koster ca. 1500 kr./løbende meter, mens åbent-til-kip kræver limtræsbjælke, som koster måske 4000 kr./løbende meter.

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.