Vi er ved at komme i gang med at installere et nyt ventilationsaggregat og udvide systemet til også at inkludere underetagen, da ventilationen der ikke er tilstrækkelig i øjeblikket. Jeg forsøger at give et billede af, hvordan det ser ud i dag.
Suterænhus fra 1985. Vi har desværre få tegninger.
Kældervægge i klinkerbetonelementer (ifølge tegning) og etagedæk mellem etagerne er muligvis de samme, begge disse elementer er meget seje at bore i, føles som almindelig beton. Total areal ca. 280-300 kvm.
På overetagen er der i dag tilluftsventiler i soveværelse, stue, gang, klædeskab og frauftsventiler i bad, toilet, bruser, vaskeri, køkken, dette forsynes via kanaler på loftet, samt en separat tagventilator til emhætten.
I kælderen sidder der en pax-ventilator i bad, emhætte i køkken (kulfilter) og friskluftsventiler i facade type (TLF98). Der sidder også en større emhætte i garagen med en kanalventilator, bruges ved brygning og et grundflow resten af tiden som ventilerer vaskerum, garage og teknikrum.
Nu er tanken at have et ventilationsaggregat, der forsyner begge etager placeret i kælderen sammen med resten af husets systemer. Og så er der behov for nogle nye gennemføringer, hvilket fører til mine bekymringer. Tanken er, at udeluft og afluft skal hentes i en kombihætte på facade dimension 200. Til/fraluft til underetagen med 160, der går over til en 125 for boligdelen og en for garageafdelingen. Til overetagen er tanken to fire 160 rør.
At bore med kernebor og trække kanaler har jeg gjort før, så det er ikke et problem, men om jeg kan bore eller ej uden alt for store konsekvenser for bæreevnen, der går jeg i stå.
Er der nogen, der kan se på en tegning, om der er en mulighed for, det kan lade sig gøre eller ej? Vedhæfter en tegning.
Suterænhus fra 1985. Vi har desværre få tegninger.
Kældervægge i klinkerbetonelementer (ifølge tegning) og etagedæk mellem etagerne er muligvis de samme, begge disse elementer er meget seje at bore i, føles som almindelig beton. Total areal ca. 280-300 kvm.
På overetagen er der i dag tilluftsventiler i soveværelse, stue, gang, klædeskab og frauftsventiler i bad, toilet, bruser, vaskeri, køkken, dette forsynes via kanaler på loftet, samt en separat tagventilator til emhætten.
I kælderen sidder der en pax-ventilator i bad, emhætte i køkken (kulfilter) og friskluftsventiler i facade type (TLF98). Der sidder også en større emhætte i garagen med en kanalventilator, bruges ved brygning og et grundflow resten af tiden som ventilerer vaskerum, garage og teknikrum.
Nu er tanken at have et ventilationsaggregat, der forsyner begge etager placeret i kælderen sammen med resten af husets systemer. Og så er der behov for nogle nye gennemføringer, hvilket fører til mine bekymringer. Tanken er, at udeluft og afluft skal hentes i en kombihætte på facade dimension 200. Til/fraluft til underetagen med 160, der går over til en 125 for boligdelen og en for garageafdelingen. Til overetagen er tanken to fire 160 rør.
At bore med kernebor og trække kanaler har jeg gjort før, så det er ikke et problem, men om jeg kan bore eller ej uden alt for store konsekvenser for bæreevnen, der går jeg i stå.
Er der nogen, der kan se på en tegning, om der er en mulighed for, det kan lade sig gøre eller ej? Vedhæfter en tegning.
Jeg ser, at jeg har lagt den forkert, ved ikke, hvordan jeg flytter den.B Björnhuvudet sagde:Vi er i startfasen med at installere et nyt ventilationsaggregat og udvide systemet til også at omfatte underetagen, da ventilationen der ikke er tilstrækkelig i øjeblikket.
Jeg forsøger at give et billede af, hvordan det ser ud i dag.
Suteræn hus fra 1985. Vi har desværre få tegninger.
Kældervægge i klinkerbetonelementer (ifølge tegning) og etageadskillelsen mellem etagerne er måske det samme, begge disse elementer er meget seje at bore i, føles som almindelig beton. Total areal ca. 280-300kvm.
På overetagen er der i dag tilluftsventiler i soveværelse, dagligstue, gang, klk og fraluftsventiler i bad, wc, bruser, vaskeri, køkken dette føres via kanaler på loftet, samt en separat tagventilator til emhætten.
I kælderen er der en paxventilator i bad, emhætte i køkken (kulfilter) og friskluftsventiler i facade type (TLF98).
Der er også en større emhætte i garagen med en kanalventilator, brugt til bryggeri og en grundventilation øvrig tid, som ventilerer bryggers, garage og teknikrum.
Nu er tanken at have et ventilationsaggregat, som forsyner begge disse etager placeret i kælderen sammen med de øvrige hussystemer.
Og så behøves der lidt nye gennemføringer, hvilket fører til mine bekymringer.
Tanken er, at udeluft og afkastluft skal hentes i en kombihætte på facade dimension 200.
Tilluft/fraluft til underetage med 160 som går over til en 125 til beboelse og en til garagedelen.
Til overetagen er tanken to fire 160 rør.
Bore med kernebor og trække kanaler har jeg gjort tidligere, så det er ikke noget problem, men om jeg kan bore eller ej uden at det får alt for store konsekvenser for bæreevnen, der må jeg give op.
Er der nogen, der kan se på en tegning, om der er mulighed for, at det går eller ej? Vedhæfter en tegning.
Klik her for at svare