Kom netop i tanke om, at listetypen jeg har brugt tid på ikke danner en 90-graders vinkel på bagsiden som denne:
Den variant har jeg brugt tidligere og kan finde ud af.
Men nu stødte jeg på denne afart i stedet:
Bemærk, at af bagsidens to skråsider kan kun én ligge helt an mod underlaget - den anden skal stilles i vinkel.
Mine spørgsmål er:
Er det mod væggen, som billedet ovenfor antyder, at man skal lægge helt an? Og altså lade loftet få den skrå kant?
Skærer man på samme måde som almindelig liste - altså sætter den i kap-/gersav på den måde, som den skal fastgøres op?
Jeg har den utaknemmelige opgave at splejse på en eksisterende liste (som jeg ikke vil bryde op, da den laver besværlige krumspring i den anden ende som at dreje lige op i et trappehul.) Splejsningen med de lige snit langs en lige strækning gik ok - men nu hvor jeg er i hjørnet, kan jeg ikke få det til at passe - den almindelige kapsavmetode passer ikke (jeg stiller listen med den skrå kant, som jeg vil lægge helt an mod væggen nu, helt an mod anhænget i gersaven og skærer det første 45 grader til venstre og den møtende del 45 grader til højre.) Men det blev ikke rigtigt.
Hvordan i alverden gør man det korrekt? Skal denne "forarbejdes" som det hedder - altså snittes til for at få det til at passe sammen?
Og hvorfor findes sådan en liste parallelt med den med 90-graders bagside?
Der sagde du noget - det hulkehl er altså til skråtag!
Sagen er den, at det er sådan nogle, der allerede sidder oppe her af en eller anden grund - og det er ikke skråtag - så jeg har fortsat med de stykker, der var tilbage i træbunken i værkstedet. Men så bliver det jo ikke nemt at få dem til at passe i hjørnerne - de har lykkedes med det tidligere her (jeg brød en væg ned og flyttede den, og skal nu sætte listerne op, hvor jeg brød) men det virker som et frygteligt puslespil.
Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.