Jeg tænkte at bygge korridoren mellem hus og garage til med en port. Porten og mellemvæggen skal flugte med facaden. Den totale afstand mellem hus og garage er præcis 2m.
Problemet er, at præcis under den planlagte port/væg ligger der i dag kantsten på højkant, så jeg kan ikke sætte en plint der. På den ene side af kantstenen er der grus, på den anden side asfalt. Døren/porten fastgøres i garagevæggen på 95x95, så den bliver helt stiv, den anden del af mellemvæggen fastgøres i facaden. Støtten i midten har dog brug for støtte forneden for ikke at blafre rundt.
Har I forslag til, hvordan man løser dette? Min spontane idé er at skrue en jordskruv ned (100% ler) og sætte en ekstra 95x95 inde i "rammen". Det føles bare ikke supersmart. Jeg vil helst ikke fjerne kantstenen af frygt for at asfalten bliver grim.
Er begyndt at kigge på det, stolpen i midten må løse sig.
Der har tidligere siddet en hel væg her, som er revet ned for længe siden. Rev facadebrædderne af og kiggede. Huset er efterisoleret. Overvejer, hvordan man bedst gør her
1) fastgøre stolpen direkte på pudsfacaden (2,5" planke bagved ca. 5 cm puds + mursten) og ignorere isoleringen der, eller
2) bygge efterisoleringen op med 45x95 + isolering i rum og fastgøre stolpen på træfacaden. Dog bliver stumpene med 45x95 lidt vaklende, da de er så korte.
Tænkte bygge igen korridoren mellem hus og garage med en port. Port og mellemvæg skal flugte med facade. Samlet afstand hus-garage præcis 2m.
Problemet er, at præcis under tænkte port/væg ligger der idag kantsten på højkant, så kan ikke sætte plint der. På den ene side af kantstenen er der grus, på den anden side asfalt. Døren/porten hænges i garagevæggen på 95x95, så den bliver helt stum, den anden del af mellemvæggen hænges i facaden. Stolpen i midten har dog brug for støtte forneden for ikke at flakse rundt.
Har I forslag til, hvordan man løser dette? Min spontane idé er simpelthen at skrue en jordskrue ned (100% ler) og sætte en til 95x95 indenfor "rammen". Det føles bare ikke supersmukt. Jeg vil nødigt fjerne kantstenen med risiko for, at asfalten bliver grim.
[billede]
Hej,
Den tegning vil jeg inspireres af, når jeg laver lignende væg mellem hus og garage.
Hvordan blev resultatet, billede?
Og hvordan lavede du døren?
/Daniel
Hej,
Den ritningen kommer jag inspireras av när jag gör liknande vägg mellan hus och garage.
Hur blev resultatet, bild?
Och hur gjorde du dörren?
/Daniel
Det gik godt, mangler kun at male med et strøg til bagpå, men har gemt det, til vi også skal male garagen. Jeg byggede ydervæggen op igen og skruede reglen til skillevæggen fast på facaden. Blev ekstremt stabilt.
Hele regelværket i 45x95 undtagen overlæggeren, som er dobbelt 45x145. Porten er måske Sveriges mest massive. En tankefejl gjorde, at det blev kryds i stedet for en skråstiver. Den første skråstiver endte af en uforklarlig grund den forkerte vej. Måtte have vendt rammen på en eller anden måde undervejs. Men men, den blev massiv 😄
Satte først fast regel i huset og garagens hjørne (direkte på det bagvedliggende regelværk, her er portens hængsler fastgjort, gennemgående med noget fordybede vognbolte, som dækkes af facadebrædderne foran). Så på med overlæggeren. Derefter støbte jeg en sokkel og brugte en halv stolpesko som støtte for mellemrummet, ellers vibrerede den lidt i bunden. Blev god!
Åbningen forneden er for kattene 🙂
Tips, hvis du kører med dobbelte regler og facadebrædder, er at tænke på den totale dybde, når du bygger porten. Det er jo typisk 120mm dybt, som skal løbe frit, når porten åbnes, så efterlad en ordentlig sprække mellem portens regelværk (hvor håndtaget sidder) og "karmen", ellers støder de mod hinanden ved åbning.
Det gik godt, behøver male med et strøg til bare bagtil, men har gemt det, indtil vi skal male garagen også. Jeg byggede ydervæggen op igen og skruede reglen for mellemväggen på facaden. Blev ekstremt stabilt.
Hele regelverket i 45x95 bortset fra overliggeren som er dobbelt 45x145. Porten er måske Sveriges mest bastante. En tankevrider gjorde, at det måtte blive kryds i stedet for en skråstiver. Den første skråstiver havnede af en eller anden uforklarlig grund den forkerte vej. Må have vendt rammen på en eller anden måde under vejen. Men men, bastant blev den 😄
Satte først fast regel i huset og garagens hjørne (direkte på det bagvedliggende regelvärk, her er portens hængsler fæstet, gennemgående med noget forsænkede kærvbolte som dækkes af facadebrædderne foran). Derefter på med overliggeren. Derefter støbte jeg en sokkel og kørte i halv stolpesko som støtte til mellemreglen, ellers vibrerede den lidt i bunden. Blev godt!
Åbningen forneden er for kattenes skyld 🙂
Tips hvis du bruger dobbelte regler og facadebrædder er at tænke på den totale dybde når du bygger porten. Det er jo typ 120mm dybt som skal løbe frit når porten åbnes, så efterlad en solid åbning mellem portens regelværk (hvor håndtaget sidder) og "karmen", ellers rammer de hinanden ved åbning.
[billede][billede]
Men tak for inspiration - blev jo kanon!
Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.