Y
Har gammeldags hederligt undertag på flere bygninger. Fra den tid man brugte tomme-tykkelse. 25mm.

Dette findes ikke i almindelige butikker. Jeg måtte tage 28mm og lade dem høvle ned til 25mm. Næsten 3 gange så dyrt som 22mm.

Nu når alt går ad helvede til, så overvejer jeg at rive alle nye og gamle 25mm brædder ned og lægge 22mm hele vejen.

Hvad jeg er bange for, er at jeg svækker taget så meget, at det ville være farligt for mig at løbe rundt og arbejde på det? Der er jo en bjælke øverst, en nederst, en i midten, så det er jo ikke drastisk meget at gå på.

Hvad jeg ikke har tænkt mig at gøre er at bygge om tagstole, bygge nyt hus, og øvrige spændende(kostbare) forslag jeg plejer at få. ;)

Gammelt træundertag set fra ydersiden og indersiden, med varierende tykkelse og forfald, der viser skader og behov for reparation eller udskiftning.

Forskellen i holdbarhed på 22 og 25mm er næppe målbar. Hvorfor rive det af? Fortsæt bare med almindelig 22mm, forskellen i tykkelse selv om du blander 22 og 25 betyder heller ikke noget, når du lægger taget. Ønsker du ikke, at lægterne skal bølge, kan du jo bare lægge en lille masonitbit under.

Y
Oplever at der bliver stor niveauforskel, når 3+3= 6mm mangler. Vinklen bliver så meget, at jeg står og overvejer, om jeg skal slibe skarpe hjørner, der vinkler på den forkerte måde mod himlen, før jeg kan lægge noget ovenpå.

Samtidig har de gamle brædder nu suget så meget regn til sig, at jeg tvivler på, om jeg kan lægge tag ovenpå. Skifter jeg hele baduljen ud med 22mm, kan jeg sømme det hele på en/to dage, uden at regnen når at gøre underlaget vådt.

Tror ikke det bemærkes, når du får på yttertaket, bryd af på et strategisk sted og fortsæt med 22mm. Hvad skal du have for tag?

Ser ret luftigt ud (:)) så jeg tror, at fugten kan tørre ud.

Y
skal lægge oliehærdet masonit ovenpå, strø og bærelekt så nye, lidt blankere betonfliser.

Trykker jeg tommelfingeren på visse steder af de gamle brædder, så siver der vand ud. Ikke godt.

Der findes 25mm træværk, som kan fås hos små savværker.

Hvor jeg købte, var råsponten 23,5, så det er lidt forskelligt hos producenterne.

Y
Så, er alle enige om at jeg ikke behøver at være bange for at gå ned i tykhed på brædderne uden det er samme holdbarhed i 22mm som 25mm?

Tabte overdelen på skorstenen på taget, den hoppede bare væk som ingenting.
Aner andet resultat på mit bolighus som kun har masonit som undertag. :p

Da jeg byggede opbevaringshylder lærte jeg, at 22 var et must for at hylderne kunne bære.
Så millimeter er jo nogle gange afgørende?

22mm spont er ca. 22,5% svagere end en 25mm.

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.