Snailman
Er for almindelig villa med typisk 600mm indblæst isolering

hvad plejer man at have for mål her, nogle tagspærsproducenter kalder det tagfodshøjde?

det er altså målet fra ydersiden af hammerbåndet lodret op til toppen af overarmen...

man plejer vel at lade isoleringen være lidt lavere her (den ligger vel mod det papir man sætter op for at ventilere på loftet..)

det gælder dels en saksespær (27 graders taghældning) og dels en pultspær (mindre end 27 grader) 1 plans hus

Nogle billeder findes her:
http://www.forsgrenstimmerhus.se/UserFiles/PDF/Leveransbesk_LDB2008.pdf
http://www.faluhus.se/UserFiles/dokument/DG.pdf

På næstsidste side i begge dokumenter
 
Mikael_L
Jeg er bange for, at jeg ikke forstod, hvad spørgsmålet var ...
 
Snailman
Spørgsmålet stod i overskriften, altså når man skal bestille en spær, så plejer man at tale om, hvor høj man vil have den lige ved hanebåndet (påvirker jo totalhøjden på spæret og hvor høj væggen på huset bliver.

gør man den meget lav der, så bliver der jo dårlig plads til isoleringen lige oven over hanebåndet, og gør man den meget høj der, så bliver jo væggen og huset unødigt højt (særligt unødigt på etplanshuse)

så mellem disse yderligheder vælger man vel noget derimellem, og da næsten alle har omkring 500mm løsuld, så undrer jeg mig over, hvad der er almindeligt at vælge som mål.

altså c målet på følgende billeder

http://www.takstolsfabriken.se/images/tass_1.gif

http://www.takstolsfabriken.se/images/tass_2.gif

http://www.takstolsfabriken.se/images/tass_3.gif
 
Mikael_L
Ja OK.

Jeg ved ikke hvad man plejer at vælge.
Men at den højde bør ligge på noget mellem ydervæggens isoleringstykkelse og loftbjælkelagets isoleringstykkelse er vel ret klart.

Hvis højden c er lig med væggens isoleringstykkelse, betyder det i praksis at væggene "er lidt højere" og taget "lidt mindre" isoleringsmæssigt.

Jeg ville ikke overdrive dette, i hvert fald hvis huset har gulvvarme.
Jeg nærer nemlig teorien at taget ikke behøver at være mere end 10% tykkere end væggene. I hvert fald når man har gulvvarme og temperatursforskellen ved gulvet hhv taget ikke længere er så stor.
 
Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.