P
Jeg er ved at bygge en gammel campingvogn om med en køjeseng til børnene. Til sengebunden i oversengen har jeg tænkt mig at have en 12mm krydsfinérplade, der hviler på en 21x21mm liste. Størrelsen på pladen bliver 200x80 cm. Vil det holde?

Holde burde det gøre, men den kan nok flexe en del. Det enkleste er vel at prøve, hvor stiv krydsfineren er med den spændvidde. Læg f.eks. pladen på et par regler med den afstand og træd på den :-). Der er også forskel i stivhed mellem forskellige slags krydsfiner.

Hvordan skal listen sidde? Med de dimensioner ville jeg have haft flere lister på tværs under pladen.

P
Listen skal sidde langs med kanterne, kort&langsiden. Max belastning på sengen bliver 70 kg men sikkert aldrig mere end 40-50 kg da det kun er børn som kommer til at sove der.

P
Jo jeg overvejede en sådan, men da sengen bliver noget smallere end 80 cm, bliver jeg i sådanne tilfælde nødt til at skære alle lamellerne af med 1 cm. En anden ulempe er, at jeg havde tænkt mig at skrue pladen i listen for at stabilisere hele konstruktionen.

12 mm holder, gulvet i legehuset holdt til flere voksne, godt nok med 60 spændvidde, og det var Byggmax billigste.
Behøves ingen tværslåer, man skal tænke på vægten i en campingvogn.
Alternativt 2 stk 4 mm krydsfiner med frigolit imellem, en sandwichkonstruktion. Kræver dog en limpresse.

Protte

P
Så gør jeg det. Tror hele konstruktionen alligevel bliver lettere end dinetten og overskabssengen, jeg har skruet ud, altså mere lastevægt til øllet :)

P
Er der dårligere holdbarhed i Konstruktionsplywood P30? koster 1/3 af "almindelig" fyrretræsplywood.

Sikkert men for din anvendelse holder den.
Konstruktionsplywood har flere knaster og ser ikke så pæn ud.
Ser man undersiden så er det vel en æstetisk afvejning man må gøre.

Protte

Har hørt, at gamle indvendige døre er gode som sengebunde. De er både lette og hårde.
Selv tænkte jeg at bygge en overkøje med lamelbund, eller så leder jeg efter en billig barneseng med madras på blocket, og får så alt, hvad man har brug for, for en 5hundrede.

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.