Hej,

Vi har lige købt et hus, der er bygget i 1936, men ombygget og renoveret i 60'erne.
Da huset har en eternitfacade, der er indbygget under træfacaden samt ventilationskanaler i eternit, undrer jeg mig lidt over, hvor den tidligere ejer ellers har brugt asbestmateriale.
Jeg har søgt her på BH og fundet en del god information, men ville være meget taknemmelig, hvis nogen med ekspertise kunne kigge på billederne og se, om I genkender noget.

1. Ekspansionsbeholder på loft:
Loft med isoleringsmaterial og et klædt rør. Træbjælker og tagkonstruktion kan ses i baggrunden.

2. Loft i soveværelse
Loftpaneler i et soveværelse med lilla vægge og en vindueskarm med gardiner.
Hvidt struktureret loftspanel i et rum, muligvis med brug af ældre materialer som asbest.

3. Loft i børneværelse
Indertak i soveværelse med hvide loftsplader og en afblændet lampe med synlig pære.
Innertak i soveværelse med fliser, muligvis relateret til asbestdiskussion.
Brunt loft med kvadratiske paneler i et børneværelse, muligvis med asbestmaterialer.

4. Rørisolering
Rørisolering med formodet asbest, tæt på kobberrør og ventil.
Rør med isolering og forskellige materialer i et gammelt hus, muligvis indeholdende asbest.

5. Plademateriale i fyrrum
Rørisolering i kælder med hvid isolering omkring vandrør og skivebelægning.
Crack i hvidmalet loft med tekstureret overflade, mulig eternitplade, fra et hus bygget i 1936.

6. Plademateriale i resten af kælderen
Brun træramme mod hvidt struktureret vægmateriale med beskidt overflade og synlig samling. Potentiel asbestforbindelse i ældre hus.
Isolerede rør i loftsrum med skader på isoleringsmaterialet. Synlige træ- og betonflader med rester af isolering. Mulige asbestmaterialer.
Rørgennemføring i et hvidmalet loft med synlige skader omkring gennemføringen, mulig asbest i isoleringen, relateret til et ældre husprojekt.

• Loft med isoleret ekspansionsbeholder, synligt træværk og isolering på gulvet. Hvid væg til venstre, mulig asbestbeklædning.
Skiverne i fyrrummet ligner i hvert fald eternit.

7. Klinker i badeværelse
Gule fliser med blomstermønster i et baderum, viser tætte samlinger og pent mønster med hvide blomster og grønne blade på nogle af fliserne.

8. Klinker i køkken
Fliser i køkken med billede af grøntsager og en tønde, omgivet af orangebrune fliser.

9. Loft stue
Hvidt struktureret loft i stuen, tæt på synlig mindre revne.

Er meget taknemmelig for alle svar og tips, inden vi begynder at rive her :)

Tak for det hurtige svar! Ja, det var også min mistanke. De har en betydeligt hårdere overflade end pladerne i resten af kælderen (se punkt nr. 6). Før vi købte huset, boede vi i en lejlighed bygget i 90'erne, så jeg har måske nogle mærkelige spørgsmål...

Den ødelagte rørbøjning under punkt fire ligner gurmassa, altså asbest. Sidder sandsynligvis kun i bøjningerne, ikke på lige rør. Den ødelagte bøjning og eventuelle andre defekter ville jeg udbedre. Hele bøjninger ville jeg male over med et heldækkende lag maling, så de ikke generer nogen, før den dag du skal begynde at rive i systemet.

Enig med ovenstående, bøjerne og pladerne i fyrrummet er høj risiko for asbest. Fix og fuge til fliser kan ikke afgøres baseret på udseende, det skal prøves. Loftpladerne kunne være lumske, der er visse loftplader med asbest, dog usikkert om det var så almindeligt i villaer. Har mest set det i industrilokaler og kontorer.

• Synes
johel572
  • Laddar…
Det du kan gøre er at tage prøver og sende/aflevere dem til analyse. Det koster ca. 650:- pr. prøve, hvilket kan føles som meget i starten, men sindsro og eventuelle reducerede fremtidige saneringsomkostninger opvejer godt den udgift. :)

Desuden kan det være godt at kunne vise, at f.eks. fuger og fix ikke indeholder asbest, hvis I hyrer et (seriøst) badeværelsesfirma til at fikse vådrummene.

For at svare på dit oprindelige spørgsmål ville jeg gætte på, at alt plademateriale, inklusiv loft i fyrrum, er asbestholdigt, samt rørbøjningerne og eventuelt eternitkanaler til ventilation, som kan ligge på loftet. Vær også opmærksom på plastmåtter og måttelim!

• Synes
Antonlunk
  • Laddar…
Anders243 sagde:
For at svare på dit oprindelige spørgsmål, ville jeg gætte på, at alt plademateriale, inkl. loft i fyrrum er asbestholdigt,
Men plader, der åbenlyst er træfiberbaserede, skal man vel ikke behøve at spekulere over, eller?
Type masonit, tretex og de der typiske loftsplader, der var så almindelige (som ser ud til at være i TS soveværelse)

• Synes
johel572
  • Laddar…
gungunsen sagde:
[billede]
Ser ud som om skorstenen har haft et lag isolering på overfladen. Muligvis asbestholdigt?

Räknenisse sagde:
Men plader som åbenbart er træfiberbaserede skal man vel ikke behøve at overveje, eller?
Typ masonit, tretex og de der typiske loftplader som var så almindelige (som synes at være i TS soveværelse)
Jeg var nok ikke så tydelig. Det jeg mente var, at alle plader i et fyrrum nok bør mistænkes for at indeholde asbest.

• Synes
Räknenisse
  • Laddar…
Tak for al informationen hidtil! Anbefaler I at lave en brændingstest på en mindre prøve af det, som I tror er tretex, masonit og co?
Hvad angår loftet, var jeg mest bekymret for at klippe op den brune sæk omkring ekspansionsbeholderen, men måske er/var skorstenen isoleret med noget. Troede det bare var puds.
Ødelagte rørbøjninger findes her og der i kælderen. Hvordan uskadeliggør man disse på bedste måde? Sætte tape omkring eller måske vikle dem ind i madlavningsplastfolie? Vil bare undgå, at det støver, indtil vi finder en permanent løsning om et år eller to.
takker for al hjælp

Jeg vil gætte på, at den brune sæk er helt almindelig papbeklædt mineraluld eller glasuld.

Men sikkert; det er ikke så rart det heller. Uanset hvad, så skaf en fornuftig maske med P3 filter. Det vil du have gavn af i fremtiden, uanset om der er asbest eller ej i materialet. Sundström eller MSA har fornuftige masker til rimelig pris.

I badeværelset bør der tages prøver på især fliseklæberen og fugemassen. Men når du alligevel er i gang, så tag også en prøve på limet, hvis du har plastikgulv. Rørbøjningerne kan du tape grundigt ind og sørge for at skære kun ved lige rør. Glem ikke P3-filter i masken.

Noget andet, jeg tænker på, er, om der er blevet blandet galvaniseret og kobber. Tjek, at rørene ikke er tilstoppede, og at ekspansionsledningen ikke er rustet igennem.

Og husk at det er, når du river ting med asbestfibre, at det er farligt. Så længe det er i bunden form, er det et fantastisk materiale :)

Fliserne ser ud til at være nyere end 60'erne, ser ud som typisk 70'er, også almindeligt et stykke ind i 80'erne. Jeg tror, at brugen af asbest i fliselim var mest udbredt i 60'erne, men kan også forekomme fra 70'erne.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.