Hej,

Jeg og min kone planlægger at bygge et 1,5-planshus. Vi vil gerne have en pudset facade, og så vidt vi forstår, er det byggeteknisk bedst at have en stamme i letklinker eller beton. Vi har fået øjnene op for leca isoblock 2.0 35, som er lecablokke med indbygget isolering, se link nedenunder. U-værdien ifølge producenten er 0.13 W/m2. Vi har søgt meget information, men vil gerne have lidt input fra jer her på forummet:
https://www.se.weber/files/se/2018-11/leca-isoblock-2.0-35.pdf

1. Pris - Vi har fået tilbud på materialet, men hvad koster egentlig selve arbejdet? Er der nogen, der har en cirka pris for selve muringen af lecablokke per m2? Og hvad er tilsvarende pris for udvendig henholdsvis indvendig pudsning? Vi tænker os et geometrisk relativt enkelt hus i L-form. Vi tænker, at blokke med indbygget isolering i det mindste reducerer mængden af arbejdstrin, men det bliver måske stadig betydeligt dyrere end arbejdet med træstamme og tilhørende facade?

2. Energi - Er disse lecablokke konkurrencedygtige med træstamme+isolering, når det kommer til energiaspektet? Vi har ikke et mål om passivhus eller lignende, men vil jo ikke have alt for høje energikostnader. Vi forstår jo, at væggen bliver ret tyk, men det kan vi leve med. Vi tænker, at risikoen for kuldebroer reduceres med lecablokkene, og at den specifikke varmekapacitet er højere, hvilket bør forbedre indeklimaet og reducere energikostnaderne?

3. Fugt - Vi tænker, at lecablokke med udvendig og indvendig puds er helt sikre mod fugt, hvis det udføres korrekt, da materialet er uorganisk. Er der nogen, der er uenige i dette?

4. Øvrige kommentarer - Er der nogen, der har bygget med lecablokke tidligere og har andre vigtige input? Fordele/ulemper?

God lørdag aften! :)
/Filiph

2. Stomme med højere varmekapacitet giver lavere energiforbrug end en med lavere varmekapacitet med samme u-værdi.

3. Passer ikke, det kan dog ikke mugne. Stommen kan stadig blive fugtig, og dette kan transporteres til andre organiske materialer, hvis I har det, samt at puds kan tage skade.

Njae det der med varmekapacitet og energiforbrug er ikke helt enkelt. Generelt set er det først og fremmest u-værdien, der betyder noget. Højere varmekapacitet er selvfølgelig en fordel, da det giver en mere stabil temperatur over døgnet, og man kan have mindre behov for varme ved kuldeknæk. U-værdien er dog det, der afgør energitab gennem klimaskallen.

Når det gælder kuldebroer, så husk på, at der bliver en kuldebro i samlingen mellem hver murblok, hvor store disse er ved jeg desværre ikke.
Iso leca er en smart blok, men man kan nok lige så godt bygge to tynde leca vægge med celleplast imellem, undrer hvilken der bliver billigst i sidste ende. U-værdien i blokkene I kigger på er dog helt okay.

Husk på, at pudsede vægge indenfor giver en hård overflade og meget ekko, så det kan blive en udfordrende rumakustik.

Gammel tråd, men jeg vil alligevel påpege, at pudsede vægge faktisk giver dårlig akustik.

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.