sunnis
Hej!

Har et nybygget hus hvor jeg færdiggør overetagen og er nået til det sidste trin med trappegelænderet. Der ser ud til at være 2 forskellige standardhøjder, 900mm eller 1100mm, hvor nybyggede huse egentlig "skal/bør" have 1100, hvis jeg har forstået det rigtigt. Men snedkeriet hvor jeg skal bestille trappen fra, synes at 1100mm er unødvendigt højt og mener at 900mm er pænere og en lidt mere passende højde i privatboliger.

Jeg har aldrig rigtig reflekteret over højden på trappegelændere og blev helt forvirret af spørgsmålet, hvad ser bedst ud🤔 Jeg må nok prøve at visualisere det derhjemme med tommestokken, men det ville være interessant at høre, hvordan andre har det derhjemme eller hvis nogen for nylig har bygget trappegelænder?

Når det gælder trappegelændere, står der følgende i bygningsreglementet (BBR):

"Gelændere i trappeløb bør være mindst 0,9 meter høje. Hvis en åbning ved siden af et trappeløb er større end 0,4 meter i begge længderetninger, og etagehøjden er mere end 3,0 meter, målt fra gulv til gulv, bør gelænderet være mindst 1,1 meter.

Gelændere på repos inden for den enkelte boligenhed bør være mindst 0,9 meter høje. Hvis etagehøjden er mere end 3,0 meter, målt fra gulv til gulv, bør gelænderet være mindst 1,1 meter. Gelændere på repos uden for den enkelte boligenhed samt gelændere på altaner og svalegange bør være mindst 1,1 meter høje."

Trappegelændere bør altså være 1100 mm, hvis etagehøjden er mere end 3 meter, ellers 900 mm. Håndlister bør sidde i 800 mm højde.

• Synes
Tjrex og 2 andre
  • Laddar…
Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.