Hej! Vi bor i et sutterrænshus med en trappe i beton på gavlen udendørs. Trappen er i solid beton hele vejen ned til jorden og ser næsten ud til at være støbt sammen med fundamentet. Trappen er i så dårlig stand, at jeg føler, det er på høje tid at gøre noget ved den. Specielt fordi den sidder sammen med huset, tænker primært på vandindtrængning. Min idé er at banke al den syge beton væk, derefter gøre resten vandtæt og derefter bygge en trætrappe over. Trappen skal flyde sammen med en træterrasse, jeg har tænkt at bygge på bagsidens terrasse.
Spørgsmål: hvad skal jeg forsegle med? Kan jeg hælde asfaltklister på? Forseglingsmetode afhænger måske af, hvordan det ser ud, når jeg er færdig med at banke? Om det er glat, ujævnt, porøst osv.?
Taknemmelig for tips
Mvh
Spørgsmål: hvad skal jeg forsegle med? Kan jeg hælde asfaltklister på? Forseglingsmetode afhænger måske af, hvordan det ser ud, når jeg er færdig med at banke? Om det er glat, ujævnt, porøst osv.?
Taknemmelig for tips
Mvh
Medlem
· Västernorrland
· 12 018 indlæg
Med tanke på vegetationen der finder vej i sprækker og andet, så tror jeg ikke, den er så mærkværdig at fjerne helt. Den er antageligvis ikke fastgjort i huset, da det mere ser ud til at være pudset der efter støbningen.
Det var en dårlig formulering fra min side. Den sidder ikke fast med huset men den ligger tæt på. Idéen at fjerne trappen helt er faktisk helt rigtig, men det bliver meget beton at rive og flytte. Derfor tænkte jeg at rive det øverste skadede og derefter have det, der er tilbage, som støtte for trappen. Vil dog tætne betonen så den ikke tager ind vand og frostspringning igen om et antal år.S Stefan1972 sagde:
Jeg vil fjerne det, der er revnet, så jeg blotter frisk beton. Derefter vil jeg gøre det vandtæt af to grunde.N neo11 sagde:
1 For at fryse tiden, så betonen ikke forvitres og revner igen, da den skal udgøre fundamentet/støtten til min trætrappe.
2 For at vand ikke skal trænge ind i husets fundament via trappen. Tætningen skal derfor udover at dække trappen også gå lidt op på husvæggen.
Er med på, at asfaltklister gør fremtidige betonarbejder svære. Hvad er der ellers af metoder? Rulle tagpap ud? Svært, antager jeg, når overfladen nedenunder ikke er jævn.
N
neo11
Husejer
· Stockholm/Bromma
· 2 463 indlæg
neo11
Husejer
- Stockholm/Bromma
- 2,463 indlæg
Ja, netop tætningslag er jeg ingen mester i.
Tror dog ikke, at hælde asfaltklister på trappen vil tætne den helt.
Som du skriver, har du brug for et tætningslag, der er sikkert flere andre på forummet, som kan give råd om det.
Tror dog ikke, at hælde asfaltklister på trappen vil tætne den helt.
Som du skriver, har du brug for et tætningslag, der er sikkert flere andre på forummet, som kan give råd om det.
Beton. Fjern det, der er åbenbart udtjent, fjern alt støv, fugt den gamle beton og støb på ny. Hvis du vil, kan du derefter lægge en epoxybaseret overfladebelægning. Så slipper du for at vedligeholde en trætrappe i 50 år fremover. Derefter indser du sandsynligvis, at det ser mærkeligt ud med traller til trappen, lægger betonsten i stedet og sparer endnu mere på vedligeholdelsen og mindst halvdelen af omkostningerne, da trallen skal udskiftes om 20-25 år....
Jeg vil en dag lykkes med at få nogen til at undgå at bygge trall.
Hvis du vil bygge en trætrappe, så reparer med beton og dæk med trætrappen. Når du eller en anden derefter river trappen, så findes der en fungerende trappe nedenunder. Jeg ville være fristet til kun at belægge trinaflæggerne med træ for at binde trappen sammen med huset. En rustfri afstandsstykker, som trallen skrues i, beskytter mod fugt og alt er forbundet med rækværket.
