Hej, vi rev ned eksisterende puds over pejsen og fjernede gamle sten. Nu vil vi ordne denne, da vi senere vil indsætte en kassette.

Men hvordan skal vi gå frem? Er det nok at pudse igen? Kan man pudse direkte mod mursten?
Kanterne omkring mangler nogle af murstenene, skal vi bygge en form og støbe?

Hvordan håndterer man afslutningerne, dvs. op mod loftet og mod siderne?
Vi har tænkt os at sætte gips på væggen til venstre.

Rå murstenspejs uden gips eller puds, omgivet af trævægge og trærammer, med værktøjer og materialer liggende omkring.

Jeg kan kun svare for, hvordan jeg har gjort i mit arbejde med at få styr på skorstenen i huset. Der er helt sikkert andre, der ville have gjort det anderledes, og mange der kan komme med synspunkter og pege på, hvor meget fejl jeg har gjort.

Skorstenen i vores hus havde gipsmørtel, murværk, en tretexskiva fastgjort med tapet og en eller anden type af maling. Der var også en hjørnelist i træ, der gik halvvejs op.

Da jeg fjernede alt og bankede skorstenen ren, sådan som jeres er, begyndte jeg med grundmørtel, hjørnerne, der så forfærdelige ud, fastgjorde jeg en hjørneprofil på og byggede hullet op til listen med mørtel. Murede også en mursten fast for at få det lidt jævnere på den ene side. Derefter har jeg pudset med mørtel c. På siderne af skorstenen sidder der gips.

Hvordan du skal løse det mod loftet, har jeg dårlig styr på. Jeg forstår ikke helt, hvordan det ser ud ud fra billedet.

Skal lede efter nogle billeder.

Pudsning er dog det sværeste, jeg har gjort, og det tog et godt stykke tid for mig at forstå, hvordan mørtel fungerer.

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.