Jeg ville gerne have en enkel Carport, helst uden dækkede vægge, som i princippet kun er tre sider med et pulttag, der skal være tagpap på rupløkke, men jeg ved ikke, hvordan jeg skal konstruere det, så det holder, og jeg kan ikke finde noget firma at kontakte og spørge, uden at det bare koster en formue.

Jeg har selv tegnet ind, hvordan jeg forestiller mig, at Carporten skal se ud. Det skal være "fire fag" i en bredde, der i alt er 10 meter, og så skal den være ca. 5 meter dyb. Man kører altså ind fra langsiden af den. Tanken er at få plads til en trailer, to biler og derefter lidt cykler og lignende. På bilen ser man bagfra, jeg tænker, at man kører ind på den højre side, og at de to midterste fag er bredere for at få plads til biler, mens de to ydre bliver plads til trailer og cykler på hver sin side.

3D-tegning af carport med træstruktur og fladt tag. Indeholder dimensioner og detaljer om materialer i henhold til europæisk konstruktionsstandard.

Som jeg har tegnet det op, er tanken som dette ovenfor, men hvordan ved jeg, hvor grove stolper jeg har brug for? Jeg vil helst bygge det i imprægneret træ, så jeg slipper for at male, men det kan være, at jeg også har brug for nogle limtræsbjælker for at gøre det tilstrækkeligt stabilt.

Eventuelt skal jeg måske i disse dimensioner også have vægge for at afstive det, og det er i så fald helt okay, selvom jeg helst vil undvære det. Jeg havde eventuelt blot tænkt mig at dække siderne i så fald, men ikke bagsiden.

Hvordan kommer jeg videre med, hvad jeg har brug for for at kunne ansøge om byggetilladelse? Jeg forstår jo, at jeg ikke bare kan indsende denne type billede og forvente, at det bliver godkendt. Jeg har talt med XLBygg, men de ser ud til mest at hjælpe med byggeplaner for småhuse og garager og ikke noget "så enkelt som dette".

Men du har brugt dimensioneringsværktøjet på byggbeskrivningar.se? Der får du vel ud, hvilke dimensioner du har brug for på træværket?

Du vil have brug for at stabilisere (krydse) eller beklæde i det mindste dele af 3 af væggene.

Ofte har kommunen eksempler på, hvordan byggetilladelserne skal se ud, som man kan downloade fra deres hjemmeside. Det plejer at handle om facadeudsigter samt situationsplan.

• Synes
Ceciceca
  • Laddar…
Går du ned til cc600 på tagbjælkerne, kan du bruge konstruktionsvirke (45x220 C24) i stedet for limtræ, hvilket sandsynligvis bliver billigere. Dog findes længderne ikke over 5,4 m, så du bliver nødt til at bestille fingerskarvet (måske kan du mindske tagskægget og klare dig med 5,4 m?). En smule stor nedbøjning på disse, men det kan måske være acceptabelt.

Bærelinjerne skal være tilstrækkelige med 45x220 C24.

Tilbage er pillerne, hvor programmet foreslår limtræ 90x90, men jeg synes, du bør kunne bruge 95x95 imprægnerede stolper alligevel, dog har jeg ikke regnet på det.

• Synes
Ceciceca
  • Laddar…
P petterovski sagde:
Men du har anvendt dimensioneringsværktøjet på byggbeskrivningar.se? Der får du vel ud hvilke dimensioner du har brug for på træværket?

Du vil have brug for at stabilisere (krydse) eller beklæde i det mindste dele af 3 af væggene.

Ofte har kommunen eksempler på hvordan byggetilladelserne skal se ud, som man kan downloade på deres hjemmeside. Det plejer at dreje sig om facadevisninger samt situationsplan.
Ja jeg har brugt det værktøj, men så forstår jeg jo ikke præcis det som kommer op som valg i næstsidste del, så derfor gættede jeg bare på det første der var at vælge, nu skiftede jeg til cc600 i stedet og så får jeg andre valg at vælge ser jeg. Dog forstår jeg stadig ikke rigtigt, hvordan jeg skal vide hvordan jeg kan bytte limträ som kommer som forslag mod imprægneret træværk desværre.

P petterovski sagde:
Går du ned til cc600 på tagbjælkerne, så kan du bruge konstruktionsvirke (45x220 C24) i stedet for limtræ, hvilket sandsynligvis bliver billigere. Dog findes der ikke længder over 5,4 m, så du må bestille fingersamlet (du kan måske mindske tagskægget og klare dig med 5,4m ?). En smule stor nedbøjning på disse, men det kan måske være acceptabelt.

Bærende bjælker skal række med 45x220 C24.

Tilbage er søjlerne, hvor programmet foreslår limtræ 90x90, men jeg mener, at du bør kunne bruge 95x95 imprægnerede stolper ligesåvel, dog har jeg ikke regnet på det.
Jeg kan absolut forestille mig at gå ned lidt i størrelsen begge veje, så længe en normal bil kan være der i længden og så, min tanke er jo mindst mulige byggeri men med størst mulig potentiale, så at sige. Jeg kan jo tænke mig at betale lidt for at få hjælp med at finde en fornuftig konstruktion, selvfølgelig, men jeg ved ikke, hvem jeg skal spørge.

Et alternativ for at få stabilitet i stommen, hvis du ikke vil beklæde væggene, kan være at sætte skråstivere 45 grader mellem søjler og bærende bjælke. Skal du bygge med pælefundamenter eller støbe plade?

• Synes
Ceciceca
  • Laddar…
Prøv appen 'lathunden'.

P petterovski sagde:
Et alternativ for at få stabilitet i stommen, hvis du ikke vil beklæde væggene, kan være at sætte skråstivere 45 grader mellem søjler og bærende linje. Skal du bygge med piller eller støbe plade?
Jeg har hvad jeg anser som et godt underlag af makadam og grus, som skal være bunden præcis som det er, hvor jeg parkerer nu, så min tanke er at bygge med piller. Jeg tænker, at det er smartest at støbe ned i rør med beslag til søjlerne.

K kirilian sagde:
Prøve appen 'lathunden'.
Der var meget at vælge imellem, men desværre var den nok lidt for indviklet for mig, jeg må tjekke med nogen kyndig.

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.