Hvordan skal jeg gøre!?
Bor i et hus, der har "Havde" to udestuer ved siden af hinanden. Har nu revet væggen mellem de to. Tanken er, at det skal blive et stort udestue. Nu til problemet.
På det vedhæftede billede ser man åbningen udadtil. Her er tanken, at vi skal have en glasskydedør 315x205.
Problemet er, at den ydre bærebjælke ikke kan bære den allerede eksisterende åbning. Deraf stolpen, hvor tagspærene var 50 mm lavere. Hvordan skal man gøre på den nemmeste måde for at bære åbningen op? Åbningen skal også gøres større, hvis panelerne skal passe. Højden på åbningen er ca. 2 m, hvilket gør, at det ikke går at gå på kompromis med lofthøjden i åbningen.

• Åbning til haven fra byggeri af nyt udestue, trærammer uden tag, stige i græsset, lille skur i baggrunden med legetøj omkring.
Det er muligt at placere en bjælke i højde med loftbjælkerne. Hvad den skal have for mål, og om det er en praktisk løsning, kan ikke besvares uden flere oplysninger. Frem for alt altantagets mål, dimensioner på de eksisterende bjælker og den aktuelle snezone.

J justusandersson sagde:
Det er muligt at placere en bjælke i højde med spærretoppenes overkant. Hvad den skal have for mål, og om det er en løsning i praksis, kan ikke besvares uden flere oplysninger. Fremfor alt altanens tags mål, dimensioner på de eksisterende spærrer og den aktuelle snezone.
Altanens tags mål er 10x4 meter. De eksisterende spær, der ligger der i dag, er 145x45, den ydre bærebjælke 90x45...

Du tænkte fordoble åbningens bredde altså, på et omtrent? Og kan ikke hæve hele tagkonstruktionen heller antager jeg? Det gør det jo lidt vanskeligt.

Kan man måske fælde ind hammarbandet i tagbjælkerne, så at man tager ud halve tagbjælkens højde, fordobler (eller mere) højden på hammarbandet og forstærker det hele med vinkelbeslag eller bjælkesko.

Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben sagde:
Du tänkte fordoble åbningens bredde altså, omtrent? Og kan heller ikke hæve hele tagkonstruktionen formoder jeg? Det gør det jo lidt vanskeligt.

Kan man måske indfælde hammarbandet i tagbjælkerne, så man tager ud halvdelen af tagbjælkehøjden, fordobler (eller mere) højden på hammarbandet og forstærker det hele med vinkelbeslag eller bjælkesko.
Overvejet det også.. Meget arbejde, spørgsmålet er måske, hvad en i-bjælke kan holde og bære på 315 cm.... Hvis man skifter den bærende linje over åbningen til en i-bjælke på 90, men undrer om jeg klarer højden på åbningen ...

Jeg har regnet med snezone 2,5, hvilket passer med store dele af mellemsverige, men er alt for meget for Skåne. Jeg antager, at der skal være en form for tag på udestuen. For at klare en åbning på 3,15 meter med disse forudsætninger har du brug for en limtræsbjælke med dimensionerne 90x225 mm. Hvis 225 mm er for højt, kan du gå ned til 180 mm, hvis du går op til en tykkelse på 165 mm.

J justusandersson sagde:
Jeg har regnet med snezone 2,5, hvilket passer med store dele af Midtsverige, men er alt for meget for Skåne. Jeg går ud fra, at der skal være en form for tag på udestuen. For at klare en åbning på 3,15 meter med disse forudsætninger har du brug for en limtræsdrager med dimensionerne 90x225 mm. Hvis 225 mm er for højt kan du gå ned til 180 mm, hvis du går op til en tykkelse på 165 mm.
Taget vil bestå af råspont og pap.
Hvad sker der, hvis man sætter en limtræsdrager yderst på tagspærene? Bærer den noget eller bliver det bare en "vindskede"?

H Henke28 sagde:
Altantakets dimensioner er 10x4 meter. Tagbjælkerne, der ligger der i dag, er 145x45, den ydre bærelinje er 90x45...
Det tag er allerede underdimensioneret som det er!
1/2 m vådsne på 145x45, det ser desuden ud som gran med gennemgående grene/knaster, hvilket er stor risiko for brud. Tømmeret er ikke C24 kvalitet eller bedre. Riv og brug limtræ!
Ellers er idéen med en bærende limtræsbjælke uden for det 200 cm høje glaselement måske en god idé for at klare taghøjden.

L Leif i Skåne sagde:
Det der tag er allerede underdimensioneret som det er!
1/2 m vådsne på 145x45 , det ser desuden ud som gran med gennemgående grene/knaster hvilket er stor risiko for brud. Tømmeret er ikke C24 kvalitet eller bedre. Riv og brug limtræ!
Ellers er ideen med en med en bærende limtræsbjælke udenfor det 200 cm høje glasparti måske en god idé for at klare taghøjden.
Synes også at det er meget underdimensioneret. Men doven som man er så tænker jeg at det har jo holdt siden 70'erne. Og der har jo været nogle snedækkede vintre siden da.....eller skyder man sig selv i foden....

H Henke28 sagde:
Synes også at det er meget underdimitioneret. Men doven som man er så tænker jeg at det har jo holdt siden 70'erne. Og det har jo været nogle snedækkede vintre siden da.....eller skyder man sig selv i foden....
Min søster/svoger havde et lignende tag, og der knækkede en bjælke ved en dårlig knagg, normalt blev bjælkerne stemplet om efteråret med en underligare og to stolper, men et år blev det glemt.

Hvis du sætter en limtræsbjælke ved forkanten, så hænger du tagbjælkerne på den med beslag. Råsponten skal også fortsætte ud over limtræsbjælkens overside.

45x145 tømmer c/c 1200 med en længde på 4 meter fungerer ingen steder i Sverige, hvis man skal tage hensyn til snelaster. Jeg mener, at man bør gøre det, ellers havner man i situationer, hvor man må sætte støtter op eller skovle sne fra taget. Det er heller ikke noget godt argument ved et salg.

Egenhændig lavet med kuglepen og tommestok :)
Jeg må nok tage mig en ordentlig overvejelse om, hvad jeg skal gøre...men det lyder som om jeg skal sætte en jernbjælke over åbningen.

• Håndtegnet skitse med blækpen og mål, viser planer for indretning med overvejelser om at indsætte jernbjælke over en åbning.
Jeg vil gerne vide, hvor huset ligger (for at bestemme snezone)?

J justusandersson sagde:
Jeg vil gerne vide, hvor huset ligger (for at bestemme snezon)?
Ligger i Falkenberg-Hallands län.

Falkenberg er god med hensyn til snelaster. Sådan her synes jeg, det bør se ud. Stolper i limtræ 90x90 mm. Forreste bærelinje i limtræ 90x225 mm og tagbjælker i konstruktionsvirke klasse C 24 45x220 mm.
Pergola med limtræsstolper 90x90 mm og bjælker i konstruktionsvirke C24 45x220 mm, designet til at håndtere snetryk i Falkenberg.

• Synes
KnockOnWood og 1 anden
  • Laddar…
Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.