Hej

skulle sætte en hylde (typ Ikea lack væghylde) hos en ven, der lige er flyttet ind i et gammelt murstenshus i Stockholm C, huset er fra omkring 1930'erne.
Glad og forventningsfuld tog jeg min borehammer og 8mm bor med, havde købt Fischer SX 8x65mm plugs og skrue 6x80 og tænkte, nu skal det nok hænge...
Efter at have boret med cirka 1/4 af, hvad maskinen kan give, passer pluggen ikke. Hullet er for stort. Hullet var cirka 10mm stort, og der var kun hvidt borstøv på gulvet. Væggen er pudset og malet, så man kan ikke se, hvor murstenen eller fugen er.
Købte så 10mm plug og vendte tilbage til væggen fra... Trykkede 3 stk. 10mm plug ind og spændte fast med skruen, og hylden hang oppe. Da vi havde stillet 1/6 af bøgerne på hylden, begyndte den at tippe fremad. Væggen/pluggen holder ikke.

Nu til mine spørgsmål.
Har jeg formået at bore i fugen, og er det derfor, det ikke holder?
Kan jeg trykke PL 600 eller kemisk anker ind i hullet og bruge en 6mm gevindstang?
Jeg skal have flere hylder op på samme væg, tør jeg så bruge pluggen ovenfor, forudsat at jeg rammer murstenen (rødt borstøv), hvis man ønsker at gøre noget andet med væggen i fremtiden?

Undrer om det virkelig er mursten, du har boret i. Bare det, at hullet blev så meget større, er mærkeligt, eller også borer du ustabilt.
Tag et passende værktøj og test, om du kan skrabe materiale af i borehullet for at teste væggens hårdhed.

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.