Hej!
Vi er i gang med at renovere derhjemme og har flyttet køkkenet til den anden side af huset. Alt er færdigt med el og vand, men nu overvejer jeg at ændre designet i køkkenet lidt. Tanken var at have tomme vægge og kun underskabe, men nu er det gået op for mig, at vi vil have brug for mere opbevaring haha...

Da det ikke var den oprindelige plan at have vægskabe, har vi således ikke forstærket væggen noget særligt, der hvor jeg nu vil have vægskabene. Derfor tænkte jeg at kaste spørgsmålet ud her om, hvad I tror, holder væggen til vægskabe? Eller skal man rive alt ned for at forstærke den?

Vi bor i et træhus fra 40'erne, og det er på en af husets ydervægge, jeg tænker at sætte vægskabene op. Væggens opbygning er som følger (indefra til yderpanel)

1. Gipsplade (13 mm)
2. OSB-plade (11 mm)
3. Regel (kan ikke huske målene)
4. Liggende træpanel
5. Regel
6. Træpanel (tror jeg, se billede)
7. Isolering/vindpap
8. Ydervæg

Sender med et billede fra samme rum dog en anden væg, hvor man tydeligere kan se væggens opbygning. Dog har vi anvendt en tyndere gipsplade på den væg og heller ikke lagt på en OSB-plade med regler under.

Sender også et billede med fra, da vi satte OSB-plader op på væggen, som vægskabene agter at sidde på (der kan man dels se det liggende panel samt reglerne, som OSB-pladen sidder på). Samt en skitse af, hvordan køkkenet kommer til at se ud.

Dette er mit første indlæg her på Byggahus, og det er også første gang, jeg renoverer, så vær gerne lidt overbærende, hvis indlægget var rodet eller mangler vigtige detaljer for at kunne give et svar haha!

Vægopbygning i ældre træhus, lagdelt fra gipsplade til indervæg, med synlige regler og isolering, planlagt til installation af vægskabe. Mand installerer OSB-plader på en trævæg, med synlig liggende panel bagved. Tre grønne eludtag er installeret på pladen. En IKEA Home Planner-grafik af et køkkendesign med over- og underskabe samt en indbygget ovn.

Det vil holde så det rækker og bliver tilovers.

• Synes
Lina7
  • Laddar…
JA”Snabbe” JA”Snabbe” sagde:
Det bør holde så det rækker og bliver over.
Herligt! Tak for så hurtigt svar! :)

• Synes
JA”Snabbe”
  • Laddar…
Du kan belaste skabet med flere hundrede kg, før fastgørelsen i væggen er en begrænsning. Dvs. skabet havarerer, før fastgørelsen gør det.

brug 6mm skrue af passende længde.

• Haha
JA”Snabbe”
  • Laddar…
MathiasS MathiasS sagde:
Du kan belaste skabet med flere hundrede kg inden indfatningen i væggen er en begrænsning. Dvs skabet havererer inden indfatningen gør det.

brug 6mm skrue af passende længde.
Haha! Toppen, det føles lidt tryggere efter jeres to svar at slå vægskabene op :crysmile: Tak!! :)

• Synes
JA”Snabbe” og 1 anden
  • Laddar…
Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.