Læs om et medlem, der lavede egne limtræsbjælker og blev inspireret. Nogen der ved, om imprægneret træ er sværere at lime? Og hvilken lim skal man bruge? Det skal blive bæringer til et skur.

• Synes
segv
  • Laddar…
Problemet med trykimprægneret er, at det ofte er meget fugtigt, så det skal tørre først.
Et vandtæt lim som Bostik 800 er nok passende, dette er også godt til at optage ujævnheder, fordi det udvider sig lidt.

Hvorfor trykimprægneret? Skal det være i jorden?

• Synes
Frasse07
  • Laddar…
Kan nok ske, at træet er fugtigt, efter hvad jeg har set, så opbevarer byggefirmaerne sådan noget udendørs.

På stedet, hvor det lille anneks skal stå, er der en revne i klippen, og der bliver vand stående. Det hjælper ikke, at det er tæt mod overfladevand, for vandet kommer via revner. Jeg vil have en pumpe i bunden, der tager det meste (tip fra en slægtning, som byggede på en mark nær Hjälmaren og havde fugt under huset, han gravede et hul og satte en pumpe i).

Limmet: købte en variant fra Casco, som har de samme egenskaber som Bostik-limmet, du nævnte. Træet har jeg ikke købt endnu.

• Synes
Düsseldorff og 1 anden
  • Laddar…
Hvad er det for spændvidder det handler om? Det lyder mærkeligt, at du skulle have brug for limtræ til et skur?

Trykimprægneret er præcis hvad det lyder som, træ som er blevet lagt i et trykkammer og fyldt med imprægneringsvæske. Køber du træ i år, regn med at det er tørt til næste år. Det burde fungere med en eller anden form for polyuretanlim. Det behøver desuden en lille tilføjelse af fugt for at hærde. Men jeg ville ikke regne med at få samme styrke som en rigtig limtræsbjælke.

Firmaet, der lavede byggesættet til skuret, foreslår (eller foreslog, for de er gået konkurs) 100x100 mm trykimprægneret træ, 4800 mm langt med fem stolper = 1200 mm spænd. Noget sådan kunne jeg ikke finde, da jeg surfede rundt hos byggemarkederne, og nu er tanken at købe terrassebrædder 22x95 mm, fem stykker ovenpå hinanden = 110x95.

(To af "stolperne", de yderste, er ikke stolper men betonmur med finjablock ovenpå. Men det ændrer jo ikke spændvidden.)

Nogen synes måske, at jeg overdriver, jeg ved det ikke. Når vi amatører bygger og ikke kan beregne, bliver det ofte for meget. Og en gang imellem alt for lidt.

For at gøre en kort historie længere: skuret er begyndelsen på en tilbygning til sommerhuset, det afgjorde placeringen. Jeg stiller skuret én meter fra den eksisterende hytte og fylder mellemrummet med garderober. Så får jeg et soveværelse, der er lydisoleret fra resten af hytten. Vi har lidt forskellige morgenrutiner i familien...

N NoOne2k sagde:
Hvad er det for spændvidder, det drejer sig om? Det lyder mærkeligt, at du skulle have brug for limtræ til et skur?

Jeg undrer videre:
Nu har jeg fået indvendinger og informationer.
1. Det tager et år at tørre imprægneret træ.
2. Det burde fungere med en eller anden form for polyuretanlim.
3. Det behøver fugt for at hærde.

"Det burde fungere" om et år?
I så fald er jeg på forkert spor. Dette skal være klart i går.

Kan du ikke bare sømme 2st 45x95 sammen?
Det er frem for alt højden som giver bøjemodstand.
Så kan du gå op i dimension er det bedre.

L Lasse Morin sagde:
Jeg undrer mig videre:
Nu har jeg fået indvendinger og informationer.
1. Det tager et år at tørre imprægneret træ.
2. Det burde virke med en eller anden form for polyuretanlim.
3. Det behøver fugt for at hærde.

"Det burde virke" om et år?
Hvis det er tilfældet, er jeg på forkert spor. Dette skal være klart i går.
Jeg synes, du er på forkert spor. På Svenskt Trä findes der gode guider til dimensionering, desværre har jeg ikke mulighed for at fremskaffe dem til dig lige nu, men surf ind på www.svenskttra.se/ så findes der gode dimensioneringsguider der.

Men for at tage den korte version, så beregnes bøjebestandigheden som bxh^3.

100x100^3= 100 000 000mm^3. 45x145^3=137 188 125mm^3. Vil man i stedet holde bygningshøjden nede, kan man gå ned til at skrue sammen 2stk 45x120, som giver en bøjebestandighed på 155 520 000mm^3.

• Synes
David-O og 1 anden
  • Laddar…
Tak, NoOne2k!

Godt, vi er enige om sporet. Jeg skruer to 45 mm (x det som byggefirmaet har) sammen. De skal stå på højkant, ikke?

Hvis ingen protesterer, bliver det trykimprægneret. Er der nogen idé i at lægge lim imellem, på nykøbt tryk?

Svenskt Trä - jeg var derinde for et andet dimensioneringsspørgsmål for nylig. Man skal nok være mindst halv ingeniør for at håndtere deres tabeller (den gang valgte jeg 45x220, det heftigste der fandtes).

Men glem mine problemer med tabellerne, dine forslag er nok!

Jeg havnede langt fra udgangspunktet. Nu bliver det dobbelte 45x145 (med polyuretanlim imellem, kan næppe skade).

Byggeriet bliver højere end på tegningen...

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.