Jeg er ingen murer af profession, men har lavet en del pudsearbejde. Hvis der sidder trælister langs gulvet, ville jeg starte med at fjerne dem. Det bliver selvfølgelig et rigtigt svinekastel, så jeg ville maskere og beskytte dørkarme og andet. Derefter banke den porøse puds af og især omkring eventuelle revner. Fastgøre pudsnet hvis meget puds er banket af, og armering kan gøre nytte med plugs, skruer og skiver for at få lidt afstand til underlaget. Fugt væggene, så pudsen hæfter ordentligt og læg derefter på lag for lag, maksimalt 1 cm ad gangen. Der er forskellige teknikker, men jeg gik på et pudsekursus i England, hvor man trykker pudsen på med en pudsebræt, og så sidder det ordentligt. Efter et stykke tid, jævn af med en våd svampbræt (cirkulære bevægelser). Rivebræt virker også.
Jeg talte med en murer, der kunne lide Ardex A46 til denne type arbejde, men jeg syntes, den var besværlig at arbejde med – den stivnede meget hurtigt. Jeg ville tage Finja pudsbrug C, som du overvejer. Stærk mørtel, god at arbejde med og synes at fungere godt sammen med lidt ældre eksisterende puds. Ret høj kalkindhold i pudsen, som jeg husker det.