Har et hus fra 40'erne med træstolpe og puds udvendigt. Kold loft med kutterspån som isolering. Taget har teglsten.

Det bliver varmt indendørs nu, når solen står på (ikke så usædvanligt), men selv om aftenen, når det bliver rigtig køligt og behageligt udendørs, holdes varmen meget længe indendørs. I efteråret kunne det være omkring 30 grader indenfor ved 23-tiden, selvom det var faldet til 20-22 grader udvendigt.

Det hjælper meget lidt at lufte ud, jeg har ofte terrassedøren og et par vinduer stående på vid gab hele aftenen. Så det er lagret varme i vægge, tag eller andet, der afgiver varme længe efter solen er gået ned.

Er der nogen, der kan forklare mig, hvad det er, der lagrer varmen, og om der er noget smart, jeg kan gøre for at mildne effekten?

Jeg ved, at loftet er meget varmt, selv om aftenen, så det er vel en mistænkt. Ville det hjælpe, hvis jeg luftede ud ordentligt om aftenen? Loftet er slet ikke tæt, der er store sprækker i tagefoden, der tilføjer frisk luft. Så det ville ikke være noget problem at montere en ventilator, der presser varm luft ud, men jeg ved heller ikke, hvad jeg så trækker ind udefra i større mængder end normalt...

Taknemmelig for tips.

J
Gamle huse er som du skriver ofte mere massive og varmetræge. Men hvis du køler det ned om natten, tager det længere tid at blive varmt igen.

Savsmuldet holder varmen godt...
(Og alt andet i konstruktionen. Meget masse = termisk træg bygning)

For at få *huset* til at være køligt, skal du sikre, at det ikke opvarmes først.
At ventilere loftet vil fungere fra det perspektiv, så længe det ikke bliver for varmt udenfor.
*Men* det ville betyde, at du tvinger store mængder varm fugtig luft over koldere savsmuld...
Det er ikke et spørgsmål om, men hvornår du får problemer.

Den mest rimelige løsning er nok, at du investerer i AC til de rum, du virkelig vil have kølige.
Hvis du holder de rum rimeligt nedkølede i løbet af dagen, burde nætterne være udholdelige.

• Synes
Hank_Ö
  • Laddar…
Lige nu er det 26 grader indenfor, jeg har haft 3 vinduer åbne i nogen tid, og luften udenfor er ca. 20 grader.
Det er en smule besværligt...

Jeg har udskudt planer for LLVP og FTX, fordi der er nogle andre strukturelle ting, jeg gerne ville ændre først. Så lige nu har jeg kun en bærbar AC-enhed og nogle ventilatorer til rådighed. Men jeg vil forsøge at køle rummene så meget som muligt i løbet af aftenen, så natten måske bliver tålelig.

At måle er at vide. Køb et billigt termometer med trådløs udedel og placer denne på loftet. Så kan du nemt måle temperaturen der, når du mistænker, at loftet opvarmer resten af huset.
Kutterspån eller andet træmateriale har ingen større varmelagringskapacitet, så det går bort.
Forsøg at skygge vinduerne i løbet af dagen. Alle mørke overflader indendørs absorberer varme fra sollys. Dæk med hvide lagner.

T Thomas_Blekinge sagde:
At måle er at vide. Køb et billigt termometer med trådløs udendørs enhed og placer denne på loftet. Så kan du let måle temperaturen deroppe, når du mistænker, at loftet opvarmer resten af huset.
Kutterspån eller andet træmateriale har ingen større varmelagringskapacitet, så det går bort.
Forsøg at skygge vinduerne i løbet af dagen. Alle mørke flader indendørs absorberer varme fra sollys. Dæk med hvide lagner.
Jeg har længe overvejet at anskaffe nogle trådløse eller endda opkoblede termometre, der kan rapportere ind og opbygge lidt statistik. Det er måske på tide nu.
Tak for gode tips.

For øvrigt har jeg mørkebrune trægulve i hele etagen... så ja, de suger jo en hel del varme fra sollyset.

Pudset facade bliver varm i solen, og eftersom dit hus ser ud til at være ret tyndt isoleret, kommer varmen ind. I et velisoleret hus kommer der ikke så meget varme gennem væg og tag, men mest gennem solindstråling på vinduer.

Luften i et normalt hus vejer ca. 300 kg, resten af huset bør veje mindst 100-500 gange så meget, afhængigt af konstruktionen. Det gør, at udluftning tager en evindelig tid, hvis du vil få temperaturen ned. Det absolut vigtigste er, at selve huset aldrig må blive varmt. Det absolut vigtigste skridt i det er at sikre, at solen aldrig skinner ind i huset.

Ydertemperaturen i direkte sollys kan være op mod 60 grader eller mere, når det bager. Derfor skal du sørge for at trække markiser og persienner ned samt trække gardiner for. Ellers vil varmen opbygges og lagres i alle bygningselementer af huset. Det absolut bedste er at have en markise, der holder al varmen uden for huset, men hvis det ikke findes, fungerer persienner og gardiner godt også.

• Synes
Hank_Ö og 2 andre
  • Laddar…
Janus82 Janus82 sagde:
Ydtemperaturen i direkte sollys kan være op mod 60 grader eller mere, når solen bager. Derfor skal du sørge for at trække markiser og persienner ned samt trække gardiner for. Ellers vil varmen ophobe sig og lagres i alle bygningens dele. Det absolut bedste er at have en markise, der holder al varmen uden for huset, men hvis det ikke er muligt, fungerer persienner og gardiner også godt.
Hmm, gode ting at tænke på. Det er varmest i tre forskellige rum,
Soveværelse 1: Store vinduer med persienner
Soveværelse 2: Et vindue med hvid rullegardin
Stue: 1 stort vindue med markise på ydersiden, en altandør (halv) og et vindue uden noget indstrålingsbeskyttelse.

Er der nogen, der har tips til trådløse/opkoblede termometre, hvor jeg kan gemme værdier over tid? Jeg har googlet lidt, og dem jeg har fundet med den kapabilitet koster omkring 700 kr. per sensor, og det løber op, da jeg gerne vil måle mindst 2 rum, loft, udendørs og måske kælder eller krybekælder også. Det er svært at vide, om de er gode, så jeg tager gerne imod tips fra nogen, der har testet og er tilfredse med et mærke.

Dowser4711 Dowser4711 sagde:
At ventilere loftet vil fungere set fra den synsvinklen, så længe det ikke bliver for varmt udenfor.
*Men* det ville betyde, at du tvinger store mængder varm fugtig luft over koldere savsmuld...
Det er da ikke et spørgsmål om hvis, men hvornår du får problemer.
Jeg forstår hvad du siger, men er det ikke det omvendte nu om sommeren. Det er jo varm luft, der opvarmes af solens stråler på taget, og savsmulden er koldere og opvarmes af den varme luft. Det bliver nemt over 50 grader deroppe.
Så hvis man ventilerer, tager man koldere luft ind udefra (20-25 grader), som burde være ret tør, hvis det ikke regner?
Eller tænker jeg forkert?

Der kan jo også være andre ting, der følger med luften, pollen, forureninger og diverse sporer.

Et hus kan vel ikke lagre for meget energi. Det gælder bare om at arbejde med huset. Et trægt hus kan du relativt enkelt holde køligt ved at styre, hvornår du lufter ud.

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.