29,332 læst ·
12 svar
29k læst
12 svar
Hulboring til dør i 30 cm betonvæg, pris?
Medlem
· Västra Götaland
· 145 indlæg
Jeg bor i en andelsbolig fra 1945, hvor en cirka 30 cm tyk bærende betonvæg adskiller 2 stuer, og jeg vil gerne sætte en dør i denne væg.
Foreningen godkender indgreb i bærende vægge, forudsat at man tilkalder en konstruktør, som godkender alt først, men inden jeg gør det, ville det være godt at få en idé om, hvad det kan tænkes at koste at få en betonboringsfirma til at udføre selve arbejdet?
Så hvis nogen har gjort noget lignende arbejde eller arbejder inden for branchen, ville jeg sætte stor pris på eventuel information eller rådgivning!
Foreningen godkender indgreb i bærende vægge, forudsat at man tilkalder en konstruktør, som godkender alt først, men inden jeg gør det, ville det være godt at få en idé om, hvad det kan tænkes at koste at få en betonboringsfirma til at udføre selve arbejdet?
Så hvis nogen har gjort noget lignende arbejde eller arbejder inden for branchen, ville jeg sætte stor pris på eventuel information eller rådgivning!
Jeg kiggede på det tidligere i en andelsboligforening, jeg boede i dengang. Der var det ca. 20 cm tyk væg. Konstruktøren, som var og kiggede, tog lidt over tusindkronen, har jeg for mig, og jeg fik godkendt at lave hul uden ny bærende konstruktion (stålbjælke). Problemet var så at finde et hulboringsfirma. De var meget dyre, men det største problem var, at de ikke kunne garantere, at vand ikke løb ud og ind under gulvet, som dengang var nylagt. Jeg fik en tilbud på rundt 10.000 kr tror jeg, men dér indgik ikke bortkørsel af beton, og som sagt kunne de ikke garantere, at der ikke blev vandskade, så jeg lavede aldrig et nyt hul...
Jeg måtte punge ud med 5000 kr for ca tre timers arbejde (en mand), og då var det ca 35 cm ydervæg med hulsten+letbeton dvs meget blødere end din væg. Då var det vindue --> dør, dvs ret simpelt. Jeg tror det ville koste dig mindst 10 tkr.
Medlem
· Västra Götaland
· 145 indlæg
Det er vel en smagssag måske, men 10 000 kr synes jeg ikke lyder ganske billigt. Hvornår var dette cirka?anders07 sagde:Jeg kiggede på det tidligere i en brf jeg boede i dengang. Der var det ca. 20 cm tyk væg. Konstruktøren, som var og så på det, tog lidt over tusinde kroner har jeg fornemmelse af, og jeg fik godkendt at lave et hul uden ny bærende konstruktion (ståldragere).
Problemet var så at finde et hulboringsfirma. De var meget dyre, men største problem var, at de ikke kunne garantere, at vand ikke løb ud og ind under gulvet, som dengang var nylagt.
Jeg fik en eller anden tilbud på omkring 10.000 kr tror jeg, men der indgik ikke bortfjernelse af beton, og som sagt kunne de ikke garantere, at det ikke blev vandskade, så jeg lavede aldrig noget nyt hul...
Eventuel vandspild på gulvet er intet problem her, da der lige nu ligger en plastikmåtte, som skal udskiftes bagefter.
Havde det været hulsten+letbeton, så havde jeg nok forsøgt mig selv, men med "rigtig" beton bliver det lige pludselig meget sværere.sulfobus sagde:
Altvidende
· Stockholm
· 1 831 indlæg
Jeg ville gætte på omkring 20 tkr. Der kræves en solid klinge til 30 cm btg.
Altvidende
· Stockholm
· 1 831 indlæg
Totalvægt burde være ca. 1,6 ton. 8 stykker bliver 200kg stykket. Håber du har en elevator 
Altvidende
· Stockholm
· 1 831 indlæg
12000 Inkl. moms og borttransport? Lyder som et kup. Læg firmanavnet op!
Medlem
· Västra Götaland
· 145 indlæg
For at give en lille opdatering på dette; jeg skulle for nylig lave et hul i væggen, jeg taler om ovenfor. Så jeg tager den store borehammer frem (betonvæg som sagt), men overraskelsen lod ikke vente på sig, da boret gik ind i væggen som om den var af smør. Jeg trækker så boret ud, og ud kommer et rødt pulver; væggen er ikke af beton, men af TEGL!
Foreningen havde tidligere sagt, at disse vægge var af beton, men da jeg fremfinder og nærstuderer plantegningerne, så er den ganske rigtigt af tegl. Jeg havde ikke tænkt på at dobbelttjekke dette før, men havde gået ud fra, at det foreningen sagde, passede, men nu hvor det er tegl i stedet for beton, så siger jeg bare; DEJLIGT!
Foreningen havde tidligere sagt, at disse vægge var af beton, men da jeg fremfinder og nærstuderer plantegningerne, så er den ganske rigtigt af tegl. Jeg havde ikke tænkt på at dobbelttjekke dette før, men havde gået ud fra, at det foreningen sagde, passede, men nu hvor det er tegl i stedet for beton, så siger jeg bare; DEJLIGT!
Altvidende
· Stockholm
· 1 831 indlæg
Kanon!
Jeg håber, at du tager derhen med en konstruktør i det mindste, før du laver hullet, så de kan foretage vurderingen om du har brug for at understøtte det på en eller anden måde, eller om du bare kan åbne op.
Farligt at lege med bærende vægge, hvis man ikke har fuldt overblik selv!
Farligt at lege med bærende vægge, hvis man ikke har fuldt overblik selv!
Medlem
· Västra Götaland
· 145 indlæg
Klik her for at svare