Har skrevet en kontrakt på et hus, bygget i '54 med en struktur af blåbeton. Grundmur af beton samt bjælkelag af støbte hvælvinger. Huset er 1½ plan med kælder. Kontrakten indeholdt en paragraf, der giver mig mulighed for at annullere købet, hvis radonværdien skulle være over det anbefalede niveau.
Fik rapporten (langtids, udført i ubeboet hus) i fredags, og den viser en gennemsnitsværdi på 320 Bq/m3 (+/-40). Udført på stueplan og overetagen, samme værdi begge steder.
Forsøger at forhandle mig til en radoninspektion, men ved ikke, hvordan det går med det endnu.
Nogle spontane opfattelser, synspunkter eller erfaringer?
Blåbeton er jo altid blåbeton, men værdien føles trods alt ikke så høj, at det ikke ville være muligt at ventilere ned til ca. 200? Så har man jo altid bekymringen for fremtidig værdiforringelse...
Fik rapporten (langtids, udført i ubeboet hus) i fredags, og den viser en gennemsnitsværdi på 320 Bq/m3 (+/-40). Udført på stueplan og overetagen, samme værdi begge steder.
Forsøger at forhandle mig til en radoninspektion, men ved ikke, hvordan det går med det endnu.
Nogle spontane opfattelser, synspunkter eller erfaringer?
Blåbeton er jo altid blåbeton, men værdien føles trods alt ikke så høj, at det ikke ville være muligt at ventilere ned til ca. 200? Så har man jo altid bekymringen for fremtidig værdiforringelse...
Bare fordi det er blåbetong behøver det ikke indeholde radon. Få en tilsynsmand, der ved det med radon. Kommunen har lister over godkendte/uddannede radonsanerer. Koster ca. 3000 kr for en inspektion. Han fortæller dig, hvor radonet kommer fra. Har du held, så er det jordradon, og så sætter du en radonsug ind og tætnet lækagerne i pladen. Halvdelen af omkostningerne får du tilbage, maksimalt 15000 kr fra amtet. Middelværdien er ikke alarmerende høj, grænseværdien er 200 bg. Lad sælgeren stå for saneringen. held og lykke
Visst behøver de ikke være blåbetonen, men det ligger jo lige for, da den findes. Samt efter at have læst tråde her, virker det som om en relativt lav værdi oftest viser på betonen. Men som sagt, jeg vil jo have derhen en besigtigelsesmand og få at vide, hvor det kommer fra mere præcist.
Lyder definitivt som om der er blåbetong! Spørgsmålet er bare hvor/hvor meget samt hvor meget stråling den afgiver. Tjek om du ikke kan låne eller leje en Geigernätare af din kommune! I så fald kan du nemt tjekke dette selv.
Klik her for at svare