Hej, har flyttet til et suterrængehus, som er bygget i 82. Pladen og ydervæggene er såkaldt risikokonstruktion (u-isolerede).
Til foråret har vi tænkt os at dræne om, da det ikke er gjort siden huset blev bygget. Og nu er jeg begyndt at rive i kælderen for at se, hvordan det var gjort.
på gulvet har jeg tænkt platonmåtte-celleplast-spånplade-underlagsfoam-gulv.
så kom jeg til væggen og der er jeg kørt lidt fast, væggene er isolerede på en lidt speciel måde. vedhæfter billeder og en lille paint-tegning. Jeg har læst, at det bedste er pudsede vægge, men jeg har sådan nogle stolper, så det kommer ikke til at blive pænt. Det er fugtigt mod betonvæggen, men ikke andet.
så hvordan skal man gøre?
stålprofiler med OSB-plade og så gips på det? det eneste er, at der bliver 20-25 cm tomt rum bag pladen mod væggen. Hvordan skal jeg gøre med fugtspærre? skal jeg lade en åbning oppe og nede, så der bliver ventileret bagved?
Til foråret har vi tænkt os at dræne om, da det ikke er gjort siden huset blev bygget. Og nu er jeg begyndt at rive i kælderen for at se, hvordan det var gjort.
på gulvet har jeg tænkt platonmåtte-celleplast-spånplade-underlagsfoam-gulv.
så kom jeg til væggen og der er jeg kørt lidt fast, væggene er isolerede på en lidt speciel måde. vedhæfter billeder og en lille paint-tegning. Jeg har læst, at det bedste er pudsede vægge, men jeg har sådan nogle stolper, så det kommer ikke til at blive pænt. Det er fugtigt mod betonvæggen, men ikke andet.
så hvordan skal man gøre?
stålprofiler med OSB-plade og så gips på det? det eneste er, at der bliver 20-25 cm tomt rum bag pladen mod væggen. Hvordan skal jeg gøre med fugtspærre? skal jeg lade en åbning oppe og nede, så der bliver ventileret bagved?
Hvorfor skal du drænere om?? Er det et problem i huset, som du kan se, eller er det bare bygningsinspektøren, der har skræmt dig ved at skrive, at det er en risikokonstruktion, og at dræneringen er gammel? For det skriver de i alle inspektioner, hvor dræneringen har nogle år på bagen.
Teknisk levetid er ikke det samme som, at det er slut. Jeg har et hus, der er næsten 100 år gammelt med fungerende drænering. Lagtet teglrør i dobbeltrækker inde og uden for grundmurene.
Naboernes huse er omdrænerede, men der var den gamle en enklere drænering med ren ler rundt om rørene.
Så en gammel drænering kan meget vel være god og fungere, men man skal naturligvis være opmærksom på antydninger til fejl i den.
Men bliv ikke for stresset af din drænering fra -82, hvis der ikke er noget synligt problem på indersiden.
Teknisk levetid er ikke det samme som, at det er slut. Jeg har et hus, der er næsten 100 år gammelt med fungerende drænering. Lagtet teglrør i dobbeltrækker inde og uden for grundmurene.
Naboernes huse er omdrænerede, men der var den gamle en enklere drænering med ren ler rundt om rørene.
Så en gammel drænering kan meget vel være god og fungere, men man skal naturligvis være opmærksom på antydninger til fejl i den.
Men bliv ikke for stresset af din drænering fra -82, hvis der ikke er noget synligt problem på indersiden.
hej det er meget muligt, at det er besiktningsmannen, der har skræmt os/sagt, at de ville løse den forhøjede procentdel i plattan. men efter at jeg har læst på, vil man aldrig slippe af med fugt i plattan, da den er uisoleret, man kan kun beskytte det organiske materiale. men vægkonstruktionen er vel lidt mærkelig?
Nja...de har jo isoleret det organiske træ mod betont overfladen ved at lægge celleplast og plast. Så afhænger det lidt af, hvordan det ser ud mod gulvet, om træreglen er beskyttet med syllpap eller lignende.Pstenius sagde:hej det er meget muligt, at det er besigtigelsesmanden, der har skræmt os/fortalt, at de skulle løse den forhøjede procent i pladen. Men efter at jeg har læst op på det, så vil man aldrig slippe af med fugt i pladen, da den er uisoleret, man kan kun beskytte det organiske materiale. Men vægkonstruktionen er vel lidt mærkelig?
