Hej! Vi bor i et sutterrænshus med en trappe i beton på gavlen udendørs. Trappen er i solid beton hele vejen ned til jorden og ser næsten ud til at være støbt sammen med fundamentet. Trappen er i så dårlig stand, at jeg føler, det er på høje tid at gøre noget ved den. Specielt fordi den sidder sammen med huset, tænker primært på vandindtrængning. Min idé er at banke al den syge beton væk, derefter gøre resten vandtæt og derefter bygge en trætrappe over. Trappen skal flyde sammen med en træterrasse, jeg har tænkt at bygge på bagsidens terrasse.
Spørgsmål: hvad skal jeg forsegle med? Kan jeg hælde asfaltklister på? Forseglingsmetode afhænger måske af, hvordan det ser ud, når jeg er færdig med at banke? Om det er glat, ujævnt, porøst osv.?

Taknemmelig for tips
Mvh
 
  • Revnet betontrappe ved gavlen af et hus. Trappen er i dårlig stand med synlig revne og rustent gelænderbeslag. Væggen er ved siden af en stenet overflade.
  • Udendørs betontrappe ved husmur i dårlig stand, med hvidt stakit som gelænder, omgivet af grøn beplantning. Trappen ses med slidte overflader.
  • Billede af en udendørs betontrappe med synlige revner og skader. Trappen er placeret ved siden af en murstensvæg og omgivet af rækværk.
  • Beskadiget betontrappe med revner og løse flager, omgivet af tørre blade, ved et suterrænghus. Trappens tilstand indikerer behov for reparation.
  • Udendørs betontrappe på siden af et suterrænshus med skader og afskalninger ved mursten. Øverst ses en terrassebygning.
  • Betontrappe ved husgavel, belagt med efterårsblade og en haveslange, støder op til stakit og flisebelagt område med mos og ukrudt.
  • En udendørs terrasse ved et hus med en grå plastikboks på flisebelagt gangsti, omkranset af en stenvæg og grønne planter.
Med tanke på vegetationen der finder vej i sprækker og andet, så tror jeg ikke, den er så mærkværdig at fjerne helt. Den er antageligvis ikke fastgjort i huset, da det mere ser ud til at være pudset der efter støbningen.
 
S Stefan1972 sagde:
Med tanke på växtligheten som tar sig fram i sprickor och annat så tror jag inte den är så märkvärdig att ta bort helt. Den är antagligen inte fastgjuten i huset då det mer ser ut att vara pudset der efter støbningen.
Det var en dårlig formulering fra min side. Den sidder ikke fast med huset men den ligger tæt på. Idéen at fjerne trappen helt er faktisk helt rigtig, men det bliver meget beton at rive og flytte. Derfor tænkte jeg at rive det øverste skadede og derefter have det, der er tilbage, som støtte for trappen. Vil dog tætne betonen så den ikke tager ind vand og frostspringning igen om et antal år.
 
N
Hvad er det under trappen du vil beskytte?
Hælder du asfaltklister på, kan du aldrig reparere noget med beton efter.
 
N neo11 sagde:
Hvad er det under trappen du vil beskytte? Hælder du asfaltklister på, kan du aldrig reparere noget med beton efter.
Jeg vil fjerne det, der er revnet, så jeg blotter frisk beton. Derefter vil jeg gøre det vandtæt af to grunde.
1 For at fryse tiden, så betonen ikke forvitres og revner igen, da den skal udgøre fundamentet/støtten til min trætrappe.
2 For at vand ikke skal trænge ind i husets fundament via trappen. Tætningen skal derfor udover at dække trappen også gå lidt op på husvæggen.
Er med på, at asfaltklister gør fremtidige betonarbejder svære. Hvad er der ellers af metoder? Rulle tagpap ud? Svært, antager jeg, når overfladen nedenunder ikke er jævn.
 
N
Ja, netop tætningslag er jeg ingen mester i.
Tror dog ikke, at hælde asfaltklister på trappen vil tætne den helt.
Som du skriver, har du brug for et tætningslag, der er sikkert flere andre på forummet, som kan give råd om det.
 
Et afprøvet materiale er vel Rhoca-Gil.
 
