Jeg og min kone er flyttet ind i et hus fra 1947, og i spisestuen lå der et laminatgulv, som dækkede et ældre massivt trægulv, noget vi opdagede efter at have skruet trøskelisten af. Eftersom vi foretrak det ældre trægulv, røg laminatgulvet ud ad vinduet. Da laminatgulvet var væk, blev et lille problem afsløret.
I et af rummets hjørner var der et rektangulært hul i trægulvet, som var blevet lappet med uspundede træplanker af anden bredde samt med synlige sømhoveder. Sandsynligvis var denne lapning aldrig tænkt at skulle ses, men noget der blev gjort inden lægningen af laminatgulvet tidligt i 1990'erne, antageligvis. Måske var der tidligere et indbygget skab eller lignende, hvilket kan forklare denne løsning. Uanset hvad, skal dette, af æstetiske grunde, afhjælpes. Vi vil altså lægge et nyt gulv i dette “hul”, som i videst mulige omfang efterligner det ældre trægulv før en kommende gulvslibning. Trægulvet har dimensionerne 28 x 62 mm (tykkelse og bredde).
Som nybagt husejer er mine kundskaber på dette område meget begrænsede, så jeg håber, at I kan pege mig i den rigtige retning, selvom det fører til at hyre professionel hjælp fra en tømrer.
Jeg har taget billeder af rummet for at tydeliggøre det hele:
Sådan ser trægulvet ud (undskyld rodet):
Sådan ser lapningen ud:
Sådan ser mispasningen ud:
Sådan er trægulvet lagt:
Nu til mine spørgsmål. Det overordnede spørgsmål er selvfølgelig: ”Hvad gør jeg nu?” men noget mere opdelt undrer jeg mig over:
1. Det oprindelige trægulv – er det fyr eller gran (jeg gætter på fyr, men jeg var ingen stjerne i træsløjd)?
2. Jeg kan ikke finde noget spundet fyrretræsgulv i de aktuelle dimensioner. Er det en idé at specialbestille, eller er det en dyr affære?
3. Kunne en løsning ellers være at bruge uspundede brædder og skrue dem fast med nogle millimeters mellemrum, for derefter at nøgle hele gulvet (inkl. originalgulvet), for til sidst at slibe. Eventuelt lægge en plade af en slags under det nylagte parti.
Ja, lidt sådan flakker overvejelserne. Taknemmelig for tips.
Viktor
Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.