Status
Not open for further replies.
Holder den uden lægter i tag mellem spær c/c 1200? Eller bøjer den?
 
skrev samme spørgsmål for en tid siden, og da var nok svaret, at den bøjes.. afhænger også af din taghældning!
 
Ved ikke hvor meget jeg tilfører, men jeg har sat liggende panel (råspont 21mm) på cc1200 med 215mm isolering. Det fungerede godt uden nogen bule på ca. 45 graders hældning. Dog ville jeg definitivt have spredt, hvis det var over 300mm isolering.

PS. Behøver du 400 her i Skåne? I øvrigt var det s**ans koldt i vinter, men da stod overetagen uden noget som helst! Jeg regner "koldt" med at 215 er tilstrækkeligt, og mange andre jeg har talt med i nybyggeri har kun 195)
 
Du kan roligt gøre som du har tænkt.....

Stresstest:
3D-simulering af en strukturel stresstest med farveskala, der viser forskydning og maksimale stresspunkter med sikkerhedsfaktorer anvendt.

Forskydning:
Billede af en simulationsmodel, der viser forskydning med røde og grønne pile på en bøjning; bruges til stresstest og forskydningsberegning.

överkurs, sikkerhedsfaktor:
3D model i stresssimulering, viser en blå bjælke med røde og grønne pile, indikerer forskydning og sikkerhedsfaktor beregnet til 10N/m^2.

Jeg regnede med 10N/m^2
 
Senest redigeret:
Toobster sagde:
Gullfiber kretsull I 26 kg/m3
Rockwool løsuld 127-03 33 kg/m3
Ekofiber vind 32 kg/m3


[link]
....og med 33kg/m3 bliver det ~1,46N/m^2 på 400mm isolering/m2

Forskydning:
3D-simulation af fordeling af stress og forskydning på 400 mm isolering med farveskala og pile, der viser belastningens retning og niveau.

stress:
Simuleringsgrafik af stressniveauer på en isoleringsplade med farvegradient og pile, der viser belastningsretning og intensitet.
 
Senest redigeret:
på landet sagde:
Ved ikke hvor meget jeg bidrager, men jeg har sat liggende panel (råspont 21mm) på cc1200 med 215mm isolering. Det fungerede fint uden nogen bulede på ca: 45 graders hældning. Dog ville jeg helt sikkert have udtyndet, hvis det var over 300mm isolering.

PS. Behøver du 400 her i Skåne? I og for sig var det s**ans koldt i vinter, men der stod overetagen uden noget som helst! Jeg regner med, at det er "koldt" nok med 215 og mange andre, jeg har talt med, har i nybyggeri kun 195)
Ændring. 3x95 bliver det i 45 grader. Som jeg opfatter det, er det ok?
 
kamilenski sagde:
Ændring. 3x95 bliver det i 45 grader. Som jeg har forstået det, er det ok?
Ja, og taghældningen gør, at det bliver endnu bedre, jeg regnede på belastning direkte oppefra...
 
Ændring. 3x95 bliver det i 45 grader. Som jeg har opfattet det, er det ok?
(forstår stadig ikke hvordan man citerer ved at indsætte tekst, men prøver som ovenfor, hvis det ikke fungerer, kan nogen venligst fortælle en slow learner)

@ Kamilenski: mente du om 285mm isolering er nok? Der er selvfølgelig anbefalinger om 400-500mm ved nybyggeri, men jeg mener, at man også skal overveje anvendeligheden ved renovering. Min svigerfar bygger nyt i Härjedalen og har 500mm i taget. Det forstår jeg meget godt, da der er længere perioder med -30 grader, og han bygger nyt, men i Skåne hvor års middeltemperaturen ikke kommer meget under +10 grader, synes jeg, det er overdreven, især hvis man har lidt plads og ikke vil bygge for meget af sin overetage. 285 er rigeligt efter min mening. (et andet tip er at sprøjteisolere, at arbejde med flere plader er overdrevet besværligt, især hvis du har et ældre hus med inexakte CC's.

Mvh,
//H
 
jeg vil sprøjteisolere knapt 40 cm nu med tag på lidt over 40 grader. Har uregelmæssige spær (115-125 cc) men overvejer at sætte nogle stoppere i hvert rum, så isoleringen ikke kan synke sammen for meget.
 
på landet sagde:
(fattar stadig ikke hvordan man citerer ved at indsætte tekst, men prøver som ovenfor, hvis det ikke virker, kan nogen venligst fortælle en træg elev)


//H
Tilsyneladende lykkedes det d^_^b

Det er ikke mig personligt, der skal isolere. Jeg hjælper en ung ven med hans nybyggeri. Det handler om et nyt Älvsbyhus, der har indretningsbar overetage. Ä-hus efterlod et stort antal ruller 95 mm isolering, der burde have været lagt på gulvet på overetagen. For at opfylde de nye energikrav skulle man rulle ud 2x95mm. Da overetagen skal indrettes, syntes vi man kan bruge den 95 mm isolering.
Har funderet over den enkleste og billigste måde at arbejde med. Dette ville indebære, at det første lag isolering skulle "trækkes" vertikalt. Andet lag horisontalt og tredje vertikalt igen.
Det kræver dog, at forskallingen udføres på en måde, der muliggør dette. Løsningen ligger i at forskalle på siden af loftsbjælken og støttestolpen, så der dannes en spalte på 95 mm mellem forskallingen og tagstolen. I stedet for gips eller andet har vi tænkt os at sømme almindelig 21 mm udendørspanel, der skal males senere. Al installation af samtlige medier skal ske i katteloftet. Selve taget på øv skal have 5x95mm isolering. Vi får se, hvad de hos bygningsnævnet siger...
 
H
cust3000 sagde:
....och med 33kg/m3 blir det ~1,46N/m^2 på 400mm isolering/m2

Förskjutning:
[billede]

stress:
[billede]
Det passer ikke. 33 kg/m3 bliver til 330 N/m3, bliver til 33N/m2 ved 10 cm.
ved 40 cm bliver det 4*33=132 N/m2 eller ca. 13 kg/m2 ved 400 mm isolering.
 
Sådan er det tænkt. Venter bare på klar signal fra JER og bygningsnævnet :)
 
  • Tegning af tagkonstruktion med farvede markeringer i gult og rødt.
H
400 mm i et skråtag er meget for meget. Det er nok med ca. 200 mm. I taget foreskriver de 300 mm for os i det sydlige Sverige. Vigtigt er dog at krydse isoleringen hor og ver så man ikke får nogen kuldebroer. Lagde selv 120 + 45 + 45 i mit skråtag og havde 17 grader som lavest om vinteren og dette uden nogen varmekilde på anden sal!.
 
kamilenskiSå här är det tänkt.
Väntar bara på klart signalen från ER och byggnadsnämnden :)
Ser bra ud kamilenski. Er dog enig i, at der er meget isolering, men snart er det vel byggestandard med 1m isolering :P. Misforstå mig ret, hvis jeg havde haft plads nok, altså at det ikke invaderede boligarealet alt for meget, så havde jeg taget mere end hvad vi har i dag. OG sprøjteisoleret, men det er en anden femmer.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.