  • Haha
  • Synes
Jungestrand og 1 anden
  • Laddar…
B
husfix?
 
Beton. Fjern det, der er åbenbart udtjent, fjern alt støv, fugt den gamle beton og støb på ny. Hvis du vil, kan du derefter lægge en epoxybaseret overfladebelægning. Så slipper du for at vedligeholde en trætrappe i 50 år fremover. Derefter indser du sandsynligvis, at det ser mærkeligt ud med traller til trappen, lægger betonsten i stedet og sparer endnu mere på vedligeholdelsen og mindst halvdelen af omkostningerne, da trallen skal udskiftes om 20-25 år....

Jeg vil en dag lykkes med at få nogen til at undgå at bygge trall.

Hvis du vil bygge en trætrappe, så reparer med beton og dæk med trætrappen. Når du eller en anden derefter river trappen, så findes der en fungerende trappe nedenunder. Jeg ville være fristet til kun at belægge trinaflæggerne med træ for at binde trappen sammen med huset. En rustfri afstandsstykker, som trallen skrues i, beskytter mod fugt og alt er forbundet med rækværket.
 
N neo11 sagde:
Ja, lige præcist tætningslag er jeg ingen mester i.
Tror dog ikke, at det at hælde asfaltklister på trappen tætner den helt.
Som du skriver, har du brug for et tætningslag, der er sikkert flere andre på forumet, der kan give råd om det.
At bare smøre en spand ud virker for billigt og let til at være sandt Så jeg ser efter andre metoder
 
Z z_bumbi sagde:
Beton. Fjern det, der er åbenlyst slut, få alt støv væk, fugt den gamle beton og støb på ny. Hvis du vil, kan du derefter påføre en epoxybaseret overfladebelægning.
Så slipper du for at vedligeholde en trapp i træ de næste 50 år.
Snart opdager du sandsynligvis, at det ser underligt ud med træterrasse til trappen, lægger betonsten i stedet og sparer endnu mere på vedligeholdelsen og mindst halvdelen af omkostningerne, da terrassen skal udskiftes om 20-25 år....

En dag vil jeg lykkes med at overtale nogen til ikke at bygge terrasse.

Hvis du vil bygge trætrapp, så reparér med beton og dæk med trætrappen. Når du eller en anden så river trappen ned, så findes der en fungerende trapp nedenunder. Jeg ville være fristet til kun at belægge trappetrinnets overflade med træ for at binde trappen sammen med huset. En rustfri afstand som terrassen skrues i, der beskytter mod fugt, og alt er samlet med rækværket.
En trapp i træ er vel altid flottere end en trapp i beton eller Men altså, det kunne måske blive bedre i længden. Nuværende trapp er jo fra 73. Sagen er den, at jeg tror, jeg kan bygge en trapp i træ. At støbe trappetrinene om derimod, not so much. Men hvad siger du til dette? Jeg bryder op, indsætter Stolpesko til trapp, støber et lag over alt, så det bliver lidt glattere, tænk en bølget rutsjebane, så gør jeg det vandtæt.
 
  • Synes
Maden
  • Laddar…
B
Tror du er på afveje. Jeg reparerede selv beton, der var blevet frostskadet i sommer, men jeg brugte husfix. Det blev stenhårdt. Husfix er dog dyrt. Men det fungerer som spartelmasse, der bliver stenhårdt. Meget hårdere end beton. På små revner skal man først bare fjerne alt løst materiale og spartle.

Men jeg havde et stort hjørne, som blev enormt, da jeg begyndte at hugge det væk, så jeg måtte sætte planker med tvinger og lave en form og hælde husfixen i. Men det blev godt, efter plankerne blev fjernet.

Men du behøver ikke bruge husfix. Der findes mange andre produkter, fx byggfix eller finbeton. Finbeton er meget billigere.

Der er også farvepulver, man kan blande i for at forsøge at matche den eksisterende beton.

Jeg ville virkelig ikke begynde at rode med asfaltklister eller noget andet. Reparer beton, som man plejer at gøre på den rigtige måde. Der findes mange guider til, hvordan man gør. Bare søg på renovering af betontrappe på Google.
 
Senest redigeret:
  • Synes
do22do
  • Laddar…
Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.