Jeg har brug for hjælp med andres erfaringer og synspunkter vedrørende fugt i kælderen, som er helt indrettet. Det lugter af fugt, og jeg ved, at der for cirka 17 år siden var en stor fugtplet på væggen. Indendørs blev alt gjort ordentligt med blandt andet fugtspærre, men problemet er, at der udvendigt ikke blev gjort noget som helst på grund af, at der er en stor altan i direkte tilslutning til væggen lavet af sten og beton, hvilket gjorde, at dræningen blev lavet frem til og efter altanen. Væggen med fugtpletten var på den side, der ikke blev drænet. Nu er følelsen, at fugten er tilbage, og mit spørgsmål er, om det er muligt at løse problemet med en jongenerator? Fungerer det? Har nogen erfaring med det?

Varme, ventilation og affugter vil måske hjælpe lidt, test det :)

• Synes
drami og 1 anden
  • Laddar…
Jonatan79 Jonatan79 sagde:
Varme, ventilation og affugter vil hjælpe lidt, måske, prøv det :)
Varme, ventilation og affugter vil hjælpe lidt, måske, prøv det :)
Varme og affugter findes og har eksisteret i alle år, også ventilation er blevet udvidet i de senere år uden nogen større effekt.

Drænering næste desværre

Dræn næste desværre
Dræningen blev udført for 17 år siden, men ikke på den side hvor der sidder en betonaltan, som er svær at rydde væk. Dette er grunden til, at jeg overvejer en jongenerator, da man derved undgår at fjerne hele altanen.

Er det drænet rundt om hele altså? Måske er det ikke helt 100 :(

drami drami sagde:
Dræningen blev lavet for 17 år siden, men ikke på den side, da der sidder en betonaltan, som er svær at rydde væk. Dette er grunden til, at jeg overvejer jongenerator, da man slipper for at fjerne hele altanen.

• Murværk med blanding af mursten og natursten ved siden af veranda med trælameller. Blade og sten ved fundamentet.
  • Trægitter på terrasse med stenmur nedenunder og busk med lyserøde blomster i forhaven. Grønt græs og spredte blade på jorden.
Jongeneratorens funktion og fortræffelighed er stærkt betvivlet, antager at vi taler om eksempelvis Arids system. Hvis jeg ikke husker forkert, så fungerer det principielt, men man har brug for ufatteligt meget større strømme end hvad disse systemer bruger.

• Synes
drami
  • Laddar…
13th Marine 13th Marine sagde:
Jongeneratorens funktion og fortræffelighed er kraftigt betvivlet, antager at vi taler om eksempelvis Arids system. Hvis jeg ikke husker forkert, så fungerer det principielt men man har brug for uhyre meget større strømme end hvad disse systemer anvender.
Kigget på Abreen system

Man kan vel sige det sådan: HVIS det havde fungeret, ville det have slået igennem enormt. Men de produkter, der findes inden for dette område, må betragtes som fup.

• Synes
gaia og 2 andre
  • Laddar…
E
Måske findes der en anden kilde end dårlig dræning? Tjek efter lækager og regnvandshåndtering, der ikke fungerer.

Måske kan man drænere udenfor terrassen?

• Synes
drami
  • Laddar…
E erimos sagde:
Måske findes der en anden kilde end dårlig dræning? Tjek for lækager og regnvandshåndtering som ikke fungerer.

Måske kan man drænere udenfor altanen?
Det er dræneret udenfor altanen

drami drami sagde:
Jeg ville have brug for hjælp med andres erfaringer og synspunkter vedrørende fugt i kælderen, som er helt indrettet. Det lugter af fugt, og jeg ved, at for cirka 17 år siden var der en stor fugtplet på væggen. Indendørs blev alt gjort ordentligt med blandt andet fugtspærre, men problemet er, at udvendigt blev der ikke gjort noget som helst på grund af, at der er en stor terrasse i direkte forbindelse med væggen lavet af sten og beton, hvilket betød, at dræningen blev lavet indtil og efter terrassen. Væggen med fugtpletten var på den side, der ikke blev dræneret. Nu er følelsen, at fugten er tilbage, og mit spørgsmål er, om det er muligt at rette problemet med en jongenerator? Virker det? Har nogen erfaring med det?
Det første man skal gøre er jo at begynde at måle, uden måling så ved man jo ikke mere end hvad man kan se på væggene. Nu om dage findes der simple/billige temperatur/luftfugtighedsmålere til "smarte hjem".

Så kan det jo være, at man må opgive sine ambitioner om en indrettet kælder og i stedet gøre det til et sekundært rum. Baseret på målingerne kan man så kontrollere luftfugtigheden med en affugter.
(det gør jeg med mit gamle hus)

En anden vigtig ting er, at vejret har ændret sig med større regnbyger.

Men har man en god kontantreserve, kan man vælge at dræne om, men det kan være meningsløst netop med dit hus og forudsætningerne for huset.

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.