Læst en del i tråde og håber på at få lidt tanker og feedback på mine forsøg på at bygge min første trappe.

Forudsætninger:

Ligeløbstrappe til en hems
Ena vange mod væg for fastgørelse
Hældning ca. 40 grader

Ved mindre vinkel (mindre end 40 grader) risikerer man at slå hovedet efter nogle trin. Billedet viser kun mål og groft tegnet trappe.

Tanker omkring materiale:

Vange: 42x270 mm limtræ
Trin: 42x270 mm limtræ

Tanken er at fræse trinene ind i vangen, skrue+lime. Uerfaren fræser, men tænker skabelon i osb/mdf, testfræse. Skrue fast skabelon foran hver fræsning. Trappe i grovrum, så æstetik ikke prioritet, selvom det ville være rart, hvis det kan se pænt ud.

Fræsedybde? 15 mm for lidt?

Trinhøjde: ca. 18 cm

Svært at finde godt materiale til trappetrin, vil ikke fer/not - derfor valg af 42x270. Er trinene for grove/tykke? Trindybde okay?

Limtræ til vange for at minimere vridning. Billigere med 45x220 regel men tænker 270 giver mere mulighed for fastgørelse? Desuden lettere med kun ét materiale at hente hjem.

• Tegning af en rak trappe med mål, der fører til et entresolplan. Viser trappens hældning og strukturelle elementer incl. vangstykket.
  • Synes
Huzzbutt
  • Laddar…
Novissnickare Novissnickare sagde:
Læst en del i tråde og håber at få lidt tanker og feedback på mine forsøg på at bygge min første trappe.

Forudsætninger:

Lige trappe til et entresolplan
Det ene vange mod væg for fastgørelse
Hældning ca. 40 grader

Ved mindre vinkel (mindre end 40 grader) risikerer man at slå hovedet efter nogle trin. Billedet viser kun mål og groft indtegnet trappe.

Tankegange omkring materiale:

Vange: 42x270 mm limtræ
Trin: 42x270 mm limtræ

Tanken er at fræse trinene ind i vangen, skrue+lime. Uerfaren fræser, men tænker skabelon i osb/mdf, testfræse. Skrue fast skabelon før hver fræsning. Trappe i grovrum, så æstetik ikke prioritet, selvom det er rart, hvis det kan se pænt ud.

Fræsedybde? 15 mm for lidt?

Trinhøjde: ca. 18 cm

Svært at finde godt materiale til trappetrin, vil ikke fer/not - derfor valg af 42x270. Er trinene for grove/tykke? Trindybde ok?

Limtræ til vange for at minimere vridning. Billigere med 45x220 regel, men tænker 270 giver mere mulighed for fastgørelse? Desuden lettere med kun et materiale at hente hjem.

• Trætrappe under konstruktion i et indendørs område med gråt betonggulv og en stige i baggrunden.
  • Synes
13th Marine og 1 anden
  • Laddar…
Klar

• Synes
lyckograbben og 3 andre
  • Laddar…
Novissnickare Novissnickare sagde:
Klar
Flot arbejde! Den ser simpelthen godt ud. Jeg skal måske igang med et lignende projekt, så jeg har mange spørgsmål :) Fulgt du din plan ifølge det første indlæg? Nogle tips nu efter du har bygget? Er den stabil uden knirken?
Den har måske brug for en liste, der forhindrer små børn i at kravle igennem eller sidde fast med hovedet, der findes en maksimal åbningsstørrelse i trapper.
https://www.boverket.se/sv/PBL-kuns...s-byggregler/sakerhet-vid-anvandning/Trappor/

lyckograbben lyckograbben sagde:
Flot arbejde! Den ser simpelthen godt ud. Jeg skal måske kaste mig ud i et lignende projekt, så jeg har mange spørgsmål :) Fulgt du din plan ifølge første indlæg? Nogle tips nu efter du har bygget? Er den stabil uden knirken?
Den behøver måske en liste som forhindrer at små børn kryber igennem eller sidder fast med hovedet, der er et maximum på tilladte åbninger i trapper.
[link]
Ja, fulgte planen med at fræse spor, lime og skrue.

Lærdomme:

Svært at opnå god hældning, trinhøjde og trindybd. Brugte meget tid på at teste hældning med snor og vinkelmåler. Blev nødt til at gå på kompromis og lave et repos øverst for at få hældningsvinklen ned til endelige 37,5 grader. Undervurder ikke denne del!

Brug tid på at lave en god skabelon i solidt materiale. Jeg brugte selv en tyk plastplade (ca. 4mm tyk). Øvede på spildstykker inden. Hæft gerne ved at skrue skabelonen fast ved hver udfræsning. Jeg skruede i det foregående spor som derefter skjules af trinnet (undtagen det første trin). Forstærkede med en tving engang imellem, men ofte i vejen for overfræseren.

Besværligt at ”spejlvende” det diagonale mønster til den anden vange. Slog små korte stifter i det optegnede mønster, placerede den anden vange over og bankede ned og ”kopierede” mønsteret. Markerede med blyant. Måske gik jeg over åen efter vand?

Fræsede ca. 12 mm dybe spor, det var nok, men det kræver at du holder samme afstand hele vejen og at vangen ikke buer ud på midten.

Valgte at montere på stedet: skruede den første vange til væggen, justerede modsatte side ved hjælp af to trin. Den oprindelige plan om at montere alt på jorden og skrue trin fra siderne blev droppet på grund af trappens samlede vægt.

Limede i sporene, bankede trinnene i og skruede fra trinets bagkant, indtil videre er den stort set knirkefri - bank i træ…

• Synes
lyckograbben
  • Laddar…
Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.