Jeg er ved at save ud til spotlights i min underliggende dækside til overskabet.

Det går temmelig stramt, og det første hul tog ret lang tid at save ud, og nu med det andet er skruetrækkeren nær ved at brænde op, og der sker ingenting.

Skal man have en speciel hulskærer? virker det ikke med en "almindelig" til træ?

/N

Plejer ikke at være nogle problemer med en rigtig hulsav, billige sæt som denne plejer dog ikke at være nogen succes.
Hulsavsæt bestående af flere størrelser, brugt til boring af huller. Billigere sæt kan være mindre effektive end professionelle værktøjer.

Brug en borehammer i stedet for en skruetrækker.

• Synes
Mikael_L
  • Laddar…
har kun en skruemaskine at vælge desværre. Har kun savnet i gips med hulsaven tidligere, og det går jo som smør, men det blev en helt anden sag nu. Købte ganske vist hulsaven på jula..så jeg antager, at det er som vanligt, at man får, hvad man betaler for.

Rød hulsave med savtænder, anvendt til gips.

Det er nok ikke sagen, der er problemet. Du har brug for en rigtig boremaskine med højere drejningsmoment/omdrejningstal/effekt. Eller en stiksav og en rundet raspe.

Mikael_L
Nyfniken sagde:
Det er nok ikke saven, der er problemet. Du har brug for en rigtig boremaskine med højere drejningsmoment/omdrejninger/effekt. Eller en stiksav og en rundet rasp.
Gerne lavgearet (lavomdrejet og stærk) eller to-gearet med lavgearet.

Min skruetrækker er også ekstremt svag med store hulsave. Men med den to-gearede grønne Bosch 230V-maskine går det som smør.

Men ellers går det i hvert fald bedre, hvis du mater langsomt og forsigtigt samt "vobler rundt" lidt med maskinen, så hullet bliver lidt større. (hålets sider bremser ikke mod hulsaven så meget da)

Senest redigeret:
måske må jeg gøre et forsøg med stiksaven og raspen da :) tak for tipset

Mikael_L sagde:
Gerne lav-gearet (lav-omdrejninger og stærk) eller togearet med lavt gear.

Min skruetrækker har også ekstremt dårlig power med store hulsave. Men med den to-gearede grønne bosch 230V-maskine går det som smør.

Men ellers går det i hvert fald bedre, hvis du føder langsomt og forsigtigt samt "vobler rundt" lidt med maskinen, så hullet bliver noget større. (hullets sider bremser ikke så meget mod hulsaven så meget der)
godt tip det der!

trodde jo min Hilti skruetrækker var god men dette er første gang, jeg støder på et problem.

ByggNiclas sagde:
bra tips det med! troede jo min Hilti skruemaskine var god men dette er første gang, jeg støder på problemer
Når man læser på forummet kan man nogle gange få indtryk af, at det næsten er forbudt at eje en slagboremaskine fordi borehammeren er overlegen alt andet. Her er et fremragende eksempel hvor man har nytte af slagboremaskinen med slået fra slag, tror du vinder mere ved at købe en billig boremaskine frem for at anvende skruemaskinen. Typ http://www.clasohlson.com/se/Slagborrmaskin-Cotech/40-7964

En lille tanke bare; du har ikke ved et uheld lagt i bakgear? :)

En fjollet tankede til, den er ikke fuld af tidligere huller, eller at du har kørt i søm/skruer tidligere, for en rigtig sav fungerer udmærket til mange huller så længe man ikke kører i noget hårdt materiale som sløver saven. En skruemaskine som er god til at skrue grovere skruer kan nemt køre gennem en hylde eller lignende.

Dækpladerne er vel af MDF, bliver rigtig fint støv som gerne klumper igen tænderne i hulsaven.
Bor, vinkl og roter hulsaven som Mikael_L skriver, tag den ud nu og da for måske at banke til den med knivskaftet for at få alt spån væk fra tænderne på hulsaven. Kør videre.
Jeg har samme model på hulsave, dog ikke JULA's og oplever at det klumper igen ganske ofte i MDF.

Det ordnede sig. Men som foreslået ovenfor så må man justere lidt på hulsaven og gøre rent indimellem eftersom mdf'en buklede sig en hel del. Det er vel sådan, at med tiden bemærker man begrænsningerne i sine værktøjer og ser behovet for nye.

Prøvede også overfræseren for første gang for at lave riller til elinstallationen. Tænk at det kan være så fascinerende med nye ting.. :)

ByggNiclas sagde:
Det ordnede sig. Men som foreslået ovenfor, så må man justere lidt på hulsaven og gøre rent indimellem, da mdf'en hvirvlede en del. Det er vel sådan, at med tiden opdager man begrænsningerne i sine værktøjer og ser behov for nye.

Prøvede også overfræseren for første gang til at fræse ud til elinstallationen. Tænk at det kan være så fascinerende med nye gadgets.. :)
Tidligere brugte jeg også overfræseren til kablerne, men har nu indset, at to snit med dyksaven og skinne bliver et bredt nok spor til de fleste kabler - Hurtigere og mere praktisk! ;)

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.