Jeg tænkte på at tjekke med jer, om vi kan slå vores kloge hoveder sammen og få lavet en konstruktion på et skur med det formål at opbevare høballer i.
Der skal naturligvis være højeste prioritet på lav luftfugtighed.
Kunne gulvvarme i en støbt plade være noget?
Affugter?
Nogen form for ventilationsløsning, som man altid har brugt i ladebygninger?
Baggrunden er, at jeg er lidt træt af at sortere muggen hø fra nu, når vintrene er lige så fugtige som resten af året.
Adgangen til balet tørhø bliver dårligere, og derfor er det ekstra vigtigt at tage vare på det, man kan få fat i.
Lad nu idéerne flyde, og måske er der nogen af jer, der allerede har løst det på en omkostningseffektiv måde?
God fortsættelse!
Der skal naturligvis være højeste prioritet på lav luftfugtighed.
Kunne gulvvarme i en støbt plade være noget?
Affugter?
Nogen form for ventilationsløsning, som man altid har brugt i ladebygninger?
Baggrunden er, at jeg er lidt træt af at sortere muggen hø fra nu, når vintrene er lige så fugtige som resten af året.
Adgangen til balet tørhø bliver dårligere, og derfor er det ekstra vigtigt at tage vare på det, man kan få fat i.
Lad nu idéerne flyde, og måske er der nogen af jer, der allerede har løst det på en omkostningseffektiv måde?
God fortsættelse!
Opreguleret indre gulv med sprækker og blæser er vel en klassisk løsning i hølofter, burde kunne få til at fungere også i en skurvogn. Er ballerne tørre, når de sættes ind, eller skal de eftertørres?
Har du regnet med at fylde rummet til maks? 15m2 er jo ikke så mange baller... Kan blive svært at ventilere tæt pakket.
Har du regnet med at fylde rummet til maks? 15m2 er jo ikke så mange baller... Kan blive svært at ventilere tæt pakket.
Er det virkelig et stort problem med muggen hø? (Er det kun dig, der har problemet, eller har bønder med gamle hølofter også det problem?)
Hvis det er et reelt problem, ville jeg lave et ristegulv ca. en decimeter over det eksisterende gulv og suge/blæse luft gennem høet.
Hvis det er et reelt problem, ville jeg lave et ristegulv ca. en decimeter over det eksisterende gulv og suge/blæse luft gennem høet.
Renovatør
· Gävleborg
· 8 213 indlæg
Utroligt, man lærer noget hver dag! Dette blev årets første viden! Jeg er vokset op på en bondegård, men havde slet ikke nogen anelse om, at der fandtes noget, der hedder wrap! Talte med far, og han sagde, at vi rent teknisk plejer at tage det nogle gange, når ensilagen har ligget lidt for længe, men jeg har aldrig hørt nogen anden betegnelse end ensilage.Fjelie 17 sagde:
//Patrik
Problemet med mugent hø opstår fra tid til anden, en faktor er naturligvis for lille areal.
Et andet problem er, at bønderne ikke tør lade det ligge lige så længe som før, når de har slået det, somrene er ikke længere lige så pålidelige. Så man kan få lidt mere fugtige baller nogle gange.
Ensileret foder eller høsilage er lidt for kraftigt til ponyer, så det undgår vi, indtil den dag der ikke er adgang til heltørt hø.
Men en konstruktion med plastik og makadam og sokkelgrund med sprækker i gulvet kan måske være noget. 15 kvadrat er ikke meget, men jeg kan nok bygge flere der hvor jeg bor eller større. ( ikke så tæt befolket som man siger )
Skal jeg have affugter, så må jeg vel bygge helt tæt, og så skal den køre hele tiden, ellers bliver det vel fugtigt som bare pokker?
Et andet problem er, at bønderne ikke tør lade det ligge lige så længe som før, når de har slået det, somrene er ikke længere lige så pålidelige. Så man kan få lidt mere fugtige baller nogle gange.
Ensileret foder eller høsilage er lidt for kraftigt til ponyer, så det undgår vi, indtil den dag der ikke er adgang til heltørt hø.
Men en konstruktion med plastik og makadam og sokkelgrund med sprækker i gulvet kan måske være noget. 15 kvadrat er ikke meget, men jeg kan nok bygge flere der hvor jeg bor eller større. ( ikke så tæt befolket som man siger )
Skal jeg have affugter, så må jeg vel bygge helt tæt, og så skal den køre hele tiden, ellers bliver det vel fugtigt som bare pokker?
Høet bliver altid muggent på overfladen, som er eksponeret mod luften. Den klassiske måde at undgå det er at lægge et lag halm udenpå. Det kan også gå med en presenning, men så skal høet være rigtig tørt, og der må ikke være nogen luft mellem presenning og hø.
At bare ventilere med mere fugtig vinterluft hjælper ikke. Gamle lader har altid været godt ventilerede.
