5,033 læst ·
11 svar
5k læst
11 svar
Høj geringsboks samt hvordan man fastgør sokler i beton
Hej!
Spørgsmål nummer 1:
Er der nogen, der har set en geringskasse til høje sokler? Mine sokler er 13 cm høje, og jeg har ledt efter en kasse, der kan tage det mål, men kan ikke finde en, der er så høj.
Spørgsmål nummer 2:
De gamle sokler var fastgjort til beton/tegelvæggen med meget store og kraftige søm, og det er ikke noget, jeg vil kunne gøre selv. Nu undrer jeg mig over, om nogen har tips til, hvordan jeg bedst fastgør de nye sokler? Bør jeg købe en stærk lim? Eller tror I, det kan fungere med søm?
Tak!
Spørgsmål nummer 1:
Er der nogen, der har set en geringskasse til høje sokler? Mine sokler er 13 cm høje, og jeg har ledt efter en kasse, der kan tage det mål, men kan ikke finde en, der er så høj.
Spørgsmål nummer 2:
De gamle sokler var fastgjort til beton/tegelvæggen med meget store og kraftige søm, og det er ikke noget, jeg vil kunne gøre selv. Nu undrer jeg mig over, om nogen har tips til, hvordan jeg bedst fastgør de nye sokler? Bør jeg købe en stærk lim? Eller tror I, det kan fungere med søm?
Tak!
richardtenggren
Ingen-gör
· Norrlandet
· 6 615 indlæg
richardtenggren
Ingen-gör
- Norrlandet
- 6,615 indlæg
Kør med kapsav og geringssav? Du kan jo save listerne liggende?
Inderhjørnerne kan man forkruppe for at undgå sprækker.
Til fastgørelse brugte jeg dybelpløkker, som jeg forsænkede og spartlede over.
Edit;
Der findes listeskrue til beton, som ikke behøver pløk, men kun et forboret hul.
Det er vel en speciel type sømpistol, der ordner ståldykkert til beton.
Inderhjørnerne kan man forkruppe for at undgå sprækker.
Til fastgørelse brugte jeg dybelpløkker, som jeg forsænkede og spartlede over.
Edit;
Der findes listeskrue til beton, som ikke behøver pløk, men kun et forboret hul.
Det er vel en speciel type sømpistol, der ordner ståldykkert til beton.
Senest redigeret:
Svar på spørgsmål 2. Det er muligt at lime sokler mod betonvæg (har gjort det selv med godt resultat). Vi brugte montagelimmet No more nails. De kraftige søm, der sidder i øjeblikket, er sandsynligvis sat med en såkaldt dykkerpistol. Efterlader en del mærker i soklerne.
Tusind tak! Tror det bliver lim. Føles meget nemmere.R Danwag sagde:
richardtenggren sagde:
Kører du med kap og ger? Du kan jo save listerne liggende?
Inderhjørnerne kan man forkrænke for at undgå sprækker.
Til fastgørelse kørte jeg med sømpløk, som jeg forsænkede og spartlede over.
Edit;
Der findes listeskrue til beton, som ikke behøver pløk, men blot et forborret hul.
Der er vel en speciel type sømpistol, der klarer ståldykker til beton.![]()
Tak for tips!
Angående geringssav så ejer jeg desværre ingen, og der er kun et fåtal lister, der skal sættes op, så det føltes som en unødvendig investering lige nu. Du har ikke noget andet tip til at kappe i 45 grader? Jeg har en stiksav og en håndsav.
Er du stabil på hånden, løser du det med stiksaven. Alternativet er at leje en kap- og geringssav hos en udlejningsvirksomhed, det plejer ikke at koste så meget (ikke der hvor jeg bor i hvert fald).
Angående at lime soklerne skal du tænke på, om væggene er lige, det kan blive svært at få listen til at bide i limmet, hvis væggen er skæv og listen skal tvinges mod væggen.
Angående at lime soklerne skal du tænke på, om væggene er lige, det kan blive svært at få listen til at bide i limmet, hvis væggen er skæv og listen skal tvinges mod væggen.
Hmm ja, at leje er jo en idé. Ikke så sikker på hånden med den endnu desværre.J JoelN sagde:Er du sikker på hånden, kan du klare det med stiksaven. Alternativet er at leje en kap- og geringssav hos en udlejningsfirma, det plejer ikke at koste så meget (i hvert fald ikke der hvor jeg bor).
Angående at lime soklerne, skal du tænke på om væggene er lige, det kan blive svært at få listen til at bide i limen, hvis væggen er skæv, og listen skal tvinges mod væggen.
Ja, det var en ting jeg tænkte på. Ville ikke sige, at nogen af de betonvægge er helt lige. Kan man prøve og så fjerne med noget som stemmejern og hammer, hvis det ikke bliver godt med limen - eller er det for sent, når den først er limet fast?
Har man vel limet soklerne, så vil man ikke forsøge at tage dem af igen. Jeg ville have lejet en slagboremaskine og fastgjort soklen med skruer, hvis der er et sted, hvor den skal tvinges ind mod væggen.
Egnede skruer til nem montering: https://grabber.se/Skruv-och-infastning/Vitlackad-skruv/CTX40VITC
Egnede skruer til nem montering: https://grabber.se/Skruv-och-infastning/Vitlackad-skruv/CTX40VITC
ok fantastisk! Slagbor har jeg, så jeg kører på det. Tak for hjælpen!J JoelN sagde:
At gera uden hjælp tror jeg er lidt småsnørklet. Især hvis man ikke er vant til det.
Denne kunne måske være et alternativ:
https://www.hornbach.se/shop/Geringslada-for-dekorlister-MB2-liten/6250055/artikel-detaljer.html
Denne kunne måske være et alternativ:
https://www.hornbach.se/shop/Geringslada-for-dekorlister-MB2-liten/6250055/artikel-detaljer.html
Klik her for at svare