Perfekt :)

Er tanken så, at det skal fungere sådan?
Diagram af gulvkonstruktion med varm luft og fugtstrøm, inklusive parket, spånplader, celluloseisolering og krybekælder.

Dalmas: Du synes slet ikke at forstå, hvordan fugt transporteres i en bygning. Dine råd er ikke egnede at følge.

• Synes
witten
  • Laddar…
Der ligger meget i Daniel 109's kommentar. Hvis man ikke har meget gode kundskaber inden for fugtmekanik, bør man ikke rådgive i tilfælde, der ikke hører til normalløsningerne.

I dette tilfælde ville jeg være bekymret for, at betonen har så høj en dampgennemtrængningsmodstand, at gulvreglerne bliver "for indeklemt".

Vi ser det faktisk alt for ofte her på forummet, hvis rådet indeholder ord som åndbarhed og cellulosaisolering, bør man være ekstra kritisk. Cellulosisolering er ikke slet ikke dårligt, og man kan gerne bruge det, for det tager bedre vare på naturressourcerne, men den fugtbuffrende evne er for lille til at det skal have nogen større betydning i praksis, dette har SP vist.

• Synes
Rickard.
  • Laddar…
W witten sagde:
Der ligger meget i Daniel 109:s kommentar. Hvis man ikke har meget gode kundskaber i, hvordan fugtmekanik fungerer, bør man ikke rådgive i tilfælde, der ikke hører til normalløsningerne.

I dette tilfælde ville jeg være bekymret for, at betonen har så høj en dampgennemgangsmodstand, at gulvstrøerne bliver "for indespærret".

Vi ser faktisk det alt for ofte her på forummet, hvis rådet indeholder ord som ånder og cellulosaisolering, bør man være ekstra kritisk. Cellulosaisolering er slet ikke dårligt og man kan gerne bruge det, da det bedre tager vare på naturressourcerne men den fugtbufferende evne er for lille til, at det skal have nogen større betydning i praksis, dette har SP vist.
Jeg hører dig.

Synes du, at min seneste skitse i indlæg 16 føles rimelig og noget jeg skal gå efter?

D Daniel 109 sagde:
Dalmas: Du tycks inte alls förstå hur fukt transporteras i en byggnad. Dina råd är inte lämpliga att följa.
Helt ok om du tycker så.. Men hvor stor taber er man, hvis man selv ikke giver en korrekt løsning på problemet, når man klager på andres meninger.. Du må synes hvad du vil, men kast ikke skidt på andre, hvis du ikke selv skriver en konkret løsning eller hvordan brugeren skal gå videre... Du har mange indlæg, meget er bare skidt og ikke meget hjælp... Så kan man direkte skrive "spørg en konstruktør" og ikke give sig i kast med andre brugere... Helt ynkeligt gjort af dig...

Jeg vil hjælpe TS ved at advare mod rent forkerte råd. Der er andre, der har givet fornuftige råd i tråden. Men jeg kan gentage, hvis du vil.

En fugtspærre skal altid være på den varme side af en bygningsdel. Eller mere korrekt den side, der har højest absolut luftfugtighed, men det er i princippet altid det samme. Så i den udstrækning man skal have en fugtspærre, skal den være højt oppe i gulvet. Undersiden skal være mere fugtåben end oversiden. Celluloseisolering har helt klart fordele. Men nogle synes at tro, at den løser alle fugtproblemer, så man kan bygge hvordan som helst. Det passer ikke. En affugter i grunden er god, hvis der er risiko for høj luftfugtighed der. En bedre isolering i gulvet medfører en lavere temperatur og dermed højere relativ luftfugtighed i grunden.

Er det svar godt nok til dig?

• Synes
C.Lundin og 2 andre
  • Laddar…
Helt OK, du ved ikke hvad du taler om...

Nu er det tilfældet, at Daniel 109 har ret

Rabbithole Johannes Carlsson sagde:
Nu tilfældigvis er det sådan, at Daniel 109 har ret
Jo... hvis du henviser til ydervæg eller tag... Men gulvbjælkelag med den udformning er ikke det samme.

Når det gælder gulve, så er det mere kompliceret ja, du har varm indeluft, som vil transportere fugt ned i gulvet samtidig med, at du har jordfugt, som vil op. Derfor fugtspærre mod jord, fugtspærre mod boligareal og noget ventileret i rummet derimellem.

Rabbithole Johannes Carlsson sagde:
Når det kommer til gulv er det mere kompliceret ja, du har varm indendørs luft som vil transportere fugt ned i gulvet samtidigt med at du har jordfugt som vil op. Derfor fugtspærre mod jord, fugtspærre mod beboelsesrum og noget ventileret i rummet derimellem.
Nu skriver jo brugeren at hans plade er hans fugtspærre da den skal være tæt... Hvorfor skal han så lægge en ekstra fugtspærre ovenpå isoleringen hvis det senere viser sig at den ikke er helt tæt?... Hvor bliver fugten så?... I visse årstider vil pladen være koldere på indersiden og så dannes der fugt der... Hvor skal den hen?

Hvor nævner TS en plade overhovedet?

Det er de samme naturlove, der gælder i gulve. Som i andre dele af klimaskærmen.

Hvis det er en diffusionstæt plade, bør der kun anvendes diffusionstæt isolering der. Men nu har TS lagt cellulosa, og det mindst dårlige valg er en dampbremse, som stadig tillader en vis udtørring og begrænser fugtindtrængning fra bodelen.

Man skulle næsten simulere den i WUFI for at være sikker. Koster nok ikke så meget at lade en konsulent gøre det.

Jeg ser ingen plade hverken i TS skitser eller indlæg. Hvor har I fået den fra?

• Synes
Rabbithole
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.