Har en trappe med nålefiltstæppe, som jeg er begyndt at fjerne for derefter at male hele trappen. Mit problem er, at vores trappetrinser synes at være limet og sidder fast som bjerge. Jeg overvejer nu, om man skal save eller høvle dem væk.
Prøvede at save med et multiværktøj, men kom ikke meget længere og træet begyndte at lugte brændt. Ville en høvl fungere bedre? Eller en japansav? Jeg overvejer, hvordan man bedst kommer til at fjerne det overskydende på trinnet fra vange til vange.
Det går nok at løse på flere måder. Afhænger selvfølgelig af værktøjsparken men jeg ville også have valgt at save med multimaskine efterfulgt af slibning med den samme og en sådan ejer du åbenbart. Brænder det så har du nok et for slidt blad. Det gælder også om at arbejde med maskinen så at spånerne evakueres og at forsøge at have bladets sider udenfor snittet så meget det går.
har fået samme problem. Trappnæsen skal ned cirka 4mm har kun slibemaskine, stemmejern og høvl.
Har en multisliber
hvad gør man nu. Tænkte at prøve med slibemaskinen direkte på "kanten"???
Mine trappetrin ser mere eller mindre ud som på billedet
har fået samme problem. Trappetrinnet skal ned typ 4mm har kun slibemaskine, stemmejern og høvl.
Har en multisliber
hvad gør man nu. Tænkte teste med slibemaskinen direkte på "kanten"???
At slibe ned 4 mm og få det lige og pænt er selvfølgelig ikke umuligt, men ret tidskrævende... jeg vil sige, at skaffe de rigtige værktøjer, hvis man skal lave en hel trappe, er mere passende og giver større chance for et godt resultat..
har fått samma problem. Trappnosen skal ned typ 4mm har kun slibe, stemmejern og høvl.
Har en multisliber
hvordan gør man nu. Tænkte teste med sliberen direkte på "kanten"???
Hej
nej har ingen fræser. Grejen er, at den kant skal slibes ned, og derefter skal den males hvid.
Har testet med min sliber, og det fungerer samt at arbejde manuelt. Så den skal ikke væk. Selve listen er formodentlig limet og sidder derefter inde i vangerne. Sådan blev trappen bygget i 1973.
Dette er jo naturligvis ikke optimalt, og jeg kommer nok efter nogle trin til at synes, at dette var ikke så let.
Jeg tænkte på, at du kunne køre med et kantfræserstål med kugleleje for at få trappesnuden ned til samme højde som trinpladen. Men man ville ikke nå helt ud til vangestykket.
Hej
nej har ingen fræser. Grejen er, at den kant skal slibes ned, og derefter skal den males hvid.
Har testet med min slibemaskine, og det fungerer samt at arbejde manuelt. Så den skal ikke væk. Selve listen er sandsynligvis limet og sidder så inde i vange. Sådan blev trappen bygget i 1973.
Dette er jo naturligvis ikke optimalt og jeg vil nok efter nogle trin synes, at dette ikke var så let
Køb eller lej en fræser (gerne en lille kantfræser, der er nem at håndtere) og kør så langt du kan ud til siderne, og så bruger du stemmejern til det sidste stykke.
Hvis du har 15 trappetrin at gøre og skal slibe ned begge sider i eg, vil du bande og svovle, før du er færdig, og slibepapiret vil koste en del...
Et andet alternativ er, hvis du kan låne en håndhøvl og høvle ned så langt, du kan nå, og så tage stemmejernet på tilsvarende måde.
Køb eller lej en fræser (gerne en lille kantfræser, der er let at håndtere) og kør så langt du kan til siderne, og så bruger du et stemmejern til det sidste stykke.
Hvis du har 15 trappetrin at gøre og skal slibe ned begge sider i eg, så vil du sværge ve og forbandelse, før du er færdig, og sandpapiret vil koste en del...
Et andet alternativ er, hvis du kan låne en håndhøvl og høvle ned, så langt du kommer til, og derefter tage stemmejernet på tilsvarende måde.
Jeg tager slibning og forsigtigt med høvl, men det fungerer. Den skal bare slibes ned. Troede det var enormt bøvlet, men ikke travlt.
Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.