11,478 læst ·
25 svar
11k læst
25 svar
Hjælp, våd isolering i installationslag
Hej
Jeg har for et par uger siden rejst en garage og monteret port/dør.
Stammen er på 145 mm, og jeg har isoleret væggene med 145 mm og monteret dampspærre og derefter sat 45x45 mm liggende. Det skal blive osb + gips.
Loftet har jeg plastet og sat 28x70 lægter og derefter blæst 50 cm løsuld.
Har også sat en 125 mm til-luftsventil og en fra-luftsventil med en intellivent ventilator.
Rundt om porten har jeg sat 45 mm isolering + osb/gips og derefter monteret porten. Den øvrige del i garagen har ikke fået isolering, men har kun 45 mm reglar og plast bagved. Skal påbegynde elinstallation.
Men nu til sagen, jeg var ude i ugen og mærkede på isoleringen bag gipsen, og den er drivvåd. Der må være opstået kondens bag isoleringen mod plasten. Hvorfor?! Hvad skal jeg gøre ved dette?
Jeg har ikke tændt for gulvvarmen, men bruger kun en dieselkanon og holder +20 grader derinde. Jeg skal trække strømmen, inden jeg kan tænde for gulvvarmen, og det havde jeg tænkt at gøre til sommer/forår.
Har også tapet ventilerne og sat en Woods affugter derinde, som har kørt i en uge snart.
Hvad skal jeg gøre ved dette? Jeg er skrækslagen for, at jeg vil få skimmel der bagved.
Hvorfor er det sket sådan?
Det er ikke længere oppe på væggen, men kun længere ned mod syllen og rummet ovenover.
Jeg har for et par uger siden rejst en garage og monteret port/dør.
Stammen er på 145 mm, og jeg har isoleret væggene med 145 mm og monteret dampspærre og derefter sat 45x45 mm liggende. Det skal blive osb + gips.
Loftet har jeg plastet og sat 28x70 lægter og derefter blæst 50 cm løsuld.
Har også sat en 125 mm til-luftsventil og en fra-luftsventil med en intellivent ventilator.
Rundt om porten har jeg sat 45 mm isolering + osb/gips og derefter monteret porten. Den øvrige del i garagen har ikke fået isolering, men har kun 45 mm reglar og plast bagved. Skal påbegynde elinstallation.
Men nu til sagen, jeg var ude i ugen og mærkede på isoleringen bag gipsen, og den er drivvåd. Der må være opstået kondens bag isoleringen mod plasten. Hvorfor?! Hvad skal jeg gøre ved dette?
Jeg har ikke tændt for gulvvarmen, men bruger kun en dieselkanon og holder +20 grader derinde. Jeg skal trække strømmen, inden jeg kan tænde for gulvvarmen, og det havde jeg tænkt at gøre til sommer/forår.
Har også tapet ventilerne og sat en Woods affugter derinde, som har kørt i en uge snart.
Hvad skal jeg gøre ved dette? Jeg er skrækslagen for, at jeg vil få skimmel der bagved.
Hvorfor er det sket sådan?
Det er ikke længere oppe på væggen, men kun længere ned mod syllen og rummet ovenover.
Porten ser ud til at sidde langt inde i væggen. Du har nok brug for at have den uden for fugtspærren, for at temperaturen i installationslaget ikke skal blive for lav. På det lille stykke ved siden af døren kan du jo ignorere at isolere installationslaget. Din dieselkanon leverer i princippet lige så meget fugt som den forbruger diesel.
Hmm, mener du, at porten skulle have siddet længere inde? Altså installationslag mod porten i stedet?D Daniel 109 sagde:Porten ser ud til at sidde langt inde i væggen. Du skal nok have den udenfor fugtspærren for at temperaturen i installationslaget ikke skal blive for lav. På det lille stykke ved siden af døren kan du jo lade være med at isolere installationslaget. Din dieselkanon leverer i princippet lige så meget fugt, som den forbruger diesel.
Jeg var inde der nu, måske er det "for" tæt? Jeg kan ikke engang tænde en lighter. Der er for lidt ilt der. Helt umuligt at tænde.
Så det virkede kun til at være mod hjørnet, det er vådt, stak armen længere ind, og der er det tørt. Så nærmest hjørnet. Tog et billede af et andet hjørne, der ikke er lukket. Kondens, har tapet over hæfteklammerne på plastikken.
Da har du sandsynligvis ekstremt høj luftfugtighed i garagen. Jeg mente, at døren sidder for langt inde. Men får du også kondens på uisoleret plast, så hjælper intet sådant.
Allright! Hvad skal jeg gøre ved dette?D Daniel 109 sagde:
Sluk dieselkanonen? Sætte ind element og holde ventilerne helt tætte og køre affugteren?
Eller skal jeg åbne op for ventilerne?
Har åbnet ventilerne 50/50 nu, og sat i et element og en "byggeblæser" 2kw som blæser på væggen.useless sagde:
Nu kan man tænde en lighter derinde, så lidt ilt er kommet ind.
Hvordan skal man turde sømme væggene igen, når det er sådan her..... Skyldes det luftfugtigheden? Der er også 5 cm kondens på vinduerne.
Luft ud gennem døren et par gange.
Har du nogen kuldebro i hjørnet? Ventilen skulle jo holde udetemperatur. Du får jo kondens på kolde overflader.
Hvad angår portene, så monteres der jo altid ledhejseporte på indersiden, så det er helt korrekt.
Hvad angår portene, så monteres der jo altid ledhejseporte på indersiden, så det er helt korrekt.
M
Marcussjogren
Medlem
· Västra Götaland
· 3 081 indlæg
Marcussjogren
Medlem
- Västra Götaland
- 3,081 indlæg
Det har jo været meget store udsving i temperatur over døgnet de seneste dage, i hvert fald hos os.
Muligvis er isoleringen blevet kold om natten og så er luften ret hurtigt steget og derfor begyndt at kondensere, når den når isoleringen. Men det føles næsten mere sandsynligt, at det ikke har været helt tæt? Og at det derfor er varm luft fra garagen, der er kondenseret.
Muligvis er isoleringen blevet kold om natten og så er luften ret hurtigt steget og derfor begyndt at kondensere, når den når isoleringen. Men det føles næsten mere sandsynligt, at det ikke har været helt tæt? Og at det derfor er varm luft fra garagen, der er kondenseret.
M
Marcussjogren
Medlem
· Västra Götaland
· 3 081 indlæg
Marcussjogren
Medlem
- Västra Götaland
- 3,081 indlæg
Fordi isoleringen sidder på indersiden.
Men fugten er på indersiden. Den våde isolering sidder indenfor fugtspærren ved siden af døren.