Stenulden klarer sig mod betonen, så den ville jeg ikke være særlig bekymret for, det er vel kun reglen mod betongulv, der er akut i så fald.
Du skrev noget om, at det var fugtigt, hvor sidder fugten, du har set eller bemærket nu, når du har revet??
Senest redigeret:
Hej!
I mit forrige hus lavede jeg kælderen om. På gulvet lagde jeg platon med ca. 10 cm opad mod væggen rundt omkring. Derefter celleplast 70 mm, har jeg for mig, og så 16 mm flydende spånplade og laminatgulv ovenpå det. Væggene (indsiden) beklædte jeg med almindelig platonmåtte, hvor knopperne danner en luftspalte mod muren. Jeg efterlod et par centimeter mellem den opadvendte måtte fra gulvet og vægmatten for at muliggøre ventilation. Udenpå vægplaton 45*45 regler og frigolit imellem dem, derefter gips. Ventilationsliste ved gulvet og modificerede loftlister for at luften kunne cirkulere bag platonmåtterne. Jeg tror, der findes en hel del at læse om dette på Platons hjemmeside. Der er mange måder at gøre det på, men dette fungerede godt hos mig. Ud fra din illustration ser dine vægge lidt anderledes ud, så jeg ved ikke, om det kan gøres på samme måde hos dig.
I mit forrige hus lavede jeg kælderen om. På gulvet lagde jeg platon med ca. 10 cm opad mod væggen rundt omkring. Derefter celleplast 70 mm, har jeg for mig, og så 16 mm flydende spånplade og laminatgulv ovenpå det. Væggene (indsiden) beklædte jeg med almindelig platonmåtte, hvor knopperne danner en luftspalte mod muren. Jeg efterlod et par centimeter mellem den opadvendte måtte fra gulvet og vægmatten for at muliggøre ventilation. Udenpå vægplaton 45*45 regler og frigolit imellem dem, derefter gips. Ventilationsliste ved gulvet og modificerede loftlister for at luften kunne cirkulere bag platonmåtterne. Jeg tror, der findes en hel del at læse om dette på Platons hjemmeside. Der er mange måder at gøre det på, men dette fungerede godt hos mig. Ud fra din illustration ser dine vægge lidt anderledes ud, så jeg ved ikke, om det kan gøres på samme måde hos dig.
En alternativ løsning er jo at mure en Lecavæg op indenfor "klackarna" på din betonvæg, da kan man evt. lægge celleplast plader mellem "klackarna". Da har du en løsning som er helt uorganisk og nogenlunde varmeisoleret.
Flot med pudsede og malede vægge!!
Flot med pudsede og malede vægge!!
De, der er fugtigt, er jo betonvæggen og pladen, har fået yderst lidt udslag på 45x45 trælisterne 14% og det var 5 cm længst nede da nogle kommer i kontakt med betonpladen. Så var isoleringen, der lå mod ydervæggen, lidt fugtig, men det kunne jeg ikke måle.
Har kigget på Platon måtte mod væg, men eftersom jeg har de der søjler i betonen, føles det svært at få til godt.fbg sagde:Hej!
I mit tidligere hus renoverede jeg kælderen. På gulvet lagde jeg platon med ca. 10 cm opadgående kant mod væggen rundt omkring. Derefter celleplast 70 mm mener jeg og så 16 mm flydende gulvspånplade og laminatgulv ovenpå det. Væggene (indersiden) beklædte jeg med almindelig platonmåtte, knopperne danner en luftspalte mod muren. Jeg efterlod et par centimeter mellem den opadgående måtte fra gulvet og vægmåtten for at muliggøre ventilation. Udenpå vægplaton 45*45 reglar og flamingo mellem disse, derefter gips. Ventilationsliste ved gulvet og modificerede taglister for at luften kunne cirkulere bag platonmåtterne. Tror at der findes en hel del at læse omkring dette på Platons hjemmeside.
Der findes mange måder at gøre det på, men dette fungerede godt hos mig. Ud fra din illustration ser det ud til at dine vægge ser lidt anderledes ud, så jeg ved ikke, om det går at gøre lignende hos dig.
Cellplast mellem klackarna var jo ret smart, det skal jeg lige undersøge! Tak for tipsetoceanis sagde:
Klik her for at svare