Vi har boet i hus siden dec. En nat (da det blev 7 minusgrader) hørte vi et stort brag, lød som det kom ovenfra, et rigtigt ”bang”, ligesom bredt, så nogle små lyde måske to gange til på mere lokale steder men meget lavere lyd.

Nu i nat (minus 9 gr) hørtes samme høje brag/lyde. Så også to-tre mindre stykker. Ligesom natten i december. Er dette normalt? Hænger det sammen med at det bliver flere minusgrader? (Kun sket da) Hvad er det der lyder så højt egentlig? Taget, træ, ventilation? Og hvornår bør man være ”bekymret” egentlig? Ved ikke hvor højt lyd der er normalt?

Toetagers hus i træ + altan & balkon.

Normalt. Træ bevæger sig ved temperatur- og fugtændringer. Mit hus knirkede og havde sig i nat også. Det har stået i 170 år indtil nu og formentlig knirket hele tiden.

• Synes
Kardan79
  • Laddar…
K
Sådan er det.
Ikke noget at gøre noget ved.

Har 100kvm trædæk i tilslutning til huset. Også det kan smælde som pistolskud. Plejer ikke at blive værdsat af hunden. Specielt ikke om natten.

Edit - Hvis der er meget store mængder sne på taget, kan der muligvis være grund til at overveje årsagen til lyden.

B Bombus pratorum sagde:
Normalt. Træ bevæger sig ved temperatur- og fugtforandringer. Mit hus knagede og havde sig i nat også. Det har stået i 170 år indtil nu og sandsynligvis knaget hele tiden.
Ja præcis, eftersom lige det høje lyd kun er opstået ved flere minusgrader, så har jeg ikke bekymret mig så meget. Men blev lidt eftertænksom i aften alligevel ”hvor højt” der er okay & hvornår man bør tjekke det. Det lyder kun en gang, ved begge lejligheder. Alt ser okay ud udefra og også inde i huset (det som er synligt). Derefter ved jeg ikke, hvordan tag / gulv mm ser ud eller noget som er påvirket.

K Kardan79 sagde:
Så er det.
Ikke noget at gøre ved det.

Har 100kvm trædæk i forbindelse med huset. Også det kan smælde som pistolskud. Plejer ikke at blive værdsat af hunden. Særligt ikke om natten.

Edit - er der meget store mængder sne på taget, kan det muligvis give anledning til at overveje årsagen til lyden.
Vi har altan samt balkon med trædæk og glasrækværk. Kan også være det, der lyder. Oplever at lyden kommer højt oppe fra, men måske er det fra balkonen på anden sal, usikker.

Ingen sne, kun frost & 9 minus i nat (som nu tøes op af solen). Skal tænke på det med sne, hvis det skulle ske i forbindelse med det, hvad kan så være "galt"?

For mange år siden havde vi stoppet i et nedløbsrør, og hele häbgrännan var fuld med vand, når det frøs om aftenen/natten, så smældede det rigtig kraftigt flere gange.
Tænkte om det kommer ovenfra, så kan det være det samme for jer...

P-plats P-plats sagde:
For mange år siden havde vi stoppet i et nedløbsrør, og hele tagrenden var fuld med vand, da det frøs om aftenen/natten, så lød der et ordentligt brag flere gange.
Tænkte om det kommer ovenfra, så kan det være det samme for jer...
Okay! Tak for tipset, kan ikke tjekke det på forsiden af huset (eller hvordan ser jeg det? Højt oppe 🙂) men kan tjekke på altansiden, hvis jeg går ud på balkonen, så bør jeg kunne se, hvordan det ser ud på den side i hvert fald!

• Synes
P-plats
  • Laddar…
Tomture61
Temperaturforskellen i trærammen i et hus kan til tider være stor, så også fugtindholdet.
Træ krymper ved lave temp. det, der høres, er spændinger i samlinger/forbindelser.
På nogle dele i trærammen hviler nogle ton, tage plejer f.eks. at være tunge.

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.