Hej!
Ledt længe efter regler på området, men har ikke fundet noget nyere af værdi.
Jeg er i gang med at sætte en væg op, der vil adskille et kommende biorum fra et hobbyrum/værksted, som igen grænser op til husets tilbyggede garage. Hobbyrummet er ca. 50 m2 og skal indeholde fx metaldrejebænk, træbearbejdningsmaskiner osv. Svejsning og andet tager jeg mig af i garagen. Der er en dobbeltdør til garagen (som i øvrigt ikke er brandklassificeret), men ingen port.
Jeg vil ringe og høre med forsikringsselskabet, men jeg har læst igennem det, de sandsynligvis baserer sig på, og der skal jo fyringsrum og garage være egne brandceller. Mit hobbyrum synes jeg er lidt i grænseområdet, så jeg tænkte, at jeg resonerer lidt med jer
Første spørgsmål: Mener I, at det bør blive en egen brandcelle? I så fald 30 eller 60?
At bygge en brandcelle i sig selv er jo ikke det store problem, men når væggen både skal indeholde en 15 stikkontakter til biorummet og en del til hobbyrummet (Jeg vil ikke have udenpåliggende, og jeg vil have indbygget trykluft), så bliver brandcellen jo ligesom en ost. Isoleringen vil jo bestå af et knapt dækkende puslespil.
Min tanke er følgende konstruktion (fra biorummet):
Gips med almindelige stikkontakter
45/70
2xGips (Helt tæt uden gennemføringer/stikkontakter)
45/45 med Rockwool
OSB
Gips med brandklassificerede stikkontakter
Andet spørgsmål: Dette bør vel svare til EI60?
Victor