C
Hej!

Jeg har et spørgsmål vedrørende mine tagspær på vores Hultfredshus fra 1968.
Huset er et étplanshus med koldloft og krybekælder med Zandapannor.
Indervæggene består af fiberplank, hvor alle indervægge har samme dimension, og ydervæggens planker er grovere.
Som jeg har læst på mange tråde, er gitterspær normalt selvbærende, og jeg håber, at det også er tilfældet her.
Jeg har ingen tegning af tagspærene eller et udsnit, der beskriver konstruktionen, og kommunen har heller ikke flere tegninger end den, jeg har vedlagt.

Jeg har taget mål på loftet på de forskellige dele og tegnet på billedet for tagspærene. Huset befinder sig i Skåne, Svalöv, hvor snesonen er 1,5. Tagspærene sidder c/c 1200 og er 11 stykker i antal.

Den tidligere ejer har åbnet op mellem køkken og stue og dermed revet en væg, der er markeret "gult" på tegningen og efterladt den rødmarkerede del. Jeg vil fjerne dørene og rive det lille stykke af væggen, så til mit spørgsmål: Kan disse fiberplanker være bærende? Sektionsdiagrammet er det, der gør mig usikker.

Billeder vedlagt, alle spær ser ens ud, bortset fra mod øst, hvor en del er grovere imod slutningen, hvilket vises på sektionsdiagrammet.

Taknemmelig for hjælp!

• Bygningstegning af et Hultfredshus fra 1968 med planen over stueetagen, sektioner og dimensioner af tagstolene tydeligt markeret.
  • Loft med træspær, isolering og sølvfarvede ventilationsrør. Træbjælkerne er synlige, og en lampe oplyser rummet.
  • Loft med træspær og isolering, synlig konstruktion af taget med træbjælker, metalbeslag og ledninger. Isolering spredt på bjælkerne.
  • Træloft med synlige hanebjælker og isolering på gulvet i et husloft, der er del af en byggeprojektrådgivning.
Den der væg ser ud til at være bærende ifølge tegningen.

C
A a_w sagde:
Den der væg ser ud til at være bærende ifølge tegningen.
Hvordan ser man det? ved at stræben i kanten ligger mod den bærende ydervæg på sektions tegningen.

Men i det store W så er der tynde indervægge som består af fiberplank. væggene er 70mm tykke og 95mm med tretex som overflade.

fiberplankene er 30cm brede. 2 stykker elementer er 20cm. væggen består af 4 elementer.

hvad jeg kan se, så går en af tagspærerne gennemgående i huset ved hallen til altandøren frit.

Jeg vil også sige, at den er bærende, primært baseret på at væggen er med på sektions tegningen, men frem for alt fordi pladen er forstærket under midten af væggen. Det antyder stærkt, at den væg er lavet til at optage belastninger fra tagspærene.

C
J JSten sagde:
Jeg vil også sige, at den er bærende, primært baseret på, at væggen er med på sektions tegningen, men først og fremmest da pladen er forstærket under midt væggen. Det antyder stærkt, at den væg er lavet for at tage belastninger fra tagspær.
J JSten sagde:
Jeg vil også sige, at den er bærende, primært baseret på, at væggen er med på sektions tegningen, men først og fremmest da pladen er forstærket under midt væggen. Det antyder stærkt, at den væg er lavet for at tage belastninger fra tagspær.
Pladen består af Erge Bjælkelag, hvor betonbjælkerne ligger langs på samme måde som tagspær men det har måske ingen betydning i det hele.

Så kan det meget vel være, at den kun er for at aflaste gulvbjælkelaget. Nogen skal beregne det for at kunne afgøre det. Eller få fat i tagstolsplanen og dens beregninger.

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.