Er der nogen venlig sjæl der kan hjælpe mig med dimensioneringen af en stålbjælke, som skal erstatte en tidligere espalier. Huset er en toplans villa, sokkel, og afvekslingen skal ske i underetagen ved trappehullet (hvor gulvbjælkerne er skåret over). Tanken er at tage to stående bjælker, en ved væggen og en ved trappen, men jeg har brug for hjælp med dimensioneringen af den liggende bjælke. Gulvet er af beton. Vedhæfter en hurtig skitse af åbningen, det diagonale streger er trappen. Taknemmelig for tips og råd!
Man behøver at have adgang til plantegningerne for at kunne beregne det. Er du sikker på, at du behøver en bjælke? Spalierer er sjældent bærende.
Tak så meget!
Der er et badeværelse ovenover, ikke specielt stort og ingen badekar, men det er flisebelagt og hviler på de fem gulvåsende, der er kappet for trappehullet. De hviler ikke på noget andet før ydervæggen, altså er der ingen væg mellem trappehullet og ydervæggen. Resten af åsene hviler på en ståldrager, men disse har tidligere hvilet på en tynd spalier cc60. Jeg overvejede en ståldrager for at spare lidt højde, men fik nu et tip om, at tre limtræssøjler på 90x90 skulle være tilstrækkeligt. Jeg overvejer dog, om man skulle tage to 90x90 som søjler og en limtræsbjælke på 90x225 eller om det bliver overdimensioneret.
Det lader jo ikke til at være OK. Man skal have adgang til samtlige mål for at kunne beregne det. Det kan være godt at vide, at en 3 m lang limtræsbjælke med dimensionen 90x225 kan bære en last på ca. 900 kg/m uden at bøje for meget ned.
Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.