Hej! Jeg skal starte et projekt i kælderen. Tanken er, at rummet skal bruges til hjemmebiograf. Jeg har nogle overvejelser, når det kommer til renovering af kælder med tanke på fugtproblemer osv. Lige nu er gulvet malet, og malingen begynder at skalle nogle steder. Man bør ikke male gulvene med en sådan type plastmaling, som gulvet er malet med. Spørgsmålet er, hvordan skal jeg gøre for at kunne lægge nyt gulv, gerne tæppe! Jeg har fundet noget, der hedder platon (isola.se), som man lægger på gulvet og derefter kan lægge gulvplader på, nogen der har brugt dette før, og tror I, at man kan lægge tæppe på gulvet uden fugt- og skimmelproblemer? Andre løsninger er velkomne, da platon-måtten sandsynligvis er ret dyr. Bør jeg skrabe malingen af gulvet (så gulvet ånder lettere), inden jeg lægger nyt gulv? Til væggene! 2 vægge er delvist under jorden, væggene er pudsede. Er det nok at lave en konstruktion med metalregler 5-10 cm fra væggen? (Regler mod loft og gulv forsynes med gummiliste for at forhindre vibrationer ud af rummet). Der findes også platon-måtte til væg, som man kan fastgøre, inden man laver konstruktionen. Jeg undgår gerne platon på væggene, da det bliver billigere uden. Hvordan bliver det, når jeg isolerer væggen, hvis jeg bygger som ovenfor, er der ca. 5-10 cm luftspalte mellem isoleringen og ydervæggen, er det nok? Hvordan skal jeg montere isoleringen, så den ikke lægger sig mod ydervæggen efter et år eller to? Skal jeg fastgøre plastik eller noget andet på bagvæggen af reglerne? De andre 2 vægge tænkte jeg bare at montere regler klods mod væggen og derefter isolere samt 2 lag gips. Bør jeg efterlade nogen luftspalte mellem den nye væg og loft samt gulv? Hvordan gør jeg dette, når reglerne fæstes i loftet? Taknemmelig for hjælp! Venlig hilsen Johan
Hej og tak for dit svar! Overvejede også det, men samtidig på at det måske er bedre for gulvet at få luftet sig lidt! Det bliver nok mere behageligt og varmere, hvis jeg lægger noget mellem gulvet og tæppet! Der er ikke så højt til loftet, så jeg vil ikke opbygge gulvet for meget! Huset er bygget i 1939, glemte jeg at skrive tidligere!
Wanegardh, tak for dit tip, men tror at der er noget bøvl med min profil! Første indlæg jeg skrev, delte jeg teksten op i vægge og gulv, samt skrev så luftigt som muligt for at gøre det nemt at læse. Men hver gang jeg poster, bliver al tekst præcis som om jeg ikke har brugt enter en eneste gang! Det bliver sikkert sådan nu også. nogen der ved hvorfor? Kvistarn2 Lyder interessant, hvor købte du dit "græs"? jeg vil dog isolere og gips, da jeg ikke vil have, at lyden skal kaste mod hårde vægge! mvh
ok, troede det ville dæmpe lidt med dobbeltgips, men bliver måske kun dæmpning ud af rummet. Må hænge en tung tapet eller noget på! Bliver nok lidt varmere og mere behageligt hvis jeg isolerer og gipsar!
Administrator
· Skåne
· 6 811 indlæg
Hej Jobo123, Jeg gik ind i din profil som admin og der ser indstillingerne for "redigeringsgrænseflade korrekt ud. Hvad bruger du for browser og operativsystem?Jobo123 sagde:Wanegardh, tak for dit tip, men tror at der er noget rod med min profil! Første indlæg jeg skrev, så delte jeg teksten op i vægge og gulv, samt skrev så luftigt som muligt for at gøre det nemt at læse. Men hver gang jeg poster, så bliver al tekst præcis som om jeg ikke har brugt enter en eneste gang! Bliver sikkert sådan nu også. nogen der ved hvorfor? Kvistarn2 Lyder interessant, hvor købte du dit "græs"? Jeg vil dog isolere og gipse, da jeg ikke vil have lyden skal springe mod hårde vægge! mvh