Jeg vil en dag lykkes med at få nogen til at undgå at bygge trall.
Hvis du vil bygge en trætrappe, så reparer med beton og dæk med trætrappen. Når du eller en anden derefter river trappen, så findes der en fungerende trappe nedenunder. Jeg ville være fristet til kun at belægge trinaflæggerne med træ for at binde trappen sammen med huset. En rustfri afstandsstykker, som trallen skrues i, beskytter mod fugt og alt er forbundet med rækværket.
At bare smøre en spand ud virker for billigt og let til at være sandt Så jeg ser efter andre metoderN neo11 sagde:
En trapp i træ er vel altid flottere end en trapp i beton eller Men altså, det kunne måske blive bedre i længden. Nuværende trapp er jo fra 73. Sagen er den, at jeg tror, jeg kan bygge en trapp i træ. At støbe trappetrinene om derimod, not so much. Men hvad siger du til dette? Jeg bryder op, indsætter Stolpesko til trapp, støber et lag over alt, så det bliver lidt glattere, tænk en bølget rutsjebane, så gør jeg det vandtæt.Z z_bumbi sagde:Beton. Fjern det, der er åbenlyst slut, få alt støv væk, fugt den gamle beton og støb på ny. Hvis du vil, kan du derefter påføre en epoxybaseret overfladebelægning.
Så slipper du for at vedligeholde en trapp i træ de næste 50 år.
Snart opdager du sandsynligvis, at det ser underligt ud med træterrasse til trappen, lægger betonsten i stedet og sparer endnu mere på vedligeholdelsen og mindst halvdelen af omkostningerne, da terrassen skal udskiftes om 20-25 år....
En dag vil jeg lykkes med at overtale nogen til ikke at bygge terrasse.
Hvis du vil bygge trætrapp, så reparér med beton og dæk med trætrappen. Når du eller en anden så river trappen ned, så findes der en fungerende trapp nedenunder. Jeg ville være fristet til kun at belægge trappetrinnets overflade med træ for at binde trappen sammen med huset. En rustfri afstand som terrassen skrues i, der beskytter mod fugt, og alt er samlet med rækværket.
Tror du er på afveje. Jeg reparerede selv beton, der var blevet frostskadet i sommer, men jeg brugte husfix. Det blev stenhårdt. Husfix er dog dyrt. Men det fungerer som spartelmasse, der bliver stenhårdt. Meget hårdere end beton. På små revner skal man først bare fjerne alt løst materiale og spartle.
Men jeg havde et stort hjørne, som blev enormt, da jeg begyndte at hugge det væk, så jeg måtte sætte planker med tvinger og lave en form og hælde husfixen i. Men det blev godt, efter plankerne blev fjernet.
Men du behøver ikke bruge husfix. Der findes mange andre produkter, fx byggfix eller finbeton. Finbeton er meget billigere.
Der er også farvepulver, man kan blande i for at forsøge at matche den eksisterende beton.
Jeg ville virkelig ikke begynde at rode med asfaltklister eller noget andet. Reparer beton, som man plejer at gøre på den rigtige måde. Der findes mange guider til, hvordan man gør. Bare søg på renovering af betontrappe på Google.
Men jeg havde et stort hjørne, som blev enormt, da jeg begyndte at hugge det væk, så jeg måtte sætte planker med tvinger og lave en form og hælde husfixen i. Men det blev godt, efter plankerne blev fjernet.
Men du behøver ikke bruge husfix. Der findes mange andre produkter, fx byggfix eller finbeton. Finbeton er meget billigere.
Der er også farvepulver, man kan blande i for at forsøge at matche den eksisterende beton.
Jeg ville virkelig ikke begynde at rode med asfaltklister eller noget andet. Reparer beton, som man plejer at gøre på den rigtige måde. Der findes mange guider til, hvordan man gør. Bare søg på renovering af betontrappe på Google.
Senest redigeret:
Klik her for at svare






