De loftplader, der har en jævn overflade, ser ud som typisk gips. De sælges også nu som loftgips. De plader plejer at indeholde en del glasfiber, så bliv ikke bekymret, hvis du finder fibermateriale i dem.
Tak for alle de gode svar! Så det eneste, jeg kan være ret sikker på, at det indeholder asbest, er rørisoleringerne og eterniten i fyrrummet. Så bankede jeg lidt fliser løse i badeværelset. Fliserne sidder på en vægbeklædning af gule plastplader. Limet er ret lyst, men den mørke fuge ser ud til at indeholde små sten- eller glasfibre, som glitrer i lyset. Jeg overvejer at indsende prøver til analyse, når jeg alligevel kommer forbi hovedstaden. Det var meget billigere end Previa her i lkpg. Jeg går ud fra, at loftpladerne i soveværelserne er af rent træmateriale. De føles meget bløde, når man trykker en skruetrækker eller lignende ind.
uanset hvad det er for materiale, så er det altid passende at have åndedrætsmaske ved nedrivningsarbejde. Der bliver altid en masse støv, og det er ikke sundt at indånde, selvom det ikke er asbest.
Har nu fået svar fra A-analys og kun (!) eternitpladerne i fyrrummet indeholder asbest. Takket være al hjælp her på BH havde jeg jo allerede inden regnet ud, at de tynde plader i resten af kælderen er oliehærdet masonit og samtlige lofter (antagelig) tretex. Til min store overraskelse så var fiberisoleringen i rørene heller ikke asbest (se billede). Der var jeg næsten helt sikker. Isoleringen omkring ekspansionsbeholderen på loftet sendte jeg ikke ind, da jeg fandt et logo, hvor der stod "original rockwool". Kan virkelig anbefale A-analys, hvor jeg fik fantastisk gratis rådgivning i telefonen og lynhurtigt svar. Forudsat at prøvesvarene virkelig passer
Jækligt mærkeligt at rørbøjningen ikke indeholdt asbest. Det indrammede på billedet er selvfølgelig ikke asbest, det havde man ikke engang behøvet at tage prøve af. Men det til højre for din røde ring ville jeg som gammel asbestsanerer kunne tage gift på, at det er gurmassa - som indeholder asbest. Men siger prøven noget andet, så må jeg vel bakke.
Jeg tog kun prøve på det indringede. Troede det var den der fiberlignende isolering som var asbest. Hvad mener du med du til højre for det indringede? Det hvide yderst (troede det var gips) eller det grå imellem? Kunne nogen markere det på billedet? Takker
Så du mener den massen, der blev brugt til at lægge på bandagen?
Troede, det var gips yderst (det sne-hvide), men det er måske det samme (asbest-)materiale hele vejen ud og bare malet på?
I så fald sidder det jo på samtlige rør, også på de lige strækninger
Så du mener den massen som blev brugt til at lægge på bandagen?
Trodde det var gips yderst (det snehvide) men det er måske det samme (asbest-)materiale hele vejen ud og kun malet på?
I så fald sidder det jo på samtlige rør også på strækningerne
Det som er under gasbindet i bøjningen, som er lidt rosa/hudfarvet. Støvet som bare pokker og sidder kun i bøjningen. Vil du ikke sanere, køber du gipsbind på apoteket og lægger på, og maler med en heldækkende maling bagefter. Så er det bundet og risikofrit til den dag, nogen skal begynde at skære i systemet.
(En "kaka" indkredset med blåt.)
Toppen, takker for markeringen i billedet
Så er der kun et sidste spørgsmål tilbage:
Vi har nogle lige rør, der har det samme gipbinda på ydersiden. Ser ret jævne ud og som om det blev lavet på stedet præcis som bøjningen.
plejer der at være noget andet under der eller er der risiko for asbest der også?
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.