Jeg har en villa i tegl, skelet i letbeton og med støbte etageadskillelser mellem stueetage og loft (og kælder). Taget er en trækonstruktion med råspont og eternit udenpå, som man derefter har beklædt med metalplader. Vi ønsker nu at lave et hul til en lofttrappe (lem i loftet) og gøre visse områder på loftet i stand til at kunne opbevare ting der. At lægge lidt spontbrædder som gulv fungerer helt fint, bedre overflade end det behøver vi ikke. Jeg vil i forbindelse med dette skifte isoleringsmaterialet fra det nuværende til noget, der er lidt mindre brandfarligt end træspåner... I dag ser det sådan ud på gulvet på loftet: etageadskillelse i støbt beton, derefter træspåner (~10-15 cm), ovenpå det plastikdug og så den efterisolerede stenuldsmåtter (5 cm i nuværende tilstand), gætter jeg på. Jeg kan overveje at isolere mere, men det må ikke resultere i fugtproblemer på loftet. En professor i byggeteknik advarede mig om bare at isolere mere uden at se på helheden, da det kan give fugtproblemer på indersiden af loftet i træ ved visse vejrforhold, hvis man ikke gør alt korrekt.

Jeg vil beholde lofthøjden i midtergangen, så der kan jeg ofre lidt isolering og tage noget god celleplast, som måske er billigt lige nu... På siderne, hvor man normalt ikke går (og derfor kan ofre lidt lofthøjde), tænker jeg mig at isolere lidt bedre end nuværende, måske med undtagelse af det alleryderste, hvor det er svært at nå. Jeg tænker ikke at isolere hele loftet om, men midtergangen bliver lavet om i sin helhed og så måske 1/3 af husets længde (dvs. ~5 meter) på hver side.

Ved opbevaringsområdet forestiller jeg mig at bygge sådan her:

Trægulv, høvlede spontbrædder (billigere alternativer?)
Mineraluld 12 cm for at stemme med ny 120 mm regel (er mere nødvendigt?)
Plastikdug (dampspærre/tætningslag)
Betonplade

Jeg skal også lave regler, da der kun er en enkelt langsgående regel på loftet (jeg troede, at der ville være regler langs hver tagstol, men det er der ikke), så jeg kan der bestemme højden på isoleringen.

Hvordan gør jeg med isolering og tætningslag på områderne, hvor jeg lægger gulv? En ydervæg skal jo normalt have tætningslag mod indersiden af huset og derefter isolering udad. Her kan jeg højst lægge tætningslag (plastikdug) mellem betonen og mineralulden (som jeg gætter er det bedste valg). Slipper betonen nogle større mængder fugt igennem, så det er værd at trække på plastikdug? Bliver det "forkert", hvis jeg tager plastikdug mellem beton og mineraluld?

Vi har ingen lofttrappe i dag, men har tænkt os at lade et firma skære ud til en med målene 700x1400 eller 860x1300 mm:

https://www.stegfabriken.se/p/fakro-lwf-bd45-lofttrappe/?tax_display=2?tax_display=2

Hallen, hvor hullet skal laves, er 470 x 290 cm, og hullet laves langsgående i rummet med en kortside tæt på en kortside af rummet. Kortsiden af det rum er en bærende væg i støbt beton (17 cm tyk) og altså ikke letbeton som de øvrige inder- og ydervægge. Der kan vel ikke opstå nogen problemer med bæreevnen, selvom vi laver et hul af den størrelse i betonpladen? Der er masser af armering, og pladen er som sagt fra 1962, så den bør jo være af god kvalitet. Den er ret hård at bore i i hvert fald (om end ikke den værste, jeg har givet mig i kast med).

Ok, det blev et langt indlæg med masser af spørgsmål, men der er jo to ting, der er vigtige her, fugtproblemer som følge af omisoleringen og bæreevne for etageadskillelsen ved lofttrappens hul.

Er der nogen, der orker at læse og kommentere?

/Fredrik

Har du ingen sektionsoptegning af huset, som du kan lægge op? Det bliver lidt svært ellers.

Træspånerne er enten savsmuld eller kuttersmuld. Uanset hvilket er de ret gode materialer, hvis man har plads til dem. Jeg synes ikke, det er helt vellykket, at der er en plastfolie mellem spånerne og den nyere isolering. Hovedreglen er, hvis man overhovedet har brug for den, at lægge plasten så tæt på den varme side som muligt.

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.