Jeg har to amerikanske verandaer på mit hus. En foran forsiden af huset, og en foran tilbygningen. Foran tilbygningen fortsætter også terrassegulvet til en del, der ikke er under tag. En slags soldæk. Men vi er kommet frem til, at vi gerne vil bygge en hyggelig pergola her i stedet.
Men jeg har lidt problemer. Bredden på pergolaen er 6000 mm, og helst vil jeg kun have to søjler som på tegningen. Søjlen til højre findes allerede og holder taget over verandaen. For at tydeliggøre så findes alt allerede på billederne bortset fra søjlen til venstre på billedet, samt alt træværk i gul træfarve.
Rent designmæssigt ville det være bedst, hvis jeg fortsatte med samme type limtræsbjælke, som findes under verandataget, og den er 90x180. Men de dimensioneringsprogrammer, jeg har testet på nettet, siger, at jeg skal have mindst 90x415, tror jeg det var.
1) Så mit spørgsmål er ganske enkelt. Er der nogen, der ved, om det ville være muligt at have en limtræsbjælke på 6 meter, som har en dimension ligesom 90x180, eller er det alt for svagt? Det skal altså være en pergola, intet tag altså, ingen snelaster.
2) Er der nogen, der ved, hvordan jeg kan få fat i søjlen til venstre på billedet? De andre søjler er 125x125, så det skal jo være det samme af designmæssige årsager. Tror I, de er trykimprægnerede? (de er malet lige nu)
3) Jeg havde tænkt, at tagreglerne skulle have en dimension som 45x170, ja eller nej? større eller mindre?