Så luftigt og måske er det nok med åbent i begge ender af friggan, ligesom når ås ventilation?

Hvor/hvordan opbevarer I høet i dag/tidligere?

I svigerforældrenes gamle brændeskur. Klassisk på stolper med jordgulv. Oplagring af ballerne på eu-palle.

Det fungerer som oftest, men hvis der er fugt i høet, så skal vi jo fjerne skimmelsvampen.

Skal jeg nu bygge noget til formålet, så vil jeg jo gerne have det så godt som muligt fra begyndelsen.

Jeg mistænker, at det eneste rigtig sikre er at bygge tæt, med lidt isolering, og bruge en affugter forbundet til hygrometer, så RH kan holdes under 70%. Hestene er jo enormt følsomme over for skimmel, har jeg forstået. Og så slipper du for rotter, mus og fugle.

Hvor meget el bruger en lille affugter? Den afgiver jo også varme.

Hvordan er det for resten med sådan en luftsolfanger, som der annonceres for i annoncebladene? http://www.solarventi.se/ Er det mest skrammel?

Skulle tro, at jordgulvet kan være en del af boven i dramat, med lidt ugunstig vejrforhold/dræning, så kan der nok komme en del fugt den vej.

/ATW

ArneTW sagde:
Ville tro at jordgulvet kan være en del af skurken i dramaet, med lidt ugunstigt vejr/dræning, så kan der nok komme en del fugt den vej.
Tror jeg også. Jeg har selv sådan et klassisk brændeskur, med grus i bunden. Jorden bliver fugtig lidt afhængigt af årstid og vejr. Jeg har lagt brugte/ødelagte lavprispresseninger på jorden derinde. Ovenpå presseningerne er det tørt.

Bortset fra jordfugten så er et brændeskur præcis som en klassisk hølade. Dækker I høet med halm (løshalm) så bør I ikke have nogen problemer med skimmel. (Forudsat at høet er tørt fra starten.)

Der var nogen, der skrev, at der kommer varme fra laden, som på en eller anden måde tørrer høet, hvis jeg opfattede det rigtigt. Det er direkte upassende, da staldluft i en isoleret lade altid har høj RF. For at mindske risikoen for bl.a. dette ventilerer man stalde med undertryksventilation.

Rådet er derfor at købe tørt hø og opbevare det, som nogen skrev, under halm. Det sparsomme gulv bruges ved tørring/lufning, men også for at mindske risikoen for fugt, der eventuelt kommer gennem loftsgulvet. Man har også brugt salt for at forbedre lagringen. Risikoen med presse. skulle være, at man også lukker eventuel fugt ind i partiet med hø.

Så et anneks med tæt gulv og ventilation i hver ende. Hvor høet placeres med luftspalte mellem gulv og hø. Ikke for tæt mod ydervægge og tag.
Uisoleret.

Præcis!
Men det vigtigste må være at købe god kvalitet allerede fra starten. Bed om en fuld analyse af det foder du køber.
Alternativt køber du wrap i små plastikballer. Mindst ti lag med plastik eftersom det handler om lufttæt lagring samt at længere skarpe strå nemt laver hul i plastikken.

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.