1,209 læst ·
5 svar
1k læst
5 svar
Huludtagning bjælkebeklædning - kabelbeskyttelse?
Hej,
Skal forberede mig til fiber. Skal bore hul gennem liggende fjällpanel og så vil fiberforeningen trække fiber ind. Men hvordan monterer de en kabelbeskyttelse på liggende fjällpanel?
Kunne også bore et hul gennem fundamentet og så op gennem gulvet...
Skal forberede mig til fiber. Skal bore hul gennem liggende fjällpanel og så vil fiberforeningen trække fiber ind. Men hvordan monterer de en kabelbeskyttelse på liggende fjällpanel?
Kunne også bore et hul gennem fundamentet og så op gennem gulvet...
Hej,G gnuttisch sagde:
Nej, jeg udfører boringen og sætter VP-rør gennem væggen. Det eneste installatøren gør, er at trække kablet ind og sætte en beskyttelseskappe + boks.
Kunne tale med ham, men jeg er lidt sent ude, jeg havde tænkt mig at lave hulboringen i weekenden, og så kommer fiberen. I vores fiberforening må man gøre det meste selv.
Dåse på ydersiden er jo besværligt fra flere perspektiver. Dog praktisk hvis der skal foretages vedligeholdelse på fiberen, så du ikke behøver være til stede. Risikoen er vel, at fiberen "kigger ud" og slipper ved siden af kabelbeskyttelsen... jeg ville forsøge at forhandle dåsen væk og fjerne panel, så fiberen kan lægges bagved. Så behøves der kun kabelbeskyttelse under panelet. Hvis det ikke var muligt, ville jeg forsøge at få fiberen i en form for rør fremfor almindelige U-formede kabelbeskyttelser. Hvis du har luft under panelet, kan det jo være muligt at lirke ducten bagved også, så kunne du klare dig med kun at fjerne lidt af panelet.. Måske kunne du endda save med en Fein Multimaster-lignende sav, så kun en lille del af en panelbrædde fjernes, fiberen lirkes ind og den samme genmonteres, det bliver som regel ret tynde snit med en sådan sav.
Klik her for at svare