Rigtig tørt høslet plejer at fungere selv til mindre heste. Ellers går det fint at strække med god halm til Shetties. Der er også timotejhalm, dvs hele strå inkl. aks. Også et supplement. Kan anvendes til heste med forfald.
Hvis du kan få fat i rigtig tørt hø, så burde et skur i form af en container fungere. Med dobbelte vægge, så indervægge, gulv og tag ikke bliver fugtige udefra. Rummet bliver helt propfyldt, dvs ingen luft. Burde kunne fungere da der findes indpakkede høballer. Ualmindeligt, fordi de er dyre, men de findes, og så går jeg ud fra, at det også fungerer uden at mugne eller rådne. Luft kommer jo til, alt efterhånden som man begynder at tage hø, men hvis man tager høet således, at det bliver den mindst mulige overflade eksponeret mod luft, vil det sandsynligvis ikke nå at danne skimmel, før man har brugt det op.
At bare ventilere med mere fugtig vinterluft hjælper ikke. Gamle lader har altid været godt ventilerede.
Rigtig tørt høslet plejer at fungere selv til mindre heste. Ellers går det fint at strække med god halm til Shetties. Der er også timotejhalm, dvs hele strå inkl. aks. Også et supplement. Kan anvendes til heste med forfald.
Hvis du kan få fat i rigtig tørt hø, så burde et skur i form af en container fungere. Med dobbelte vægge, så indervægge, gulv og tag ikke bliver fugtige udefra. Rummet bliver helt propfyldt, dvs ingen luft. Burde kunne fungere da der findes indpakkede høballer. Ualmindeligt, fordi de er dyre, men de findes, og så går jeg ud fra, at det også fungerer uden at mugne eller rådne. Luft kommer jo til, alt efterhånden som man begynder at tage hø, men hvis man tager høet således, at det bliver den mindst mulige overflade eksponeret mod luft, vil det sandsynligvis ikke nå at danne skimmel, før man har brugt det op.
Grundstött
· Halland
· 28 345 indlæg
Du säger det själv: Varmen fra dyrene hjalp med at holde høet tørt.SBH sagde:
Det blir nok ikke så varmt i et friggebod.
Men risikerer man ikke mug i høet ved at blæse udeluft med 90 - 100 % RH ind?
For ikke at tale om, hvor mange mus og andet snavs der kan komme ind.
Det kan nok blive en veritabel dyrens zoo.
I øvrigt, er hösilage ikke "kraftigere" end hø?
Måske lidt mere let at tygge, eftersom det har gennemgået en gæringsproces.
Og ensileringen er en måde at konservere (gennem mælkesyregæring) for at forebygge muggdannelse.
Kompletter det med halm, så har de noget at beskæftige sig med.
Vetehalm (utrøsket) anbefales, hestene her elsker det
Tilæg: Oldboy var lidt foran med omtrent samme info
Senest redigeret:
Vi rækker høet ud med halm, store new forest-ponyer har vi. Jeg er ikke ekspert på maden, men min sambo er ret streng med det og siger hun ikke høsilage så er det sådan det bliver
.
Hvordan bygger bønderne et hølager hvis de bygger nyt i dag?
Hvordan bygger bønderne et hølager hvis de bygger nyt i dag?
Grundstött
· Halland
· 28 345 indlæg
I Skåne er det svært at få fat i hø. Fn ser det også ud til at være svært at få fat i wrapballer, da sommeren var rigtig tør, så anden høst blev lille. Men der er stor forskel på wrapballer og ensilage. Wrapballer er i princippet halvttørret hø, der presses og plastres. Ensilage er betydeligt fugtigere hø, der presses og plastres. Ensilage plejer også at være mere sønderhakket. Wrapballer gives til heste og ensilage til køer. At give ensilage til heste er nok ikke helt godt. Dels er det for kraftigt, og dels for lidt til at stimulere hestenes tyggebehov.
Jeg talte med min partner, og hun siger, at wrap går fint, men det bliver dårligt, før vi når at forbruge en åben plastikindpakket balle.
Tilbage til lageret.
Altså er en mulighed at bygge en pælefundament med sprækker i gulvet og ikke have det for tæt mellem hø og ydervægge. eventuelt dække det ydre lag med halm. Anvendelse af blæser er jeg ikke helt færdig med om det bliver bedre eller værre.
En anden mulighed er at bygge tæt og bruge en affugter, som også giver varme som en positiv bivirkning. Det koster en del strøm og et dyrere byggeri.
Tilbage til lageret.
Altså er en mulighed at bygge en pælefundament med sprækker i gulvet og ikke have det for tæt mellem hø og ydervægge. eventuelt dække det ydre lag med halm. Anvendelse af blæser er jeg ikke helt færdig med om det bliver bedre eller værre.
En anden mulighed er at bygge tæt og bruge en affugter, som også giver varme som en positiv bivirkning. Det koster en del strøm og et dyrere byggeri.