I forbindelse med dræning blev vi nødt til at fjerne den oprindelige trappe til vores hus (bygget 1924). Vi bevarede dog trinene (separat støbt) for at genanvende. Murer byggede nye sidestykker og i dag ankom trinene med kranbil til genmontering. Havde ikke mulighed for at være hjemme og fik en mindre panik, da jeg ser, at de har trukket hele konstruktionen ud og efterladt et mellemrum på ca. 10 cm mellem facade og trin. Håndværkeren påstår, at dette er nødvendigt, fordi trappen skal være en separat konstruktion for at undgå revnedannelse på grund af bevægelse. Men hvorfor så stor afstand som 10 cm?? Behøves dette eller forsøger de at undskylde en fejl? Forslag til, hvordan man bedst kan lave en nogenlunde fornuftig overgang modtages med tak. Murer foreslår en slags sokkel på siderne og metalblik ved tærsklen. Kan dette virkelig blive pænt? Grøn entredør med betonstrin, viser en 10 cm åbning mellem trin og facade. Grå stentrappe foran hus med grøn dør, store sten kugler på trappegelænder, afstand til husvæg på cirka 10 cm. Grå betontrappe med kugler på siderne og et 10 cm mellemrum mellem trappe og facade, foran en grøn dør. Trin med synligt mellemrum mod husets væg, viser ujævn konstruktion med revner og mellemrum på grund af løsmonteret trappe. Gammel trappe med afstanden på 10 cm fra huset, viser betonskridt og hvid mur med dørtrin; tydelig plads mellem strukturerne.

 
Ja 10 cm kan det vel sikkert bevæge sig i et svært jordskælvsramt område, men næppe på svensk berggrund. Tag en ny snak med udføreren om temaet göromgörrätt.
 
Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.