Jeg ville have beholdt spærerne som de er, og reglet på dem på tværs med f.eks. 45x120. Regel fra gulv helt op til kip og behold de smukke støtteben.
2: 22mm råspont kan klare at sidde med 1200 c/c.
3: Ja, det fungerer ganske udmærket.
Ok du mener at sætte reglar vandret på spærerne ikke horisontalt? Min tanke har været at lade støttebenene være synlige et stykke, men ikke hele vejen ned til gulvet.
Er det overkill med 20cm isolering i væggene på et sådan her projekt?
Der er en stor forskel i mængden af arbejde mellem at lade spærtræerne være synlige (mere eller mindre) eller bare give dem et lag som de er.
Så er det jo virkelig lækkert med synlige gamle solide spærtræer, men det kræver betydeligt mere fix og tricks.
Hvilken retning man sætter lægterne afhænger af hvilken retning man vil have panelerne. Hurtigst og nemmest er nok at lægge lægterne vandret mellem spærtræerne, men så får du paneler stående. Helt fint, men kræver mere savning og sømning af panelerne. Ønsker man paneler i længderetningen, så må man tværlægte.
195 mm isolering: Det afhænger af, hvor følsom man er over for opvarmningsomkostninger, og hvilke temperaturer man regner med at opretholde (og hvornår).
Ok, se ny billede kommer reglen ifølge de røde linjer så det eneste, der ses af spær er det stykke, jeg har indkredset. Mening?
Kan man stille en regel 45x195 midt imellem hver spærregel, hvor de så lander på ca. 120cc, og derefter sømme en stående regel på hver spær (da spærene ikke er lige)? Se billede med sorte streger.
Bliver lidt skærende af isolering, da det ikke er præcis cc 120, men det kan måske være det værd alligevel?
Bygge "ikke bærende" spær bør gå så længe de står på gulvbjælker. Dog får du bøjende moment i samlingerne, hvis du bare bruger regler ifølge skitsen. Det bliver måske ikke nogen kæmpestore belastninger, men det er ikke helt godt. Hvis du lægger en aflastningsregel mellem de eksisterende spær, i toppen af skunkvæggen, som støtte udad/nedad, så bliver det bedre. Ellers kan du jo altid bygge komplette spær, fra væg til kip med støtteben og hanebjælke, men lidt mere arbejde.
Ok du har ikke lyst til at vise et billede af eller tegne, hvordan du mener med afvekslingsreglen? Står den i højden, hvor kattvinden slutter, eller ligger den bare som en overligger?
Mit forslag var at sætte 45x120 hele vejen ned og bygge gulvet ud helt ud for at bevare de smukke tagspær. På 45x120 sætter du plastik derefter lægtestruktur som du sømmer profilbrædderne i, på den måde får du liggende panel.
Helst vil jeg ikke udvide gulvet hele vejen, da den sidste overflade bliver ret ubrugelig, og støttebenene på bjælkerne er jo ret meget i vejen der. Hvis jeg sætter væggene ifølge de røde linjer, er der 5 meter imellem, så det er ret stort alligevel.
Men flere har måske meninger om man trods alt skal lade "snedtaget" gå hele vejen ned til gulvet?
Har forsøgt at tegne ind, hvordan jeg mener. Ved dog ikke, om du nødvendigvis bliver så meget klogere af det... :|
En liggende regel, som du sømmer/skruer i eksisterende tagspær, som holder imod "tagspæret/taget/den stående stolpe", så den ikke kan trykkes ud mod taget.
Dine nye "spær" bærer ikke mere vægt end sig selv og tag og isolering, så det er vel egentlig ikke så farligt, men hvis nogen læner sig mod væggen, ville i hvert fald jeg synes, at det ville være godt, hvis rammen var stabil. Det er jo rammen, der skal være bærende, ikke overfladerne (tynd tilslutning & gips). Man ved aldrig, om man har brug for at gå oppe på indvendig taget af en eller anden grund, men selv da er det rart at vide, at det er tilstrækkeligt stabilt.