Vi er i gang med at bygge løsningen på billedet her nedenfor i vores rækkehus fra 1964, som står på både betonplade og krybekælder, men vi overvejer, hvordan det vil fungere at lægge stenuld på betonbjælkelaget.
Sådan er det tænkt at blive, i gennemskæring (og krybekælderen skal plastes langs med jorden og 10-20 cm op på muren):
Selve betonkassetterne i bjælkelaget er riflet, og jeg overvejer at købe 45 mm stenuld-plader og bare presse dem ned i "sporene" og derefter lægge to lag 145 mm plader på det for at opnå ca. 26-30 cm total tykkelse på isoleringen. Mit spørgsmål er, hvor godt I tror det vil fungere at "presse ned i sporene". Jeg antager, at jeg vil undgå luftspalter så meget som muligt.
Og et billede fra virkeligheden:
Okay! Tak for tippet. Ringede til en firma med det samme, og det var jo gode priser. Billigere end Bauhaus trods alt arbejdet for håndværkeren
Føles det rigtigt at lægge løsuld direkte på betondækket over krybekælderen?
Hej..
Hvis jeg var dig, ville jeg nok sørge for, at der var en dampspærre (muligvis også fugtspærre direkte mod pladen...) så fungerer løsuld rigtig godt... Ved ikke om du foretrækker cellulose løsuld eller mineral, men den ene kan absorbere fugt og afgive det igen.. Den anden kræver en total fugtspærre. Har du ikke det, vil der hurtigt opstå skimmel...
Hvis ikke krybekælderen er en varmgrund, vil metallet fungere som en fugtspærre på den kolde side...
Har der været isolering og regelbundet træbjælkelag der tidligere?
Hvis alt var tørt og fint, da I åbnede det op, kan det måske klare sig alligevel. Antager dog, at I øger isoleringen betydeligt? Hvilket kan give problemer.
Plast under over- eller undergulv kunne være en løsning, hvis det ikke var fordi, at det heller ikke er ønskværdigt med to tætningslag...
Indvendig isolering er aldrig en god idé. Det er en risikokonstruktion.
Det spiller ingen rolle, hvilken type isolering der anvendes.
Man ser tydeligt, at det ikke er tæt ved pladens afslutning, så jeg ville absolut ikke lægge en dampspærre over isoleringen... Det betyder, at fugt kryber op, og isoleringen mugner.
Med en dampbremse kan fugten transporteres opad og lade isoleringen ånde.. (Gælder celluloseisolering).. Under alle omstændigheder.. Luk ikke fugt inde, det er ikke godt.. Skal man bruge dampspærre, så er det fra begge sider, ellers snyder man sig selv...
Det er tæt i kanterne ned til krybekælderen. Jeg fandt visse sprækker, der ikke var tætte, men har haft brug i dem.
Tanken er at lægge dampspærren på jorden i krybekælderen, sammen med en affugter. Altså ikke i træbjælkelaget. Og vi skal jo som sagt også have gulvvarme.
Hm... Okej. Har redan lagt lösull (cellulosa). Om jag skulle lägga fuktspärren som du pratar om... Kan jag lägga den över isoleringen?
Ok. Hvis du har lagt cellulose så brug intet andet end "dampspærre" ovenpå... Isoleringen kan ånde og modtage fugt men også slippe den ud igen.. Hvis du lægger en spærre ovenpå, skal du være 100% sikker på, at ingen fugt kan nå isoleringen. Brug dampspærre.. Dvs bagsiden op når du taler om den øverste side af bjælkelaget!.. Den som er "blank" opad, så fugten kan transporteres opad og derefter ud med jeres ventilation...